Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Lacka lister och dörrhandtag NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Lacka lister och dörrhandtag NG9-3

    Hej!
    Har en Saab 9-3 Aero -04

    Jag vill lackera listerna runt om bilen samt handtagen mattsvarta då dom är solblekta nu! Och göra det själv kan jag säkert göra men känner mig mer säker om en lackerare gör det åt mig.
    Så jag snackade med en lackerare och enligt honom så flagnar den nya färgen på listerna?
    Stämmer detta?
    Mvh Viktor

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 874
    Medlem#
    4458
    Välkommen hit, Viktor!

    Det måste väl ändå bero på vad man gör för underabete. Eftersom det finns både lackerade backspegelkåpor och lackerade lister från fabrik, så är det ju uppenbarligen möjligt att göra det. Och få det hållbart. Sedan är det ju en fråga om man vill lägga ner det jobb/pengar som skulle behövas för att göra det i enstaka exemplar. Det är kanske så han menar...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    409
    Medlem#
    -
    Inte funderat på att måla lister och handtag i bilens kulör om du ändå ska lacka om? Nej det kommer inte flagna om du gör på rätt sätt. Finns ju målade lister och handtag original till och med.

    Det jag skulle rekommendera är att besöka skroten och plocka några redan lackade lister om du hittar det, dom är släta! Då slipper du göra underarbetet mer än att matta ner dessa före lack, ev. laga ngn skavank.

    Olackade lister är lite småkrusiga i ytan. Blir inte så bra bett på den feta plasten utan att först slipa den lätt med ca400 papper och sedan en plastprimer. Tvättas också med silikonborttagningsmedel för säkerhets skull. Problemet är att när man slipat ser dom inte så snygga ut längre så man får lägga en slipgrund ovanpå plastprimern som man kan slipa till en fin slät yta. Sedan kommer färg och klarlack. Det är ganska mycket jobb!
    Handtagen är aluminiumgjutgods, brukar behöva lite blästring eller slipning om dom börjat få vitkorrosion och sedan en etsprimer innan slipgrunden och färgen.

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 180
    Medlem#
    ja
    Det var ju en bra beskrivning steg för steg Farbror skum.
    Har du så bra koll på detta att du kan föreslå exempel på lämpliga produkter tro?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    gbg
    Inlägg
    556
    Medlem#
    2952
    Concept Vista ska tydligen vara det bästa för att återställa plastdetaljer till svart. Ingen lack ju, men är man ute efter att få dom svarta igen (som jag är) så ska det vara det bästa.

    Jag har precis beställt en burk och har tänkt göra detta på 2 bilar, lister och spegelfoten. Återkommer med resultat

    2 användare gillar detta inlägg


    - Saab 9-3 SC Aero v6 turbo (The weeeee machine)
    - Tesla Model S (The WEEEEEEEEEE machine)

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    409
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det var ju en bra beskrivning steg för steg Farbror skum.
    Har du så bra koll på detta att du kan föreslå exempel på lämpliga produkter tro?
    https://www.tipro.se/sv/artiklar/pla...s2003-60-.html
    https://www.tipro.se/sv/artiklar/u-p...mer-450ml.html

    Ovanstående brukar jag använda på plast och aluminium då min lokala bilfärghandlare i Uppsala för dessa produkter. Finns flera andra fabrikat men viktigt är att det är en etsande primer för aluminiumet som man använder. Sök på etch-primer eller ets-primer. En annan suverän rostskyddsprimer för annan järnplåt är Hagmans gula epoxygrund,

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-06-19, 22:08
  2. Lackering dörrhandtag & lister ng9-3
    Av anders.lagerstrom i forum Göteborg med omnejd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 18:19
  3. Lacka dörrhandtag mm själv?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 17:00
  4. Lacka dörrhandtag och sidospeglar 9-3SS
    Av patrik747 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-06-21, 21:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •