Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Chassiskillnader på OG900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -

    Chassiskillnader på OG900

    Vilka skillnader är det på chassit på olika varianter på OG 900 ?
    Om man vill bättra på en i mitt fall 900S med 10 000 mil på mätaren när det gäller väghållning , vad ska man satsa på?
    Jag upplever bilen som väldigt stabil även om man "momsar" lite på riksvägen med vajer och en fil på riksvägen förbi mitt hemman.
    Så vilka är skillnaderna mellan allt från en 100 hästars förgasar bil till en Aero med lite mera effekt.
    Göran i Björnarbo

  2. #2
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    De skillnader som är från enklaste/svagaste till starkast/snabbast är krängningshämmare, fjädrar och stötdämpare. Den 900S du har, där finns redan krängningshämmare. Den har redan gasdämpare och troligen turbo fjädrar från fabrik. Det finns sportfjädrar vilket nog är saabs sänkningssats. Samma på dämpare det finns sportdämpare det var väl det som satt på Aero tillsammans med sportfjädrar.

    Det finns säkert andra som kan detta bättre. Men alla senare 900 har krängningshämmare, gasdämpare och eg samma fjädar. Det vanligaste man brukar göra är väl att slänga på sänkfjädrar från exempelvis Lesjöfors och sedan några andra typer av dämpare Koni, Bilstein mm.

    Steg 1 kolla att bussningar och chassiet är helt förövrigt innan det slängs på värre grejor för det behöver ju inte bli bra om det redan finns ngt som är slitet.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Min bil känner jag att det finns igentligen ingen orsak att förbättra idag , skulle bli snyggare om den sänktes lite.
    Jag bor på landet den körs på dåliga grusvägar, ska nog inte vara för låg. Som sagts tidigare den uppför sig bra . Sitter 185/70-15 däck idag , kommer att gå upp till 195/60-15.
    Undrar varför SAAB körde med så smala fälgar på den tiden?
    Dom ( 900ans Aero fälgar) är bara 5,5 tum breda . Å andra sidan är det inte min stil att ha låga däck monterade på breda fälgar med stretch.
    Hoppas att någon mer vill fylla på med kunnande om OG 900 chassi.
    Göran i Björnarbo

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471
    Jag kan hålla med om att og900 är en stabil vägvagn även idag, den skäms inte för sig heller när det är lite kurvigt. Men nya moderna bilar där märks det att utvecklingen gått framåt. Så är du nöjd med hur den är så behåll den så. Smala däck är bra mot rullmotståndet, att gå upp i större tum på hjulen påverkar inte lika mkt som att hålla bredden på däcken smala.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Om man nu bortser från ren bankörning eller rattlåsracing och håller sig till mer normal vardagskörning med inslag av lite högre hastighet vill jag påstå att det är svårt att hitta något som funkar bättre än original prylar.
    Fjädrar och dämpare som är avstämda mot varandra brukar vara det som ger bäst komfort och väghållning.
    Att då bara montera en sänksats med styvare fjädrar och behålla org dämpare brukar inte bli helt lyckat. Men får man samtidigt på lite kraftigare dämpare kan det bli bra.

    Den trevligaste kombinationen jag provat på en 900 Turbo är Saab org väghållningssats. Dvs de grövre dämparna och de lite styvare sportfjädrarna

    Sänksats på en bil som rullar på dåliga vägar är ju lite tveksamt.. Man tappar fjädringsväg samtidigt som den blir hårdare/stötigare.
    Kanske man tycker det är viktigare med utseendet än komforten och väljer sänkning ändå ?

    Generellt är og900 känslig för breda däck/fälgar.
    Bilen blir helt enkelt lite bångstyrig på spåriga vägar med breda däck.
    185/65-15 eller 195/60-15 är bra dimensioner att använda.

    Ett vanligt fenomen är bakfjädringen sätter sig och den blir hög fram vilket i sin tur kan ge positiv camber fram. Med positiv camber blir bilen nervös i lite högre hastighet.
    Kikar man i verkstadshandböcker har Sportchassi samma hjulvinklar som standardchassi men man anger snävare toleranser på sportchassi. Man ska helt enkelt var lite mer noggrann med vinklarna om det ska bli riktigt bra.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Kan man tolka svaren så att har man inga race ambitioner så duger originalet bra, om det är friskt.
    Vilka skillnader är det på exvis.900i , 900s , 900 turbo samt 900Aeron?
    När det gäller däck bredder det bredaste jag sett i en instruktionsbok var 195/60-15 boken från -93.
    Äldre bilar gör sig inte alltid bra på vägen med breda däck. Går jag tillbaka till min ungdom i början på -80 talet var ju ett 195/60 däck ett extremt däck för högprestanda bilar. Gamla 99or satt det väl 165/80 -15.
    Göran i Björnarbo

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    Kan man tolka svaren så att har man inga race ambitioner så duger originalet bra, om det är friskt.
    Vilka skillnader är det på exvis.900i , 900s , 900 turbo samt 900Aeron?
    När det gäller däck bredder det bredaste jag sett i en instruktionsbok var 195/60-15 boken från -93.
    Äldre bilar gör sig inte alltid bra på vägen med breda däck. Går jag tillbaka till min ungdom i början på -80 talet var ju ett 195/60 däck ett extremt däck för högprestanda bilar. Gamla 99or satt det väl 165/80 -15.
    Göran i Björnarbo
    Helt rätt uppfattat. Den bästa kompromissen för sport/komfort är original prylar i gott skick.
    Går man åt det mer sportigare hållet med styvare fjädrar/dämpare, sänkt chassi och kanske styvare bussningar tappar man i komfort istället.

    Chassiskillnaderna beror både på motoralternativ och årsmodell.
    From 90- har t.ex. alla gasdämpare och kränghämmare.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Turbo bilarna var det lägre fjädrar bättre stöt dämpare och kränghämmare , för visst var det ett vassare chassi på dom redan på -70 talet .
    Billarna är ju lite grovt 30-40 år idag. Med rätt många mil händer ju lite med slitage under resans gång.
    För egen del kan jag bara konstatera att min 900s från -90 med 10000 försiktiga asfalts mil i ryggen , och nu som entusiast bil sommar tid, beter sig väldigt bra på vägen. Då kan kränghämmare och gasdämpare förklara en del av det.
    En låg bil ser bra ut . Men om jag minns rätt ( var ett tag sedan vi körde OG 900 som bruksbil) är frigången lite klen för körning på skogsvägar . Där åkte jag hellre volvo 245 vilket förvisso var en traktor.
    Göran i Björnarbo

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 23:05
  2. Gör og900 intercooler någon nytta på og900 LTT?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 20:41
  3. [LÖST] Passar og900 stolar från -93 i en og900 från -88?
    Av Saaben i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 17:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •