Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Återkommande felkod om läckage i insugsystemet NG9-3 1,9TiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    13

    Återkommande felkod om läckage i insugsystemet NG9-3 1,9TiD

    Jag har under en längre tid fått felkod som uttytt av min Biltema felkodsläsare lyder " Air intake system leak"
    När koden kommer tänds motorsymbolen och effekten styrs ner, detta händer oregelbundet mellan 1 och 40 mil.
    Jag har öppnat isugskanalen i ändarna, mellan filter och motorinlopp finns ingen läcka jag har trycksatt utan att märka av läckage.
    Tror att jag haft problemet länge första gången motorsymbolen kom bytte SAAB verkastaden luftmassemätare, Andra gången sa dom att luften varit utanför styrgräns men inget kvarstående fel.
    Efter att ha betalat 700 SEK för nollställning köpte Jag ett eget instrument men efter ca 10 felkoder har jag tröttnat, var skall jag leta?
    Mycket förvånad att jag inte hittar något liknande beskrivet.
    Jag strävar mot en tyst, körglad och miljövänlig bil.

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Har du felkoden i siffror och bokstäver?

    Inte så att det är virvelspjällproblem?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    13
    Nej inte tillgängligt jag skall spara det nästa gång.
    Vad är virvelspjäll och var sitter det?
    Jag strävar mot en tyst, körglad och miljövänlig bil.

  4. #4
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Virvelspjällen sitter i insuget och brukar kunna ge upp på TiD.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Tänk på att en felkod inte säger vad felet är specifikt och inte heller vilka delar man ska byta utan den visar på var man ska börja felsöka. Eftersom felkoden ges elektroniskt så är det givare involverat och dessa är anslutna till "hjärnan" medelst kabel. Där kan precis vad som helst hända däremellan. Från rena komponentfel till ärg, glappkontakt, kabelbrott, jordproblem och gud vet allt............Så det är inte "bara" alla gånger............
    Man måste liksom ringa in varför felkoden sätts, ringa in de givare som är inblandade, lösa av dess värden och bilda sig en uppfattning vad som ev tappar kontakten ibland. Vilket är det troligaste, att det glappar nånstans alltså.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    13
    Nu har jag fått felet igen det är kod P2279, denna gång kände jag tydligt att bilen drog sämre en tid för att gå normalt och sedan sämre igen då motorlampan tändes. Jag är osäker på om bilen styrde ner effekten eller. bara gick dåligt, det kändes som om den inte fick luft.
    Jag strävar mot en tyst, körglad och miljövänlig bil.

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    P2279 vad?

    Finns
    P227911 & P22795A Luftmassa högre än förväntad
    P227912 & P22795B Luftmassa lägre än förväntad

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Ska det bytas delar på chans så hade jag prövat magnetventilen till laddtryckstyrningen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    13
    Jag har inte fler siffror på felkoden än 2279 men hittade en intressant sida https://www.obd-codes.com/p2279. Här står att det är tillkommande luft och en del symptom som felet kan ge.
    Hårdare bromspedal är ett jag har hårdare pedal och ibland varierande kag hade läckage av olja och fick byta vakuumpump. Jag tror att mitt servo läcker och ger luft via vakumpumpen till motorn. Låter det vettigt?
    Jag strävar mot en tyst, körglad och miljövänlig bil.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Ett par grundläggande "bra att veta"-saker:
    1. Felkoder pekar ut symptom, inte felorsaker. T.ex. finns flera felkoder av typen "felaktigt lambdavärde", det kan men behöver inte betyda att lambdasonden är kass - lambdasonden kan mäta rätt men ändå ge felaktigt värde om avgassystemet läcker.
    2. Felkoden, i siffror, kan betyda olika saker beroende på bil. D.v.s. att använda något "alla bilmärken"-program eller -hemsida för att översätta koden till ett felmeddelande kan bli fel.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    13

    Hur provar man funktionen på ett spjällhus

    Min 9-3 med z19dth har länge haft problem med felkod P2279, air intake leakage, men har fungerat efter återställning. Efter ett byte av bromsservo har det gått 100 mil utan felkod men igår kom koden och med den låg effekt, jag har återställt men felet återkommer direkt och effektnersättningen är direkt. Jag har inget läckage, jag har noterat sot och olja runt spjället och rengjort, spjället rörs lätt med fingrarna. Med avslagen motor och på tomgång är spjället helt öppet vilket känns märkligt. Hur gör jag för att prova funktionen på ett spjällhus?
    Jag strävar mot en tyst, körglad och miljövänlig bil.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Diesel går med luftöverskott så det är helt rimligt att spjället är öppet.

    Det är vanligt med spruckna intercoolerslangar, eller trasiga virvelspjäll. Hur är dessa?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    13
    Låter konstigt att ha ett luftspjäll som inte stänger ens på tomgång.
    Jag har trycksatt systemet fram till spjället utan läckage. kan jag kontrollera virvelspjäll utan att plocka bort hela paketet?
    Jag strävar mot en tyst, körglad och miljövänlig bil.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Spjällets primära funktion är att stoppa motorn när du slår av tändningen. Anledningen till det är att en dieselmotor kan gå utan tillförsel av el. Om motorn börjar suga i sig sin egna motorolja så går den inte att stoppa utan spjäll. Sen har den även en funktion vid regenerering.
    9-5 Griffin -10. 9-3x -10

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    13
    Ok jag tog isär spjället det var olja innanför kåpan med drev och lägesavkännare torkade bort och satt ihop. Efter detta kunde jag konstatera att spjället stängde när jag slog av motorn. Det var fullt med fastbränd sot i spjällhus och hela insuget jag rengjorde efter bästa förmåga med endast spjällhus borttaget. Efter detta gick bilen normalt i 13 mil, därefter samma skit, hem från Göteborg gick det i 70 i uppförbackar, koden samma, air intake leakage. Tänkte kolla EGR ventilen som nämnts i vissa trådar som möjlig orsak. En fråga som jag funderat på är hur reglerara man hastigheten i en diesel om det inte styrs med tilluft?
    Jag strävar mot en tyst, körglad och miljövänlig bil.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Med bränslemängden.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    13
    Problemet kvarstår och har förvärrats nu tänds felkoden redan när jag startar och effekten är nerstyrd. Jag har tagit bort insuget och bytt virvelventiler där det var stora glapp, jag har rengjort insug och EGR ventil. Jag har trycktestat hela systemet från turbon fram till insuget med ca 0,5 bar det finns inget läckage upp till insuget. När jag trycker insuget blir det inget tryck det pyser direkt men jag hittar inte var, först tänkte jag att det var ventiler in och ut i någon cylinder som är öppna samtidigt, jag har försökt att hitta annat läge genom att köra med startmotorn kort utan lycka. Stannar alltid motorn i ett sådant läge? Har svårt att komma åt remhjul för att vrida motorn, hur gör man?
    Jag strävar mot en tyst, körglad och miljövänlig bil.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Det är inte så då att vissa slangar kan visa läckage när det är/blir undertryck i stället för övertryck?
    Har nån slang till min CPAP-maskin som är sån.

    Sitter det inte en backventil på slangen till bromsservot? Funkar den?

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Tänk på att det är skillnad på koder och koder också. En enkel generisk läsare kan endast endast ge "standardkoder" som kanske inte alls är relevanta för felet i sig. Pluggar man in nåt mer avancerat och får modellspecifika koder så kan det ge mer information.
    Jag tror du kan skippa teorier om fysiska läckage. Finns inga särskilda läckage sensorer utan datan läser av de trycksensorer som finns och blir det en avvikelse så sätts en felkod. Kan liksom lika gärna innebära att någon sensor läser fel av en eller annan anledning och det kan vara sensorfel eller kabelfel. Ärg, glappkontakt och gud vet allt. Ibland kanske man måste läsa grafer på givarnas signaler för att se vad som är tokigt.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    13
    Tack Stefan, Idag när jag plockat ihop allt för att jag behöver bilen får jag ingen felkod, motorlampan lyser ej men en annan symbol och texten begränsad prestanda kommer upp, eftersom jag inte kan läsa något i min felkodsläsare har jag bokat tid på gamla Saab verkstaden, blir spännande att se vad dom säger.
    Jag strävar mot en tyst, körglad och miljövänlig bil.

Liknande ämnen

  1. Återkommande Felkod P0134 OG9-5
    Av lillen 761 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2019-04-06, 10:40
  2. [LÖST] Problem med återkommande felkod P0171 9000
    Av Nitrion i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-03, 21:23
  3. Återkommande felkod P1110 -01 9-3 185hk
    Av cosmo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 08:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •