Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: AC-problem/lagning NG9-3 -05

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -

    AC-problem/lagning NG9-3 -05

    Hej på er!

    Nu när sommarvärmen börjar komma (stundvis iaf) så märker man att de inte finns någon kyla från Ac-systemet på bilen.
    Efter att kolla de enklaste som säkringar, man märker ingen skillnad varvtalet på motorn när man slår på och av kylan. Kompressorn kopplar alltså inte på när jag startar kylan.provade att trycka lite snabbt och enkelt på ventilen på lågtryckssidan i motorrummet.
    De kom inte en minsta lilla puff. Gjorde samma sak på högtryckssidans ventil. helt tyst där också.
    Så kom rätt snabbt fram till att systemet är helt tomt på gas och därför så ger inte tryckgivaren ok att starta kompressorn.
    Efter en del funderande beställde jag ett All in One kit (köldmedium med DIY spårvätska och Stop Leak) från Enviro Safe.
    Så vakuumsugde systemet, tryckte i Stop Leak och köldmedium. Lät bilen gå i 10 minuter och de kom kall och skön luft inne i bilen.
    Tog bilen till jobbet dagen efter, på morgonen var de svalt så de gick inte att avgöra om de kom kalluft från systemet eller om den kom utifrån.
    Men när jag skulle åka hem var de varm och skönt ute, men de kom inte heller då någon kula från utblåsen i bilen.
    Gasen hade läckt ut.
    Tog fram en UV-lampa för att kolla om man kunde se rester av spårvätska i motorutrymmet.
    De syns jättebra där anslutningsventilen som jag använde för att fylla på, då de kom en liten puff när jag kopplade bort påfyllningsslangen.
    Men hittar inget klart och tydligt ställe där syns att gasen/spårvätskan läkt ut.
    Ovanpå kondensorn ser man smås fluorescerande prickar. som jag misstänker är spår av spårvätskan.
    Kondensorn känns som en stark kandidat som kan läcka gas, men känns ändå drygt om man skulle byta den, och så var de inte den.

    Någon som har tankar och erfarenhet rörande läckande AC-system.

    Kondensor-1.PNG

    Torkfilter-1.PNG

    Ventil-1.PNG

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har fått lära mig att "99%" av AC felen med icke fungerande kyla på ng9-3 (9440) är läck i kondensorn. Detta då den sitter illa utsatt för stenskott. Jag själv har bytt 3st stenskottade kondensorer på två av mina ng9-3 (9440) under några få år.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    Jag hade tveklöst bytt kondensor och torkfilter som första åtgärd. Fast fyllt systemet med riktig köldmedia istället.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Min 9-3 -05 hade nog alla fel som finns vad gäller AC och expansionsventilen var en av dom första dom hitta.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    106
    Medlem#
    11716
    På min 9-3 2004 så byttes kondensorn. Det hjälpte ej utan gasen läckte ut.
    Kikade runt expansionsventilen och där såg det mindre roligt ut. Bytte oringarna och sen var det tätt.

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Hej igen!

    Beställde en ny kondensor och torkfilter på Autodoc och monterade på plats.
    Var in till till AC fyllningsstation (containerlösning där man bara kör fram och dom vakuumdrar och fyller systemet med köldmedium)
    De kom bra med kyla hela första dagen. Men dagen efter så var de slut på kyla igen.
    Eftersom jag inte hittar några spår av spårvätskan från första försöker jag gjorde.
    Så nästa försök blir att följa rören in till förångaren och se hur de ser ut där inne.

  7. #7
    Expansionsventilen och/eller kompressorn som läcker
    Senast redigerat av Moderator den 2020-07-21 klockan 10:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    expansionsventilen sitter bakom torkararmaturen


  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    106
    Medlem#
    11716
    Så här såg min expansionsventil ut. 9-3 2004.

    Rengjorde och bytte oringar så blev det tätt. Kyler fint nu.

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2019
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Då har jag äntligen haft lite garagetid igen.
    Monterade bort plasten som sitter nedanför vindrutan och letade mig in bakom kupefiltret.
    Lyste lite med UV-lampan och de var inga tvivel om att de hade läckt vid expansionsventilen.
    Monterade bort expansionsventilen och den ser ut att ha korrosion på gavlarna på ventilen.
    Vore enklast och billigast att byta packningar, men är nog dumsnålt med tanke på korrosionen på gavlarna.
    De dyra är ju att fylla systemet med köldmedium.
    Såg att Speedparts hade ventil, men de står inget om packningar ingår.
    Får kontakta dom imorgon och höra vad dom säger :-)

    Expansionsventil Saab 2.PNG

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Original tätningssats är restad just nu. Original expansionsventil innehåller allt man behöver men den kostar därefter. Tror inte tätningarna ingår i eftermarknadsventilerna.

Liknande ämnen

  1. Lagning av ACC display SAAB 9-5
    Av Karl_Z i forum FAQ
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2023-06-16, 13:07
  2. Lagning av instrumentbräda 900 OG
    Av montecarlsson i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-11-29, 22:12
  3. Inlösning eller lagning?
    Av Turbo_Danne i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 17:11
  4. Tillfällig lagning av hål avgasrör?
    Av Ronta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 23:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •