Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Checkengin = "kattalysator" Avgasskuter

  1. #1

    Checkengin = "kattalysator" Avgasskuter

    Tja!

    Som rubriken säger så lyser checkenginlampan, var in så att SAAB fick läsa av felkoden och det larmade för "kattalysator" och den har börjat skuta ur avgassröret ibland. Och det är mest under lugn körning och att jag släpper på gasen, jag tycker att det borde var efter att man kört hårt och släpper på gasen men så är det inte.

    Har steg 3 Maptun på bilen. Vad kan det vara för fel?, verkar ju nästan som att den får för mycket soppa?

    Har kört med bilen i över ett halvår innan det börja spöka, men nu har det gått ytligare några månader. Annars så tycker jag att den går som den ska.

    Bilen i fråga är en 9-3:a årmod -99
    Saab 9-3 ltt -99 (Steg 3) Koni + H&R
    Mockfjärd Dalarna

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Okej, låt mig gissa, du har en ltt, dvs med 2 lambdasensorer och du har stoppat JTs 3"-system på den.
    Jag hade samma fel.
    Lösningen var fånigt enkel:
    Efter katten kommer första skarven. Efter den skarven sitter lambdasensor 2. Vad som händer är att det läcker in lite luft där och får lambda 2 att ge felaktiga värden, vilket styrsystemet tolkar som kass kat alternativt kass syresensor fram! Jag kladdade dämparpasta runt skarven sen har lampan varit släckt.

    Att den puffar lite vid motorbroms ibland är tydligen inget fel. Jag har ju en exakt lika bil som dig och har också upplevt det. Jag har frågat flera gånger och det skall tydligen inte vara någon fara utan har att göra med det lägre mottrycket med 3"-system.

  3. #3
    Japp, det stämmer bra det du säger. Har provat å täta skarven förut med Gumm/gumm. Man kanske skulle ta sig en titt igen om det verkligen vart tätt. Hur noga är det, måste det vara absolut tätt eller?
    Saab 9-3 ltt -99 (Steg 3) Koni + H&R
    Mockfjärd Dalarna

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Ja, den verkar vara rejåält gnällig. Minsta lilla läcka verkar ge galna värden. Det är ju rätt lätt att se om den läcker, då blir det ju lite svart (svårt att se på ovansidan dock )

Liknande ämnen

  1. "Östeuropas" häftigaste bilfabrik, dokumentär om "trabbi"
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-01, 01:39
  2. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •