Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Lossa servoljedningens bakre fäste OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129

    Lossa servoljedningens bakre fäste OG9-5

    Hej,
    Gäller en 9-5 aero 2002 kombi.
    Har hittat en fin bakre servo-oljeledning på en bil på skroten (uppställd så jag kommer åt undertill). Den främre ledningen på min egen bil är redan bytt mot en fin begagnad. Jag fastnar på det bakre fästet där det verkar som att ledningen är klammrad under muttern/bulten som håller fast styrväxeln. Det är nr32 i epc-bilden i forumtråden nedan. Med 2 halvtumsförlängare, universalknut o hylsa 18 kommer man åt att dra uppifrån. men den är överjävligt seg trots att jag dragit den flera varv redan. Rimligt då styrväxeln ska sitta hårt. Men är jag på rätt mutter/bult? Eller sitter klammern med en skruv jag inte ser? Tacksam om någon vänlig själ hinner svara innan jag ska påt igen imorgon...
    http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=87612
    Senast redigerat av per740 den 2024-02-24 klockan 20:01.
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    vet ej men kom ihåg att säkerställa att du får rätt grejer och att inget är bytt tidigare. Skarven mellan dem på rambenen är spegelvänd på de nyare så har nån monterat en hel sats nångång kan det vara det nyare utförandet.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Det är bara en slangklämma som sitter skruvad i styrväxeln. Standard M6 gänga och 10mm skalle.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det är bara en slangklämma som sitter skruvad i styrväxeln. Standard M6 gänga och 10mm skalle.
    Tack! Denna har skallen riktad in mot torpedväggen och man når att ta bort den med en ledad ringnyckel från höger hjulhus även med subframe uppe.

    Gällande monterinen blir jag inte klok på WIS beskrivning nedan. Har aldrig varit på subframe vet inte hur den sitter. Ska hela ned eller bara i bakkant som man ser i vissa forum? Vad menas med "center bolts" och vilka är bultarna de kan förväxlas med på MY02-? Varför ska man markera subframe mot kaross (kan den sitta på mer än ett sätt?) och är det nödvändigt med hjulinställning efterråt (något som jag precis gjort..)?

    Försöker samla på mig lite kunskap om bästa sätt innan jag ger mig på demontering/montering på egen bil.

    https://saabwisonline.com/c5/9-5/200...pes/removal-9/
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Subframe kan förflyttas. Muttarna i karossen är lösa så det finns justermån åt alla håll.

    Center bolts borde vara de som håller subframe på mitten. Är du det minsta tveksam till skicket på subframe-bussningarna så byt minst de två bakre.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Har nu studerat diverse trådar och videos. För att få ned bakänden på subframe verkar man behöva ta bort iallafall de 4 bakre bultarna medan de 2 främre kan sitta kvar om jag fattar rätt?
    Samt lossa muttern till bakre motorfästet som sitter på subframes mittbalk? Krängningshämmarstag, spindelled bör kunna vara kvar och flexa ned. Oroar mig lite för att dela mellan avgasrör och turbo, men det är väl bara att skaffa nya bultar och muttrar om de går av... Nedan en tråd med lite bilder o tips för bytet av servoledning..
    http://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewtopic.php?f=2&t=87612

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det ska ju tilläggas att det går att byta utan att lossa subframen alls...............

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Du har fattat rätt. Man behöver kanske inte lossa subframen. Fast det ger mer utrymme.

    Att byta skruvar & muttrar till turbon är säkert ingen dum idé. En komplett sats med packning mot grenrör är ganska billig. Men packningen behöver du ju inte byta.

    Men läs inlägg #2 noga. vilka versioner du har kollas enklast genom att se eller lossa skarven och jämföra.
    GRFB-metoden (Gör Rätt Från Början)
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Hmm, kanske skulle man försöka utan att lossa subframe ändå. idag plockade jag bort de främre delarna, rengjorde med roterande stålborste och penslade ett första lager med biltemas gråa rostskyddsprimer. Den nya bakre slingan fick samma behandling. Den såg f.ö. ut att passa fint mot befintliga främre. Att lossa var enkelt då de främre var bytta tidigare. Passade på att mäta upp packningarna ifall det är till nytta för någon. O-ringar (2-färgade gröna+gula, troligen Viton/fluorgummi) innerdiameter 8mm, tjocklek 1,75mm. Banjokopplingen mot styrväxeln ska ha 2 gummistålbrickor y.d 22mm, i.d 14mm, tjocklek ca 1.3mm. Svart gummi troligen nitril. Sannolikt fungerar nitril i o-ringarna också. Har ett nitrilsortiment som enligt spec. ska klara hydraulolja.
    Jag har läst i något tidigare inlägg att man kan vika bakre slangen och trä upp underifrån mellan motor och styrväxel och sedan lirka ned åt respektive håll. Någon som minns vilken ände som ska ned först? Andra detaljer/tips för denna svettiga operation?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129
    Som StefanM skrev gick det att byta med subframe uppe, troligen hade det gått snabbare att ta ner dock. Extremt trångt att nå allt. Lyfta lite under motorn underlättar med främre delen. Ett riktigt skitjobb, men desto bättre känsla när det var klart och utan läckage

Liknande ämnen

  1. Hur lossa listen på bakre kofångaren?
    Av jellybear i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-09, 11:37
  2. Fäste rostat sönder till bakre ljuddämparen - 9-5 2.0 t 2001
    Av pabr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 23:37
  3. Kassa gängor bakre subframe fäste...NG900
    Av Spets i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 13:00
  4. Hur lossa bakre sidorutor i en 9-5 SC?
    Av Sinner i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-13, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •