Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Avdragare framhulsnav SAAB 9-5 2003

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Avdragare framhulsnav SAAB 9-5 2003

    Hej!
    Det kan vara j-ligt svårt att få lös ett framhjulsnav på en gammal 9-5:a utan att demontera styrspindelhuset för att komma åt att slå ordentligt.
    Jag blev inspirerad av den avdragare som Wallmek säljer. https://www.youtube.com/watch?v=forx7-KMUbk
    Då det kanske är mitt sista trasiga framhjulslager på gamla 9-5 svetsade jag ihop en bygel själv av fyrkantsprofiler med 2 mm godstjocklek. (Det kanske hade varit bättre med ännu tjockare gods då bygeln blev lite krokig av jobbet).
    Benen är 10 cm och överliggaren ca 22 cm lång, den senare med borrat hål för den gängade stången M12. Benen svetsades på överliggaren med 145 mm mellanrum och jag svetsade på en litet plattjärn på en sida för att få till en fot som sticker in under navet för att få fäste. På andra sidan hade jag monterat bromsbygeln in och ut (fel väg med stödarmarna för bromsbelägg inåt) för att få en plattform för den andra foten (se bild). Med den gängade stången och några stora brickor för att dra ut navet från spindelhuset även om det krävdes lite knackande för att den skulle släppa! Och jag värmde spindelhuset med gasolbrännare allt vad jag vågade utan att ta bort ABS-givaren!
    Jävligt skönt att slippa demontera styrspindelhuset som jag gjorde på andra sidan för något år sedan!
    Tyvärr inga bilder "in action" utan bara två tagna efter att jag fått dit det nya hjulnavet!
    Men kolla filmen för mer info!

    IMG_7478.jpg
    IMG_7481.jpg
    Bifogade filer Bifogade filer

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Astot den 2020-06-07 klockan 10:22.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Brukar sällan vara nå problem att få loss dessa utan nå speciellt. Är väl en sak om man ska spara lagret men ska det bytas så kan man ju klappa på ganska rejält på navets fläns utan att det gör nåt.

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Hittils inte heller haft problem, men ska väl hålla tyst för annars får jag det nästa gång

    Brukar normalt få lös dem genom att just knacka på kanten fram och tillbaka typ.

    Ett tips också är tryckluftsdriven mejselhammare, denna har jag
    https://www.biltema.se/verktyg/tryck...ah6-2000035434

    Denna kan man då mata på mellan själva spindeln och navet där bultarna sitter typ.

    Det som också kan funka bra är att gänga i en av bultarna tillbaka och köra mejselhammare på bultskallen bakifrån, funkar också ibland.

    Det jag inte testat, men som borde funka också, är att ta ett plattjärn/fyrkantsrör etc. och skruva fast i navet med hjulbult och sedan banka ordentligt på detta för att få lite hävarm på saker och ting. Borde funka det med.

    Har för mig jag fått lös det med spett sim jag kilade fast i splinesen på navet också nån gång, riktigt fint bonnmeck

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Hej!
    Tack för tipsen!
    Jag har inte någon kompressor för slagverktyget skulle nog hjälpa till.
    Men på min gamla Aero -03 satt naven fast ordentligt!
    Den vänstra spindelhuset fick jag demontera och lägga upp med ett stort skruvstäd som mothåll. Efter gasolvärmning kunde jag slå lös det från baksidan med ett stålrör som mejsel och en hyfsad slägga.
    En tryckluftshammare hade hjälpt till då den är lite ettrigare!
    Men jag har sett någon film på youtube där det är provocerande lätt att slå lös navet!

Liknande ämnen

  1. Bra avdragare till torkarm
    Av mrcarew i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-05-02, 08:56
  2. Avdragare drivaxel?
    Av Karlssons Klister i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-06-11, 11:40
  3. Angående hjullager och avdragare 9-5
    Av tur-biene i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-12, 17:17
  4. Bra avdragare? till styrled OG9-3 sitter som...
    Av gucpm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-14, 13:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •