Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 123

Ämne: Köpa ny bil NG9-5, service, reservdelar mm

  1. #1
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129

    Köpa ny bil NG9-5, service, reservdelar mm

    Min bil börjar ju bli lite till åren och har gått och sneglat mot den nya 9-5 an som jag tycker är väldigt snygg
    och som även fått bra omdömmen i diverse tidningar.

    Tankarna har kommit men det är ju ett tag kvar till att bilbytet blir aktuellt men jag vill fundera ett tag innan ev köp.

    Mycket hinner hända och det går ju inte att ge något besked nu men vad tror ni om framtiden för SAAB med
    avseeende på reservdelar ("Hårdvara och mjukvara"), service, garantier mm.

    Reservdelar:
    Delar den nya SAAB 9-5 några delar med tex Opel Insignia och/eller Buick LaCrosse?

    Service:
    Många handlare och service verkstäder (o trimmfirmor) har breddat utbudet och jag antar att det är pga
    den minskade försäljningen men det kan man väl anta gör så att själva servicen inte borde vara något att
    vara orolig för kommer upphöra.

    Garanti:
    Om det blir så att SAAB går i KK och en nya köpare går in, tar denna per automatik över garantin för sålda bilar?
    Antar att det är standard förfarande att göra detta som godwill.

    Försäkringar:
    De som är uställda från företaget gäller väl på samma sätt som en ev. garanti.
    De som är utställda från ÅF gäller väl så länge ÅF finns.
    Försäkringsbolagen kommer väl kunna försäkra bilen oavsett vad som händer i framtiden med SAAB.

    Restvärde:
    Kommer väl säkert bli svårsåld och det värsta händer, SAAB konkar.
    Ska man bilen i 10år så gör kanske inte det så mycket eftersom ett eventuellt försäljningsvärde ändå
    är så litet.
    Det viktiga är ju att bilen rullar och att det finns reservdelar.

    Andra som går i köp tankar hur resonerar ni?
    Berätta gärna om ni går i köptankar privat eller som leasing, antar att tankegångarna inte är helt lika.
    Till mitt garage: Garaget

  2. #2
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716

    Re: Köpa ny bil NG9-5, service, reservdelar mm

    Det är risken att inte få tag på SAAB-unika reservdelar som IMHO är den största.
    SAAB har låtit underbolaget SAAB Parts lämna koncernbidrag (Man har norpat ur kassan), vilket har inneburit att SAAB Parts inte kunnat betala sina leverantörer vilka då slutat leverera reservdelar. Även till äldre produkter. Det finns en hel del på skrotar, men inte så mycket till NG9-5...

    Normalt skall en biltillverkare garantera reservdelar 10 år efter sista tillverkningsomgång. Men SAAB är inte i ett "normalt" tillstånd. Mercedes (som jag inte på något sett "promotar") garanterar reservdelar i 30 år efter sista tillverkningsdatum. Mercedes är inte en så mycket bättre bil då man hämtar sina komponenter från samma källor som SAAB, men man befinner sig i en stabilare marknadssituation.

    När det gäller andrahandsvärdet...
    Det är lätt att just nu säga "Men jag skall äga bilen hela dess livslängd, så jag bryr mig inte så mycket"

    Fel-fel-fel.

    Du vet inte vad framtiden ger och Du kan någon dag behöva sälja tillgångar för att få fram kontanter.

    Jag kikade på en länk till en beg NG9-5 och räknade ut att den fallit 190kr/mil vilket är i "saftigaste" laget. En sådan bil är ett livs köp, tills Du en dag ser Dig nödd att sälja den.

    Om Du verkligen vill ha bilen: Bered Dig på att Du förlorar hela det insatta kapitalet. Om det är acceptabelt - slå till. Om Du inte vågar; Avstå.

    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  3. #3
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 081
    Medlem#
    7289

    Re: Köpa ny bil NG9-5, service, reservdelar mm

    Garantin har du hos din återförsäljare, inte SAAB. Så på den punkten är det lugnt.

    Försäkringar ser jag inga problem med heller, kanske att dom löser in bilen om du krockar om det inte går att få tag i delar till den.

    Tror inte att det blir några större problem med reservdelar heller, reservdelsbolaget är ju friskt och går plus. Om det nu är som ovan sa att det haltar lite pga att SAAB norpat ur kassan är det ju bara en tillfällig svacka, jag tror kassan kommer fyllas på undan för undan och problemet blir löst.

    Angående restvärdet, köper du en lätt begagnad så slipper du ju den första stora värdeminskningen, men visst, svårt att säga hur mycket dom kommer tappa i värde om SAAB kursar.

    Service kan du ju göra hos Meca eller Mekonomen eller liknande om nu mot all förmodan SAAB-återförsäljarna skulle sluta serva SAAB.



    Detta är mina åsikter och uppskattningar, ta dom inte föra absolut sanning, kan säkert ha fel på en eller flera punkter i slutändan.

    Mvh Marcus

  4. #4

    Re: Köpa ny bil NG9-5, service, reservdelar mm

    9-5an går ju inte att beställa så det löser ju problemet med att köpa en fabriksny bil en begagnad går ju att hitta.

    Service och garantier oroar jag mig inte för då dom inte kommer att drabbas när SAAB går i konkurs..

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Köpa ny bil NG9-5, service, reservdelar mm

    Reservdelar och restvärde tror jag kan bli de stora problemen om Saab gör KK, men å andra sidan lär du ju inte kunna köpa bilen ny då heller.
    Reservdelsbolaget lär nog få problem att hålla reservdelar till ng9-5 om det inte tillverkas fler, antalet är ju försvinnande litet ute på marknaden så att producera reservdelar låter inte som en lönsam affär såvidare man inte tar bra betalt.

    Skulle Saab klara sig så bör ju dessa problem inte uppstå.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129

    Re: Köpa ny bil NG9-5, service, reservdelar mm

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Reservdelar och restvärde tror jag kan bli de stora problemen om Saab gör KK, men å andra sidan lär du ju inte kunna köpa bilen ny då heller.
    Reservdelsbolaget lär nog få problem att hålla reservdelar till ng9-5 om det inte tillverkas fler, antalet är ju försvinnande litet ute på marknaden så att producera reservdelar låter inte som en lönsam affär såvidare man inte tar bra betalt.

    Skulle Saab klara sig så bör ju dessa problem inte uppstå.
    I det här fallet så är det en årsm 11 som ligger på blocket (kommer att ligga på blocket).

    Låt oss hoppas på det.
    Till mitt garage: Garaget

  7. #7

    Re: Köpa ny bil NG9-5, service, reservdelar mm

    Om du är fullförsäkrad (premien kommer nog att stiga) så borde en 2011 9-5 vara ok, men tänk om du behöver byta strålkastare eller stötfångare fram? Jag vet inte hur mkt försäkringsbolaget är ersättningsskyldigt, men väntetiden kan nog bli lång. Ytterst få Saabar är beg värda i paritet med vad en beg andra generations 9-5 kostar.

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638

    Köpa ny bil NG9-5, service, reservdelar mm

    Fast en bil som inte tillverkats i så många ex borde väl hålla värdet bättre? Tex V70 -11 om säg 5 år lär det finnas 100 tals utav på blocket medans kanske 10 ng95, om Saab nu konkar dvs ( hoppas inte).
    Personligen skulle jag inte känna mig orolig men jag kanske är dum

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Köpa ny bil NG9-5, service, reservdelar mm

    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Fast en bil som inte tillverkats i så många ex borde väl hålla värdet bättre? Tex V70 -11 om säg 5 år lär det finnas 100 tals utav på blocket medans kanske 10 ng95, om Saab nu konkar dvs ( hoppas inte).
    Personligen skulle jag inte känna mig orolig men jag kanske är dum

    Men samtidigt, vem vill tillverka reservdelar till ett så fåtal bilar?
    det gör ju att det kommer bli väldigt dyrt med de reservdelar som är bilspecifika.

    även om Saab parts finns kvar så får ju ävem dem problem att köpa in småvolymer av reservdelar till vettiga priser.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129

    Re: Köpa ny bil NG9-5, service, reservdelar mm

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    ...
    det gör ju att det kommer bli väldigt dyrt med de reservdelar som är bilspecifika...
    Någon som vet om Saaben delar detaljer (Hård eller Mjukvara) med tex Insignia eller LaCrosse?
    LaCrossen säljs väl inte i Svedala men i värsta fall kanske man skulle kunna beställa från "over there".
    Till mitt garage: Garaget

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638

    Re: Köpa ny bil NG9-5, service, reservdelar mm

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Fast en bil som inte tillverkats i så många ex borde väl hålla värdet bättre? Tex V70 -11 om säg 5 år lär det finnas 100 tals utav på blocket medans kanske 10 ng95, om Saab nu konkar dvs ( hoppas inte).
    Personligen skulle jag inte känna mig orolig men jag kanske är dum

    Men samtidigt, vem vill tillverka reservdelar till ett så fåtal bilar?
    det gör ju att det kommer bli väldigt dyrt med de reservdelar som är bilspecifika.

    även om Saab parts finns kvar så får ju ävem dem problem att köpa in småvolymer av reservdelar till vettiga priser.
    Jo men jag pratade mest om andrahandsvärdet, och att man slipper ha likadan bil som resten utav sverige (V70)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    159

    Re: Köpa ny bil NG9-5, service, reservdelar mm

    Om SAAB konkar, vilket man får räkna med, tror jag att NG 9-5 blir en samlarbil. Det kommer att hålla uppe andrahandsvärdet. Bilspecifika reservdelar kommer att bli dyra t o m nödvändigt att specialtillverka dem just för din bil, dyrt!. Motorkomponenter är väl gemensamma i stor utstäckning med Insignia. All produktutveckling upphör, du får vara nöjd med det du köpt.

  13. #13

    Re: Köpa ny bil NG9-5, service, reservdelar mm

    Finns inga specialversioner av nya 9-5 att samla på. Värdet kommer att sjunka snabbt.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Köpa ny bil NG9-5, service, reservdelar mm

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Finns inga specialversioner av nya 9-5 att samla på. Värdet kommer att sjunka snabbt.
    Att den finns överhuvudtaget i ett väldigt begränsat antal borde ju räcka gått och väl.
    Var väl längesedan det släpptes några specialversioner som var värt att samla på.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    180

    Re: Köpa ny bil NG9-5, service, reservdelar mm

    Tror inte att det är någon fara att köpa en 9-3 med reservdelar däremot så kommer det nog att bli problem att hitta delar till nya 9-5 om Saab går i konkurs.

    Priserna för reservdelar lär ju även ligga ganska högt då det finns så få tillverkade 9-5 ng.

    Kolla bara vad reservdelar kostar på lite udda bilar så får man en bra uppfattning av vad som kan hända med 9-5 ng.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851

    Hur ser framtiden ut med reservdelar etc...?

    Jag har fått ett fruktansvärt bra pris på en NG9-5 Aero Turbo6, men jag undrar hur det är med reservdelar till bilen i dagsläget? Har läst lite spridda skurar om att det är brist på vissa komponenter, ANAs chef har ju själv sagt att det "råder stor brist på reservdelar till Saab" om han nu är rätt citerad.

    Nu förväntar jag mig inte behöva särskilt många reservdelar initialt men man vet ju aldrig...

    Någon som är insatt som vet hur det ligger till med reservdelstillgången för Saab i allmänhet och för NG9-5 i synnerhet?
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Göteborg/Gdansk, Polen
    Inlägg
    901
    Medlem#
    8419

    Re: Reservdelar till NG9-5

    Tycker faktiskt att du ska vänta tills situationen kring Saab blivit lite bättre faktiskt, vilket jag tror att Saab kommer lösa inom kort. För vem vill stå utan reservdelar på en bil som kostar nästan en halv miljon???..... Inte jag iallafall!
    Bilar:
    1x og900 T16 sedan 1984, 1x 900 LUX sedan 46000 mil(sommarbil)
    1x 9-3 Aero 2014 snart 1500 mil(sommarbil)
    2x 9-5: 1x ng9-5 Aero 2011 Mackan steg3(sommarbrukis), 1x og9-5 SC (vinterbil)

  18. #18
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 275

    Re: Reservdelar till NG9-5

    Bör väl finnas kusiner till ng9-5 i GM koncernen där man kan hämta delar ifrån?
    Förvisso är väl framvagnen i Turbo6:an unik på plattformen om jag inte minns fel?

  19. #19

    Re: Reservdelar till NG9-5

    Om nu priset verkligen är bra, dvs minst 50% rabatt på nypriset om beg bil så är det väl bara att köpa. Vad är det värsta som kan hända? Att du förlorar insatsen? KÖP!

  20. #20
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Re: Reservdelar till NG9-5

    Köp.
    Går Saab under är det bara ställa undan den, sen vänta några år så lär du har en riktigt eftertraktad bil tror jag.

Liknande ämnen

  1. Var kan man köpa reservdelar till stolar?
    Av 9-3an i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-19, 13:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •