Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Mutter + ”pinne” har gått av OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Mutter + ”pinne” har gått av OG9-5

    Hej!
    Bytte idag de 2 sista vakuumslangar på min OG9-5(bytt två innan). Jag behövde lyfta av plastskyddet till den hållaren som håller i två kontakter bak på torpedväggen och möttes där av något trist. Jo, nämligen den högra pinnen(som man skruvar muttern på) hade gått av. Muttern satt kvar på denna. Tyckte att den såg väldigt sned ut och när jag tog i den var den lös och hade ramlat ur.

    Den vänstra är dock intakt och den hänger kvar där under listen vid motorhuven.

    Vad gör jag nu? Den verkar ändå sitta safe och på plats, så jag känner att jag kan åka ändå, men kanske kan vara bra att lösa någon gång.

    Se bilder om ni inte förstår vad jag menar för ställe.

    Om detta är fel del av forumet, så ber jag om ursäkt och moderator får gärna flytta den rätt.

    (Lånad bild från Google)
    A6595EBC-28A3-4EFE-8362-C80333A55AD9.jpg

    Hoppas allt är bra med er!
    SAAB 93 2.0t -04
    SAAB 95 2.0t BioPower -07 ~13500 mil

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Ang rätt del i forumet. Eftersom dessa vakuumslangar sitter i motorn, och är en del av den, så är det motorrelaterat
    Söker du på vakuumslang märker du säkert vilken del som är 100% rätt.

    Jag skulle låta den sitta med en mutter. Mutern och pinnen skulle smörja eller fetta in, så den är lätt att skruva dit och inte rostar sönder eller rostar fast. Sedan skule jag bara dra så hårt att muttern sitter kvar, för man vill ju inte kvadda enda kvarvarande! Dessutom sitter den ju kvar med slangar och kabel.

    MEN FÖRST, om du använder silikonsslangar, som på bilden, skulle jag montera små buntband i ändarna för att förhindra att slangarna lossar. Det är annars inte ovanligt, och kan ge lite mysko felsymptom. Så lika bra att fixa det ordentligt när man ändå gör jobbet!

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Ang rätt del i forumet. Eftersom dessa vakuumslangar sitter i motorn, och är en del av den, så är det motorrelaterat
    Söker du på vakuumslang märker du säkert vilken del som är 100% rätt.
    Hej Mr.O!
    Tack! Var påväg att lägga tråden där först, men blev osäker så jag tänkte att det var el. Bra tankesätt dock. Det tar jag med mig till nästa gång.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Jag skulle låta den sitta med en mutter. Mutern och pinnen skulle smörja eller fetta in, så den är lätt att skruva dit och inte rostar sönder eller rostar fast. Sedan skule jag bara dra så hårt att muttern sitter kvar, för man vill ju inte kvadda enda kvarvarande! Dessutom sitter den ju kvar med slangar och kabel.
    Kanon! Då gör jag så. Sitter ju stumt som attans ändå. Vad brukar du använda för fett till denna typ av ”jobb”?

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    MEN FÖRST, om du använder silikonsslangar, som på bilden, skulle jag montera små buntband i ändarna för att förhindra att slangarna lossar. Det är annars inte ovanligt, och kan ge lite mysko felsymptom. Så lika bra att fixa det ordentligt när man ändå gör jobbet!
    Mina sitter ordentligt med kattstrypare, men skulle jag ha använt något annat? Tänkte iaf att de skulle göra jobbet. Silikonslangarna kändes lite hala, tyckte jag, så drog på kattstrypare i varje ända.

    Mvh,
    H
    SAAB 93 2.0t -04
    SAAB 95 2.0t BioPower -07 ~13500 mil

Liknande ämnen

  1. Vad är det för "pinne" som sitter vid kupefiltret på 9-5:an?
    Av Anders_SAAB i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 01:01
  2. Rundad mutter på DP'n!!!
    Av Moongoose i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 13:24
  3. Pinne #35 på Trionic 5.2?
    Av Henke82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 13:39
  4. trillade ut en fjäder med pinne vid pedalerna
    Av TurboSanta i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 22:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •