Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: NG9-3 TiD -06 Äter generatorer

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -

    NG9-3 TiD -06 Äter generatorer

    Hej!
    Får lite smått panik här för något är tokigt med bilen i rubriken.
    För ca tre veckor sedan möttes jag av att batteriet utan förvarning va helt slut. Konstaterade efter startkablar att den inte laddade någonting alls.
    Eftersom jag ville ha bilen körbar så fort som möjligt, och inte va sugen på att betala allt för mycket för originalgenerator så köpte jag en ny på Biltema.
    Resonerade som så att den borde i alla fall hålla livslängden ut på denna.
    Tidigt i morse när jag skulle till jobbet möts jag av Varning, bilen laddar ej. Koll på OBD2 och mycket riktigt, 12V matning.

    Vet inte riktigt vart jag ska börja felsöka.
    Inte kan det väl vara en tillfällighet att originalgeneratorn dör, sen två veckor senare dör den nya?
    Tycker Biltema borde hålla mer än så.

    Någon som kan peka vart jag kan börja kolla?

    Tilläggas ska att jag upplevt att det är något som ligger och drar ur ström ur batteriet. Kan ha kört en sväng och direkt efteråt är det bra med kräm i batteriet.
    Har den stått en dag eller två känns batteriet trött. Kan det va något som ligger och belastar dioderna eller något i generatorn? Bara gissar nu.

    Mycket tacksam för hjälp för behöver ha en körbar bil

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Lämna tillbaka generatorn till Biltema och köp en beg. på närmaste skrot/demontering/forumanvändare.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Menar du att Biltemas generator är av så undermålig kvalitet att den havererar efter ett par veckor?
    Kan såklart vara så, men vill gärna veta av erfarenhet. Har själv köpt massor från Biltema och inte haft problem hittills.
    Kan det vara något som kortsluter dioderna, eller är det orimligt?

    Jag har kvar den gamla Denso-generatorn, kan det va ide att byta diodplatta på den? Vart kan man hitta en sådan?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-06-08 klockan 17:12. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det är inte så att du har taskig kontakt i kablaget? Det är väldigt vanligt på dessa. Man bör alltid montera en extra kabel på generatorsidan iallafall. Då säkerställer man att generatorn kan leverera ström som den ska. Glappar det väldigt mycket där så kan dioderna ryka om man har otur. Biltemas generatorer lär inte vara särskilt dåliga för att de kommer från dem. De jag köper från grossist ser precis likadana ut så i stort är det nog samma källa på de flesta. Var tvungen att akutköpa en till min egen tid på biltema i jönköping då den la av lite lagom där.........Tur att de är lättbytta iallafall.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Du har inte möjligtvis denna problematik med att det är övergångsresistans med varmgång i batteripolskorna, vilket skapar spänningsfall?

    Då laddas inte batteret upp som det skall, samt att det kan knäcka generatorn/laddregulatorn.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...-NG9-3-TTID-10

    Jag har tagit fram ett kabelkitt. Dock ej testat på TiD än. Men fungerar fin fint på TTiD.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det är inte så att du har taskig kontakt i kablaget? Det är väldigt vanligt på dessa. Man bör alltid montera en extra kabel på generatorsidan iallafall. Då säkerställer man att generatorn kan leverera ström som den ska. Glappar det väldigt mycket där så kan dioderna ryka om man har otur. Biltemas generatorer lär inte vara särskilt dåliga för att de kommer från dem. De jag köper från grossist ser precis likadana ut så i stort är det nog samma källa på de flesta. Var tvungen att akutköpa en till min egen tid på biltema i jönköping då den la av lite lagom där.........Tur att de är lättbytta iallafall.
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Du har inte möjligtvis denna problematik med att det är övergångsresistans med varmgång i batteripolskorna, vilket skapar spänningsfall?

    Då laddas inte batteret upp som det skall, samt att det kan knäcka generatorn/laddregulatorn.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...-NG9-3-TTID-10

    Jag har tagit fram ett kabelkitt. Dock ej testat på TiD än. Men fungerar fin fint på TTiD.
    Har skickat PM till dig ang detta!

    Har faktiskt inte kollat ev glapp utan mätte när den va bytt och laddade nånstans runt 13.8 volt och tänkte det är då ok.
    Nu laddar den som sagt inte ett smack, visade 12 volt i OBD2-appen.
    Ska absolut dra en extra kabel för verkar ju vara problem med den vad jag förstår.
    Men kan man säkerställa att generatorn är kass nu då? Även med dålig kontakt borde väl generatorn ladda ändå?

    Tips på kabel och ordentlig kabelsko man kan köpa?

    Har inte kollat glapp, men nu när jag kom hem mätte jag direkt på generatorn. Den visar 11.3 volt, samma som uppe på batteriet och därmed borde man kunna utesluta glapp. Generatorn är död som jag tolkar det?

    Frågan vad som dödar en orginalgenerator först, och tre veckor senare en sprillans ny generator, förvisso från Biltema men ändå.

    Någon som har tips? Så tråkigt fixa ny igen och slänga dit för att se även den rasa om några veckor.
    Kan det va pga spänningsfall i kablar? Varför skulle det döda generatorn egentligen?

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Risken är ju att samma sak som knäckte originalgeneratorn, knäckte den nya generatorn. Möjligen att det beror på det inte allt för ovanliga spänningsfallet till batteriet p.g.a. för hög övergångsresistans i krimpen på batteripolskorna.

    Har inte generatorn/laddregulatorn något att jobba mot så blidas det istället värme i den vilket tillslut knäcker regulator, dioder, lindning.

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Trasiga batterier kan också knäcka generatorer.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jo, men i de flesta fallen hinner väl batteriet ge upp och tvärita före generatorn.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Trasiga batterier kan också knäcka generatorer.
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Jo, men i de flesta fallen hinner väl batteriet ge upp och tvärita före generatorn.
    Tror inte att batteriet är dåligt, det tar emot laddning hyfsat i alla fall så låter märkligt att det skulle döda generatorn.
    Tycker det är lite märkligt alltihopa, om det va spänningsfall pga dåliga kabelanslutningar borde ju rimligtvis orginalgenerator rasat för längesen, och inte nu plus en ny till inom loppet av ett par veckor.

    Ska i alla fall fixa extra kablar, kom på kan ju dra till gamla jobbet på Schneider och säkert pressa några kablar.
    Får bara hoppas det är det som är orsaken. Gick i alla fall för att få av den nu igen när man nyss gjort det, en halvtimme så va den av och då stressad jag inte.

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Billiga generatorer till Z19/1,9 TiD/TTiD är väl ganska känt (såvitt jag vet?) kan ha laddregulatorer som inte riktigt lirar till fullo med motorstyrningen.

    Jord och pluskabel är också viktigt att de är vettiga, vanligt fel att de blir varmgång i dessa och dålig kontakt (som redan skrivits).

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Ok, så vilken generator skulle du rekommendera då? Får tänka på det är en bil jag gav 15000 för så finns helt klart en smärtgräns
    Är det kanske värt byta diodplatta Indien gamla Denson? Vet du vart man kan köpa det isf?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-06-12 klockan 13:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  13. #13
    Senast redigerat av Moderator den 2020-06-12 klockan 13:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Ok, ja det va ju faktiskt ganska bra pris varjefall på Bosch.
    Kom dock på att jag är nog fast i Biltema, är ju garanti på den och de vägrar numera göra återköp på all bilelektronik så är väl tre garantiärenden innan man enligt lag kan kräva återköp isf.
    Helt sjukt egentligen att de kan göra så, även helt oöppnad förpackning vägrar de öppet köp på.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-06-12 klockan 13:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Upptäckte något nu när jag pressar kablar och så vidare. Tänkte jag testar att mäta strömmen när man pluggar i batteriet. Möttes av ett gnister, och i helt avstängt läge dras det mellan 3-5 ampere!
    Vad sjutton kan det va som ligger och drar såpass mycket? Kanske bara är initialt vid uppstart från strömlösa?
    Annars förstår jag varför batteriet känns trött efter en dag eller två.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Testa att rycka säkringar medan du håller koll på amperemetern. Det brukar vara ett bra sätt att avgränsa sökområdet.
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Fast du kan inte mäta innan bilen somnat, och är batteriet urkopplat en längre tid och du kopplar in det igen så kommer ett gäng urladdade kondensatorer osv orsaka en kortare strömrusning.

    Ska du mäta bilens "viloförbrukning" måste du koppla in en mätare, låta bilen somna och sen mäta, och inte ens då är det helt lätt då vissa system kan dra ström ibland men inte hela tiden.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Niklas71 Visa inlägg
    Testa att rycka säkringar medan du håller koll på amperemetern. Det brukar vara ett bra sätt att avgränsa sökområdet.
    Bra idé, ska kolla på det!

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Fast du kan inte mäta innan bilen somnat, och är batteriet urkopplat en längre tid och du kopplar in det igen så kommer ett gäng urladdade kondensatorer osv orsaka en kortare strömrusning.

    Ska du mäta bilens "viloförbrukning" måste du koppla in en mätare, låta bilen somna och sen mäta, och inte ens då är det helt lätt då vissa system kan dra ström ibland men inte hela tiden.
    Det har du säkert rätt i, ville mest kolla med er andra. Tyckte det lät orimligt med så stor strömförbrukning i viloläge.
    Är det tjugo minuter man ska vänta har jag för mig jag har läst? För batteriet har som sagt känts segt efter en dag även innan båda generatorerna rasade.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Nu så har jag skruvat dit ny generator samt dragit extra 16mm2 kabel både plus och jord till blocket, både generator samt startmotor.
    Såg direkt att nu laddar den mer än med förra, vill minnas den låg på ca 13.7 volt. Med förstärkt kablage ligger den nu och laddar 14.4-14.5 volt så helt klart har det gjort skillnad.
    Får se om den håller bättre nu då.

    Dags för nästa problem, rattstångens knut som kärvar ordentligt, men det är ett annat problem.
    Tack för hjälpen så långt!

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Låter som en bra uppgradering


Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vilka generatorer passar i NG900
    Av russin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-12-26, 17:33
  2. 9-5:a 2,3t äter turboagg.
    Av StRob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-08-31, 23:42
  3. Vilka generatorer passar 9000
    Av opel_linus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-27, 23:37
  4. Äter växellådor =(
    Av Tommy Henriksson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 01:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •