Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Återställa felkoder på OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2020
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Återställa felkoder på OG9-5

    Finns det nån vettig SAAB ägare som kan svara en nybörjare/ägare till en på Saab 9-5 kombi -98 (20 år gammal).?

    Jag aldrig ägt en Saab förut och detta är min allra första Saab bil och motorn går skapligt utan smärre fel ända tills för 2 veckor sedan då jag fick ett felkod larm, för Krockkuddarna efter att min dotter stängde dörren lite hårdare än vanligt.? efter ett tag så har jag kollar o frågat VIA Youtube så verkar det vara vanligt "glappfel" på på vissa Saab bilar som min och kan åtgärdas enkelt att Nollställa felkoden själv?

    Och nu Idag så blev annat felkod plötsligt efter har startat bilen, så plötsligt försvann felkoden för krockkudde systemet och istället kom det "Motorfel varnings lampan" efter ett tag?? helt galet..fattar inget vad som händer.?
    Kan sägas jag körde hem tillbaka i lugn takt med hjärtat i halsgropen och bad att allt går vär utan missöden på vägen..! nu är bilen parkerad åter.

    Nu undrar jag om man "törs nollställa" detta felkod utan att ev, hela motorn havererar eller skall man kolla motorn först igenom och se om det inträffat nått galet fel...eller måste lämna till verkstaden och Ev få en hutlös summa till svar för åtgärda detta..(kan sägas ) jag litar ej 100 % på bilverkstäder..efter ha blivit blåst ett par gånger på tusenlappar..föredrar själv fixa felen om det går.

    Finns antal seriösa el, Oseriösa tips på Youtube hur man kan åtgärda felkoder..enklast blir via Felkods modul har man förstått.
    tacksamt för alla svar.. (amatörmekken)

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Det bästa är ju att koppla in en Tech2 och läsa ur koderna, det gäller i synnerhet för airbagkoderna som generiska felkodsläsare inte brukar klara. Motorfelkoder klarar nog dom flesta av.

    När jag fick sporadiska airbagvarningar visade det sej bero på en trasig sensor, vilket var lätt att lista ut när felkoderna pekade på den sensorn, så jag chansbytte och problemet försvann. ..Men det finns ju ett antal grejer i kedjan där, "Rattsnurran" tex.

    Om du fyller i var du befinner dej nånstans så kanske nån forummedlem som har Tech2 i närheten kan hjälpa dej.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Airbag-felet skulle jag nog invänta om det återkommer, man kan ju ana att det var krocksensorn som sitter i dörren som reagerade. En hel del felkoder i Saabarna fungerar så att de nollas efter att felet inte återkommit inom ett antal körcykler.

    När det gäller motorkoderna så kan du tyvärr inte helt enkelt läsa ut felkoderna eftersom en ELM327 bluetooth-dongle inte fungerar som standard på EU-versionen av en 9-5 -98. Det finns några billiga som fungerar (som Opcom, men piratversionerna är problematiska), men har inte provat själv (inte haft behovet).

    Är bilen Biopower-konverterad så fungerar ELM-327 i normalfallet, är den trimmad kan det fungera, i båda fallen då pga. senare mjukvara i ECU:n.

    Motorfelkoden betyder att ECU:n har något vikrigt att tala om, men det behöver inte betyda att det blir dyrt. I vissa fall talar den indirekt om vad du behöver gära för att undvika att det blir dyrt, som t.ex ohörbara misständningar och för tunn blandning (risk för att bränna ventiler). ECU:n ser ganska många olika små och stora fel. Den talar också (i praktiken) om när tändkassetten börjar bli utsliten genom P1312 och P1334.

    Vid riktigt allvarliga misständningar blinkar lampan - då bör man undvika att köra vidare för att undvika att katalysatorn brinner upp.

    Så läs ut felkoden, på ett eller annat sätt.

    (Sedan kan du passa på, om du inte gjort det tidigare, och kontrollera att du har en original tändkassett i bilen. Pirat är fel: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1385295 )
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    ..Och kollar man det (vilket jag också rekommenderar) så kan man kolla att det är rätt stift också, få bilar är så känsliga på felaktiga stift som saabarna med trionic.

    ..Annars är ju ett typfel söndertorkade vacuumslangar, vilket också kan ge felkoder, för att inte tala om kass bränsleförbrukning och trött bil.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Hej och välkommen!

    Ja, du törs nolla felkoder en gång, du "dödar" inte bilen då. Men felkoden kommer tillbaka om bilen tycker att problemet inte är löst, och eftersom felkodernas syfte är att uppmärksamma dig på att något är fel innan det ställer till med problem bör man verkligen fixa de fel som återkommande tänder motorlampan.

    Att lampan lyser betyder att det finns felkoder att läsa ut, dessa brukar vara en avgörande guide i fortsatta felsökningen. Skriv upp koderna du får innan du nollställer.

    Airbaglampa som blinkar till är oftast en krocksensor som börjar bli dålig, bara att byta. Vilken sensor som tänt lampan går att läsa ut med tech2, men om det alltid händer när passagerardörren smälls igen är såklart sensorn i just passagerardörren starkt misstänkt

Liknande ämnen

  1. återställa servicemeddelande???
    Av Mick i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 16:00
  2. Återställa Servicedata i sid.
    Av Aerodynamics i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 20:49
  3. Återställa Serviceindikatorn?
    Av green machine i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 19:37
  4. [LÖST] Hur släcka airbaglampa OG9-3
    Av Znyper i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 18:20
  5. Hur återställa pystrimmning?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-02-08, 02:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •