Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Låg motortemp NG9-3 B207 -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Låg motortemp NG9-3 B207 -07

    Hej!

    Har ett problem på min 9-3 1.8t med motortempen.

    Nyligen bytt termostat då jag först trodde det var problemet. Efter bytet kvarstår problemet.

    Det som händer är att motorn har svårt att komma upp i temperatur. Efter 2 mil på motorväg är den forfarande inte helt uppe i normal temp. Dessutom sjunker temperaturen så fort jag släpper gasen. Tvärt om ökar den ju mer gaspådrag jag har.

    Några förslag på var mitt problem kan ligga?

  2. #2
    Hej,
    Kommer mest med några funderingar/erfarenheter, inte säkert jag har rätt svar på din fråga.

    När tempen sjunker "så fort du släpper gasen", är det liksom i takt med gaspedalen? Då kan man misstänka att det är något elektroniskt fel Om den sjunker sakta när motorn går obelastad (ex. i nedförsbacke) så kan man ju misstänka termostaten.

    Har själv bytt termostat på en 9-5a, för några år sedan och felet fortsatte efter termostatbyte. Visade sig att den nya termostaten inte heller stängde. Så det är kanske inte helt omöjligt att det är samma problem för dig? Jag kollade genom att mäta temp på slangen ut från termostaten, tejpade fast en givaren från en såndär inne/ute-termometer på slangen från termostathuset och hade koll på temp när jag körde. Jag såg att tempen ökade hela tiden från start, misstänker att om termostaten är rätt så ska temp vara relativt låg ända till termostaten öppnar.

    Hade också problem med att temp aldrig kom upp på min 9-3a -08 i vintras. Bytte termostat - Hjälpte inte. Kollade temp på motorblocket precis vid tempgivaren när motorn var varm. Där var det minsann 80 grader. Vickade på kontakten till tempgivaren, och problemet var löst. Det jag tyckte var märkligt var att tempen var snyggt och prydligt låg, inte fladdrade som man kunde tänka sig med en dålig kontakt annars.

    Såja, det var mina funderingar såhär på en lördagsmorgon.

    //Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jcfolke Visa inlägg
    Hej,
    Kommer mest med några funderingar/erfarenheter, inte säkert jag har rätt svar på din fråga.

    När tempen sjunker "så fort du släpper gasen", är det liksom i takt med gaspedalen? Då kan man misstänka att det är något elektroniskt fel Om den sjunker sakta när motorn går obelastad (ex. i nedförsbacke) så kan man ju misstänka termostaten.

    Har själv bytt termostat på en 9-5a, för några år sedan och felet fortsatte efter termostatbyte. Visade sig att den nya termostaten inte heller stängde. Så det är kanske inte helt omöjligt att det är samma problem för dig? Jag kollade genom att mäta temp på slangen ut från termostaten, tejpade fast en givaren från en såndär inne/ute-termometer på slangen från termostathuset och hade koll på temp när jag körde. Jag såg att tempen ökade hela tiden från start, misstänker att om termostaten är rätt så ska temp vara relativt låg ända till termostaten öppnar.

    Hade också problem med att temp aldrig kom upp på min 9-3a -08 i vintras. Bytte termostat - Hjälpte inte. Kollade temp på motorblocket precis vid tempgivaren när motorn var varm. Där var det minsann 80 grader. Vickade på kontakten till tempgivaren, och problemet var löst. Det jag tyckte var märkligt var att tempen var snyggt och prydligt låg, inte fladdrade som man kunde tänka sig med en dålig kontakt annars.

    Såja, det var mina funderingar såhär på en lördagsmorgon.

    //Johan
    Tack för ditt svar!

    Tempen sjunker vid låg belastning som du säger (t.ex. i nedförsbackar). Och håller sig stabil och bra vid stillastående och i stadstrafik. Så känns onekligen som termostaten även om den är sprillans ny. Jag får kanske se till att mäta med en annan termometer.

    Ser ut som det blir en tur tillbaka till verkstaden, man får hoppas då att nästa termostat gör ett bättre jobb.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Är det på mätaren du kollar på när du ser skillnaderna?

    Dax att koppla in någon obd så du ser vad bilen säger att tempen är.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 140
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av NotAnotherSheep Visa inlägg
    Ser ut som det blir en tur tillbaka till verkstaden, man får hoppas då att nästa termostat gör ett bättre jobb.
    Det finns en hel del pirattermostater som läcker från fabrik. Känt problem.

    Med en hel termostat så ska utgående slang var helt kall tills man kommit upp till arbetstemperatur, så testet man bör göra är enkelt: Starta från fullständigt genomkall motor, börja med att känna på övre slangen för att lära sig hur kall känns, kör sedan tills det börjar närma sig normal arbetstemperatur, stanna då och öppna huven och känn omedelbart på övre slangen. Är det rätt ska den inte ha någon antydan till uppvärmning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Är det på mätaren du kollar på när du ser skillnaderna?

    Dax att koppla in någon obd så du ser vad bilen säger att tempen är.
    Ja det är på mätaren jag kollar. Den har fungerat utmärkt tidigare. Men visst det kan vara den som spökar även om problemet i sig mer påminner om att termostaten inte gör sitt jobb.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det finns en hel del pirattermostater som läcker från fabrik. Känt problem.

    Med en hel termostat så ska utgående slang var helt kall tills man kommit upp till arbetstemperatur, så testet man bör göra är enkelt: Starta från fullständigt genomkall motor, börja med att känna på övre slangen för att lära sig hur kall känns, kör sedan tills det börjar närma sig normal arbetstemperatur, stanna då och öppna huven och känn omedelbart på övre slangen. Är det rätt ska den inte ha någon antydan till uppvärmning.
    Detta är så svårt. Att hitta en bra termostat. Vilka är originaltillverkare t.ex? Söker man på artikelnummer får man upp från en mängd tillverkare. Får man t.ex original om man beställer från Saabparts. Eller är det en kopia trots där står att de ska vara delar av samma kvalitet som när bilen var ny.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 140
    Medlem#
    8758
    Saabparts.com är Orio, vilka äger rätten att definiera vad som är originaldelar.

    Orio säljer dock också sådan som de inte kallar originaldelar. Om man söker på originalnumret på Orios portal får man ut den på saabparts samt en billig:

    https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...hTerm=12622410

    Maptun säljer ingen eftermarknads utan enbart originaltermostaten till ng9-3, vilket jag tolkar som en indikation att de inte hittat någon pirat de tycker duger.

    Speedparts uppger att de säljer Motorrad pirattermostat (men ibland byter de märke utan att uppdatera hemsidan - varit tvungen att reklamera ibland av den anledningen). Motorrad har varit originaltillverkare till andra Saab-motorer, och om jag skulle tvingas välja något annat än original så är det nog Motorrad det jag skulle försöka hitta - men jag vet inte om deras kvalité nu är vad de varit.

    ----

    Men börja med att kontrollera om den du har läcker genom att känna på kylslangen i rätt ögonblick.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Det jag säger nu kanske är fel men jag har för mej att man har två tempgivare. En som rapporterar till motorstyrdonet och en till mätaren i instrumentpanelen. Är man osäker mätaren i instrumentpanelen så kan man ju koppla upp valfritt diagnosinstrument till OBD-porten o se vad det säger. Har för att det får sina värden från motorstyrdonet. Utöver min Tech2-klon har jag en liten billig grej från Kina som jag via bluetooth kopplar till min Android-lur (osäker på om den funkar till Iphone) och appen Torque. Tror den säljs på Kjell o Co för några hundralappar. På så vis kan du ju dubbelkolla allt. Givarna, termostaten, mätaren osv.
    Senast redigerat av daspunner den 2020-06-14 klockan 17:50.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •