Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: TPMS livslängd?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395

    TPMS livslängd?

    Hur länge håller TPMS-modulerna på en 9-3 NG -08?
    Räknas livslångt i ålder eller antal mil? Ska byta däck snart, kanske även passa på att byta givarna.
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Har för mig man brukar säga ca 10år.

  3. #3
    Behöver man gifta in dom nya med tech2? Köpte 4 nya från ocl som var förprogrammerade, så det va bara att sätta dit dom men bilen varnar ej för lågt lufttryck, inte ens när jag fick punktering (ng9-3 xwd biopower -10).

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395
    Köpte du original Shrader är det bara att tuta och köra. Bilen hittar dem efter att du kört ett tag. För min del tog det typ 15-20 min, tror att hastigheten ska vara över en viss nivå också, men där tror jag bara.

  5. #5
    Kommer inte riktigt ihåg namnet på dom, men körde ca 20min i över 50km/h
    och då ska den ha hittat dom, men av någon anledning så reagerar den inte fast där vart lågt. Där av om man måste gifta in dom med tech2.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395
    De ska inte giftas in, bilen ”lyssnar” och lägger in, men tog en bra stund på min. Så kör ett tag och vänta. Bilen ”lär” sig även på vilken sida/axel de sitter på. Du har inte en eSid? På den såg jag att sensorerna hittades en i taget, den sista tog en bra stund.
    Så här ser originalet ut. Om det finns andra som funkar vet jag inte.
    https://www.ebay.com/itm/231495396086
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  7. #7
    Köpte mina genom ocl brorsson, har ingen esid. Några månader sedan jag montera dom, så dom ska ha hittats. Men vi ska prova tech2 och se vad vi kan hitta.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    282
    Medlem#
    8395
    Hoppas du löser det, borde varit igång redan. Kollat med Brorssons, de brukar ha koll?
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  9. #9
    Tycker också det. Får se lite hur det går annars får man kanske prata med dom som du sa.

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    BVS monterade nya sensorer på mina ng9-5 19” i samband med de monterade däcken. De hittades utan strul av tpms systemet.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    TPMS-givare brukar skicka information om sin adress, batterispänning, temperatur och tryck till mottagaren. På den tiden jag pysslade med TPMS hade jag en "Pinger" som kunde trigga givarna så att bilen lärde in dom direkt. Den kunde också trigga utläsningar så att man kunde ta reda på alla data och även när en bil stått stilla (vilket skall sätta givarna i automatisk "sleep-mode"). Jag hann dock sluta med fordonselektronik innan jag träffade på det system som SAAB valde. De mest avancerade hade WBL, Warning By Location, där varje hjulhus hade en egen 125kHz antenn som triggade resp. sensor. Dessa system ger precis avläsning vilket tryck varje däck har. Enklare system (som Volvo valde till sina modeller 2005 tom det år då Ford gav upp) visade bara att något av däcken hade lågt tryck. (Vilket var ganska dumsnålt (fnys!) då Ford (exvis Mondeo) valde just WBL).

    Att man behöver köra en sträcka för att bilen skall lära in sensorerna skulle indikera att SAAB valt ett enklare system. (Har jag fel?)

    Går det att stänga av systemet om/när man monterar vinterdäck utan givare?
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

Liknande ämnen

  1. Eftermontera TPMS NG9-3
    Av krokiz i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2022-08-21, 07:46
  2. [LÖST] TPMS-bekymmer på ng9-3
    Av SirMacke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2021-09-22, 12:25
  3. Hjul utan TPMS-sensorer på bil med TPMS
    Av aik i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-07-21, 09:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •