Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Felkod P0404, NG9-3 TTiD

  1. #1

    Felkod P0404, NG9-3 TTiD

    Hej.

    Jag hade en felkod som dök upp till och från under ett par veckor i våras. Provade att läsa ut den med en app - P0404 var felkoden varje gång. Lämnade in den till en firma som sa att det bara var en sensor som var överkänslig och att det inte var något att oroas över.

    Och idag dök koden upp igen. Rent otroligt när jag var på väg till besiktningen, och var dessutom sen så jag hann inte nollställa den, och besiktningsmannen lät sig inte påverkas utan gav mig en tvåa.

    Hur som helst. Körde till jobbet. Märkte inget speciellt. Talade med samma verkstad igen som höll fast vid att de gjorde rätt, men att de kan titta på den om två veckor om koden skulle dyka upp igen.

    På hemvägen på en 90-väg vid jämn fart märkte jag att den emellanåt kändes lite orkeslös, även om det bara varade i någon sekund. Men en mil senare i ca 50-60 började den verkligen kännas orkeslös. Ungefär som om den kippade efter luft. Även turbomätaren hoppade omkring mellan 0 och ca 50%. Check engine-lampan har dock slocknat, men helt uppenbart är något galet med motorn.

    Saaben är en 2011 9-3 TTID 130hk (Maptun 211hk numera) som gått ca 20500. Jag har aldrig haft något bekymmer i de 7000 mil jag haft bilen.

    Synd bara att man bor på landet så man har långt till verkstäder, men har lyckats fixa en lånebil. Men hur som helst måste ju min stackars Saab kureras. Några tankar?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Felkoden antyder felaktig funktion på EGR-ventilen. Det är INTE en sensor som är överkänslig utan precis vad det står: felaktig funktion i EGR-ventilen.

  3. #3
    Hade tur och fick en tid på en verkstad inom några dagar och nu är den bytt och bilen går som sig bör. Den gamla ventilen var helt igensotad.

    Den verkstaden som benhårt höll fast vid att det var en känslig sensor tänker jag inte anlita igen, det är då ett som är säkert.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    En extremt märklig sjuka hos många verkstäder det där: hävda att en felkod är "fel", eller bara systemet som är överkänsligt.

    Det är ju fel på så många nivåer så jag har svårt att fatta. Jag menar, vill de inte tjäna pengar? Vill de inte ta jobbet att byta vad det nu är som felar, eller inte pallar göra felsökningen, säg det då istället så man kan åka nånstans där de bryr sig.
    Hur många är det inte som kör omkring med dåliga tändkassetter i og9-5 med motorlampan tänd? Var och varannan annons säger ju att motorlampan lyser men att "verkstaden sa att det inte var något farligt och bilen går som den skall". En felkod är en felkod är en felkod. Den indikerar att något är FEL, inte något annat. Om systemet hade varit felkalibrerat från fabrik så motorlampan tändes UTAN att det var något fel så kan jag lova att det hade blivit fixat i god tid innan garantin gick ut på bilen!

    5 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Framförallt blir man ju lite purken om de tog 975 spänn bara för att nollställa koden, vilket jag hade kunnat göra själv med en app utan att det kostat ett jota. Och hade inte check engine tänts på vägen till besiktningen hade jag sluppit att hosta upp 395:- för att släcka en tvåa.

    Och vad har man för val? Utan att ha kunskapen och rätt verktyg eller för den delen en bra lokal att hållas i måste man ju tro på att yrkesmännen vet vad de gör.

  6. #6
    Snart tre veckor senare och allt rullar på perfekt. Mycket nöjd med Niclas motor i Skövde som fixade problemet snabbt och effektivt och som kunde ta emot bilen med kort varsel.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -

    EGR problem + P0404 NG9-3 TTiD -11

    Hej fått p0404 -02, bytte EGR ventilen och fungerade bra i någon vecka, sen nu har den börjat gå in i limp mode och motorlamp lyser så klart. Enligt wis så skall de var ett läckage någonstans mellan turbo och insug! Är det någon som vet vad som brukar vara problemet på dem. Går annars bra tills detta hände!!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Rönninge
    Inlägg
    23

    Felkod P0404 SAAB 9-3 SC TTID (180-Aut) 2012

    Hallå,
    Dags för felkod på bilen (P0404).
    DTCP0404.jpgAntar att detta innebär att EGR ventilen är igensatt. Bilen har gått pass 20 000 mil. Funderar på om det är någon som har testat att rengöra EGR ventilen genom att spruta in "Turbo & EGR rengöring" direkt utan att plocka bort EGR ventilen?
    Har sett att de gjort så på bla BMW M47 motorer.
    Annars blir det väl att plocka bort ventilen och rengöra manuellt. Har dock sett att många har tagit sönder slangar och det är ju lite tråkigt.
    Något annat bra tips?
    Tor

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Aktuatorn kan vara död också. Inte alltid det räcker med att göra rent, ibland behöver den bytas ut. TTiD (Z19DTR/A19DTR) har en annan EGR-ventil än Z19DTH och Z19DT.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Rönninge
    Inlägg
    23
    Tack för svar här. Tolkar detta som att det inte går att försöka rengöra utan att ta bort EGR ventilen. Får ta det under kommande vecka då....

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felkod P0335 & P0520 NG9-3 TTiD -08
    Av Thomas20160203 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2021-01-17, 01:05
  2. Felkod B3940 05 NG9-3 TTiD
    Av jimman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-10-19, 21:56

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •