Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kontroll av vevhusventilation NG9-3 TiD -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -

    Kontroll av vevhusventilation NG9-3 TiD -06

    Hej!

    Har haft lite problem med att bilen varit slö på låga varv, ryckt till ibland och så vidare.
    Igår rev jag ner spjällhus och EGR-ventil, och dessa va ordagrant fullproppade med sot, klägg, klet och torkad olja.
    Även inloppet i insuget va en halv cm klet runt om som jag fick så gott det gick skrapa bort, loppet till egr va också i princip tätt. Tog isär egr och det ramlade ut kakor av sot.
    Nu är det i alla fall rengjort, och det blev en märkbar skillnad, mer kraft på låga varv, svårt avgöra om det är helt som det ska eftersom jag bara haft den ett par månader men betydligt bättre i alla fall.
    Kommer dock ett ryckande nån gång ibland, oklart vad det beror på.

    Hur som helst, tryckslangen till insuget va oljig och då började jag fundera på varför, det borde den inte vara tycker jag.
    Tänkte på vevhusventilation om det kan vara orsaken. Jag vill ju gärna åtgärda själva grundorsaken till att det kläggade igen.
    Frågan är bara vart jag börjar, är ärligt talat lite osäker på hur vevhusventilationen hänger ihop och vart man börjar.
    Har tagit av slangar som grå från, vad jag tolkar som oljefällan, klumpen som sitter bak generatorn, och dessa va inte så himla kletiga och skitiga tycker jag.
    Vilka slangar är det som i regel blir igentäppta som är bäst att kolla? Eller något annat att kolla upp?

    Tacksam om ni kan peka på lite saker att kika på.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    13
    Hej, jag har liknande problem men har inte rengjort insug och EGR ännu, fick du några felkoder?
    Har du gjort något mer än det du beskrev för att komma tillrätta med sot och olja eller är du nöjd med de prestanda du fick?
    Jag strävar mot en tyst, körglad och miljövänlig bil.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    66
    Utan att vara helt säker på detta, men om slangen mellan intercooler och insug är oljig så kan det väl tyda på att olja läcker in på insugssidan i turbon? Är väl även detta som kan leda till en sk "diesel runaway", att motorn börjar gå på sin egen smörjolja. Är nog värt att utreda ifall oljan kommer hela vägen från turbon in i insuget.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC Aero TTID 2008. Tidigare: Saab 9-3 SC Aero 2.8 2006, Saab 9-3 SC TID 2007, Saab 900T 1994

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Brukar bero på körsätt och mil också. De flesta dieslar som kör korta sträckor och ganska lite geggar igen i dylika kanaler. Vår diesel går långt och ganska hårt och den har bara ett sotskimmer i alla kanaler. Torrt och fint. Blev lite förvånad själv när jag rev nåt av nån annan anledning tidigare. Gått 34k mil nu.

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 00:55
  2. Kontroll av vevhusventilation OG9-5 B2x5
    Av Camoplast i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-04-26, 20:04
  3. Kontroll av kamkedja
    Av Icarus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •