Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Högtalare o ljud till OG9-5 Dame Edna

  1. #1

    Högtalare o ljud till OG9-5 Dame Edna

    Hej har en Saab 9-5 kombi 09 som ska bli A-traktor.

    Jag undrade om jag kunde köpa högtalare som finns i det stora ljudsystemet och sätta i min Saab 9-5 tid 1,9 automat med troligen standard stereon?

    Är det bara och koppla in eller behövs det göras saker?
    Eller är det onödigt att köpa högtalare från det större ljudpaketet?
    Är det bra kräm i det stora ljud systemet (menat högtalare)?
    Eller ska man köpa typ Gas högtalare istället och sätta i?
    Jag vill inte ha något som är för dyrt och jag vill att det ska se standard ut och vill inte byta stereon/ (Huvudenheten).

    Jag får ursäkta för jag vet inte mycket om el eller ljud och därför är väl inget rätt här.

    Och om jag köper andra högtalare t.ex. Gas kan jag koppla det till original stereon/ (huvudenheten) eller behöver jag köpa ny enhet?

    06-09-Saab-9-5-95-CD-Player-Radio-RECEIVER-_1.jpg - Huvudenhet

    Mvh Nicklas

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Den sidan täcker bara tom 2006. Dock gäller det även tom 2009. Om någon undrar...

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Tack så jätte mycket för det. kan inget om el och ljud.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Den sidan täcker bara tom 2006. Dock gäller det även tom 2009. Om någon undrar...
    Okej vad bra då vet jag. Min är ju en 09

    Tack så mycket

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Jag uppgraderade med JL audio 3,5 i brädan och amega i dörren spelar helt okej och syns inget utifrån. Man kan skaffa några lämpliga. Gärna med högt db värde så dem är lättdrivna i dörren alltså.


    https://www.brl.se/sv/artiklar/jl-audio-c2-350x.html




    https://www.brl.se/sv/artiklar/faita...e200-4ohm.html

    exempelvis
    Senast redigerat av Puttel den 2020-06-15 klockan 13:16. Anledning: tillägg


  6. #6
    Okej tack så mycket. Var det lite bättre än orginal eller var det mycket skillnad ? Men var det plug and play eller behövde du adapters eller liknande ?

    Mvh Nicklas

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Nicklas TheFasterDriver Visa inlägg
    Hej har en Saab 9-5 kombi 09 som ska bli A-traktor.
    Jag undrade om jag kunde köpa högtalare som finns i det stora ljudsystemet och sätta i min Saab 9-5 tid 1,9 automat med troligen standard stereon?
    Det är olika högtalare med olika impedans i de olika systemen (se länken ovan). Så, nej det blir inte bra. Men kolla upp vad du har först så du är säker. Det borde räcka att lossa en högtalare och lägga upp en bild här om du inte ser direkt själv.
    Citat Ursprungligen postat av Puttel Visa inlägg
    Jag uppgraderade med JL audio 3,5 i brädan och amega i dörren spelar helt okej och syns inget utifrån. Man kan skaffa några lämpliga. Gärna med högt db värde så dem är lättdrivna i dörren alltså.
    https://www.brl.se/sv/artiklar/jl-audio-c2-350x.html
    https://www.brl.se/sv/artiklar/faita...e200-4ohm.html
    exempelvis
    Om du har Premium/Pioneer har den första tillräckligt rätt impedans 4 istf 4,1ohm. Den andra har fel impedans oavsett vad du har.

    Som sagt ovan är det rätt speciella impedanser, så det finns inte många bra högtalare att välja mellan. Speciellt inte till Prestige. Så om någon kan dela med sig av sina erfarenheter eller länka till rätt tråd är det ju bra. Själv hinner jag inte googla/söka detta nu. Sorry...

    Jo liiite. Kom ihåg att jag lästom detta... Kolla i denna tråd tex
    Johan H har bytt högtalare mm...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Tack så mycket, Själv har jag Premium/Pioneer (150W).Är det svårt att hitta bra högtalare till premium menar du ? Om jag skulle köpa ett slutsteg från en Saab med Harman Kardon ljudsystem skulle jag får bättre ljud då? Har Harman Kardon ljudsystemet bättre högtalare eller ? Och om dem är bättre skulle jag kunna köpa Harman Kardon Slutsteg och högtalare och få bättre ljud och i såfall hur mycket bättre tror du/ni att det kommer låta ?
    Mvh Nicklas

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Hej om du har Premium skulle jag personligen satsa på ett monoslutsteg plus bas då detta är vad som saknas mest jämfört med Prestige aka AS3/Harman Kardon.

    Tyvärr har GM huvudenheten som kom 2006 ganska dåligt ljud så att byta den ger mer än vad många tror.

    Har stjälv byt min huvudenhet (H/K med växlare) till https://www.brl.se/sv/artiklar/jvc-k...areceiver.html
    Skillnaden i klarhet tonmässigt var som att gå från kasset till cd.

    Högtalarna i Saabs AS2 och AS3 är helt okej och ger sällan en märkbar effekt att byta till billigare högtalare som GAS, med det sagt inget fel på GAS.
    Det är huvudenheten som är den svagaste Länken Efter 2006 om du inte har AS1 75w, sedan Bas och sist högtalare / original slutsteg.

  10. #10
    Tack för det. Men jag vill gärna ha original huvudenheten, Men kan/ska jag köpa en baslåda från 200w(H/K) systemet.

    Går det att koppla en H/K baslåda till Pioneer systemet med original huvudenheten ?

    Tack för svaren Mvh Nicklas

Liknande ämnen

  1. OpenSID OG9-5 Dame Edna
    Av airflowfredde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2024-01-11, 21:16
  2. Förbättra helljuset OG9-5 Dame Edna -06/-10
    Av John Eriksson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 151
    Senaste inlägg: 2023-10-14, 10:16
  3. [LÖST] Ratt från automat till manuell bil? OG9-5 >MY06 Dame Edna
    Av daspunner i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-07-20, 15:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •