Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Servostyrning som slutar fungera NG9-3 TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66

    Servostyrning som slutar fungera NG9-3 TiD

    Hej!


    Tänkte göra ett inlägg om detta mystiska problem som jag nyligen råkat ut för, dels för att höra ifall andra haft liknande erfarenheter, och för att ev bidra till kunskapsdatabasen här på STCS.


    Jag har senaste två veckorna noterat att min 2007 9-3 TiD helt saknat styrservoassistans när jag först startat bilen från att den stått låst/avstängd. Första gången detta hände märkte jag när jag backade ut bilen från P-ruta att den är extremt trög i styrningen. Börjar noja mig över att servon nog klappat ihop, men kör bilen några gånger fram och tillbaka på parkeringen, och sliter i ratten. Helt plötsligt är servoassistansen tillbaka som om den aldrig var borta. Detta tog uppskattningsvis 20-30 sekunder från start. Inga missljud, inget synligt läckage eller dyl från bilen. Den gick från inget servo, till fullt fungerande servo utan vidare.


    Nu idag, ca två veckor senare återkom detta igen. Från att bilen stått låst, startar den och ska köra iväg - inget servo överhuvudtaget, igen. Försökte stänga av och starta om bilen några gånger, men utan resultat. Efter en stund vågade jag mig ända iväg med bilen, kände efter hur den betedde sig på parkeringen och kände att jag kunde bemästra den, om än att det i låg fart var en rejäl genomkörare för armarna. Jag stannar efter några km körning, stänger av den, kollar oljenivån i servobehållaren för andra gången på kort tid - fin nivå. Juckar lite med div anslutningar som sitter vid servooljebehållaren, och provar starta starta om bilen; nu är servon tillbaka som inget hade hänt.


    Jag har inte hittat något matnyttigt om detta här på STCS, det mesta har handlat om läckande servo på bilar med mekanisk servo, men mindre om dessa elektromekaniska diton som sitter på 9-3 diesel. Lite googlande på engelska gav vid handen att dräneringen från vindrutan kan orsaka så att kontakterna på servopumpen ärjar, och att detta kan leda till totalt servobortfall på TiD. Det skrivs om detta bland annat här: http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=142761


    Jag kommer imorgon se om jag kan lossa anslutningarna till servon för att se hur de ser ut. Förhoppningsvis löser detta problemet. Fyll gärna på ifall ni haft liknande problem med servostyrningen på NG 9-3 TiD.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC Aero TTID 2008. Tidigare: Saab 9-3 SC Aero 2.8 2006, Saab 9-3 SC TID 2007, Saab 900T 1994

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Gör en visuell inspektion av allt först, se så allt ser OK ut

    Efter det är det nog kontrollera ev felkoder i styrdonet för servo (EHPS) med Tech2.

    Det går givetvis att med hjälp av WIS/elschema mäta upp allt kablage först så att det är OK men det (brukar) vara ganska tidskrävande så att först kolla felkoder för att peka en i rätt riktining brukar vara det mest tidseffektiva. Pumpen i sig är både avsäkrad med en säkring på ganska många ampere samt har en grov matarkabel, är det dålig kontakt på denna bör man kunna få totalt bortfall då pumpen helt enkelt blir strömlös stundvis men det finns fler involverade saker som kan ställa till det så därav att det nog är klokare att kolla ev felkoder innan man gräver för mycket i det.

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Tech2 är bäst. Men har du någon annan felkodsläsare är det värt att testa om den hittar något.
    Håller med föregående talare. Det är mycket praktiskt att veta vad som skall lagas innan man börjar reparera.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Mät laddning och säkerställ fullgoda batterikablar också. På saab vet jag inte men på opel har du en tåt som känner av att den laddar och då drar igång servopumpen. 9-3 diesel har ju haft en del problem med kablaget till och från batteri-startmotor-generator.

  5. #5

    Intermittent problem med elektrisk servostyrning NG9-3

    Hej
    Någon som har en aning om hur den elektriska servostyrningen funkar.
    Har bytt pumpen och mätt så den får ström.
    Den funkar i emellanåt sen lägger den av och sen kan den bara börja funka igen.
    Någon som har en aning?
    Saab 9-3 disiel 2008
    Mvh
    Håkan

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Antingen så försvinner rattvinkelinformationen eller så förlorar EHPS
    matningsspänning.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Jag kan inte svara på vad felet för min del beror på, men nu har min servo i vart fall fungerat felfritt de senaste månaderna. Det jag gjort är att jag "juckat" på kablarna som går till den. Låter den vara så tills/om den börjar krångla igen.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC Aero TTID 2008. Tidigare: Saab 9-3 SC Aero 2.8 2006, Saab 9-3 SC TID 2007, Saab 900T 1994

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Servopump TTid -11

    Har nyss köpt mig en 9-3 TTid 2011 med 24k mil på mätaren att vårda ömt

    Har reagerat mer och mer på att när jag startar den kall att det liksom ohhhhar från servopumpen i synnerhet när jag rör ratten. Försvinner när bilen blivit varm och låter olika mycket olika dagar.
    Vad tror ni är pumpen på g? Har alltså den elektriska varianten av pump = tech2 och dyrt att byta/omöjligt på garageuppfarten? Kan det hjälpa att byta servooljan? (Ser att det ska göras på nästa service)

  9. #9
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Min har varit så spontant typ 1 gång vartannat månad sedan jag köpte den för 3 år sedan. Och kört nästan 10 000 mil.
    Fungerar ännu.
    Senast redigerat av Vfr den 2021-06-08 klockan 20:16. Anledning: Ingen mening att oitera hela inlägget precis före

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Tack. Ska prova att byta oljan ändå, ska ju ändå göras. Sen bara hoppas den inte rasar.
    Senast redigerat av Vfr den 2021-06-08 klockan 20:16. Anledning: Ingen mening att oitera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. ACC slutar fungera efter en stund NG9-3 -08
    Av Scharek i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2016-06-29, 13:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •