Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vad tror ni om liqui moly för att rengöra sludgade motorer?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748

    Vad tror ni om liqui moly för att rengöra sludgade motorer?

    https://www.youtube.com/watch?v=vzl7y5GFooc

    Nu har jag inga problem men skulle vara kul om man fick någon fler som testade.
    Kan naturligtvis inte fixa vevlagerras m.m men kanske kan vara bra mot koksade ringar eller lite tät sil på b2x5.
    Jag är tveksam!

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Jag har kört olika typer av flush men aldrig liquid moly, det verkar hjälpa lite för igensatt sil iaf, och det hjälper helt klart mot fastnade lyftare.

    När silversaaben hade stått i flera år innan jag fixade den så slamrade det väldigt otrevligt i motorn, då jag ändå skulle byta olja så häldle jag först i CRC's flush (i varm motor) och efter typ 10min halverades slamret, efter ytterligare 5(?) minuter försvann det.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    https://www.youtube.com/watch?v=vzl7y5GFooc

    Nu har jag inga problem men skulle vara kul om man fick någon fler som testade.
    Kan naturligtvis inte fixa vevlagerras m.m men kanske kan vara bra mot koksade ringar eller lite tät sil på b2x5.
    Jag är tveksam!
    https://www.trodo.se/motoroljetillsa...e-engine-flush

    Länk till produkten här i sverige

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Finns en tidigare video när han hämtar bilen....

    I detta fallet så kör snubben hem bilen efter köp med lysande oljetryckslampa. Vad det verkar så lyckas han få skiten och nypa på väg hem dessutom (!?!) då den plötsligt dör och inte orkar gå runt på starten ens.

    När han kollar oljan så tar han antingen fel sticka eller så bryr han sig inte ens om att kolla motoroljan utan bara oljan i lådan.

    Den måste ju varit helt torr i tråget om det inte fanns olja nog för att få upp oljetryck på ~0,3-0,5bar (cirka) då oljetryckslampan tänds?

    Hur kan en motor överleva detta? Denna motor måste vara helt jävla körd

    Med andra ord så gör nog "magiska" produkten inte ett skit i detta fall då det antagligen hade räckt att slå i ett par lite olja för att "laga" bilen. Nu lär den dock ha sköna lagerskador pga hemfärden.

    Länk till klippet där bilen hämtas:
    https://www.youtube.com/watch?v=QsAFzqzF4-E

    Svårt och veta faktiskt om han gör detta för att han är dum i huvudet eller för att han vill jaga tittare och göra "bra" Youtube.

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Fast han häller ju i en liter och liqui molyn (0.5l ?), och då kommer det upp på min på stickan, jag vet inte vad 9-3'an har totalt men har den 5l borde det vara 4l vid minstrecket, och alltså 2.5l i motorn innan då.

    ..Hjälper ju iofs inte om oljetryckslampan lyser pga lågt oljetryck..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Han "kollar" oljan utan att torka av stickan och dessutom typ 10 sek efter han precis tömt i massa olja i samma rör. Det han ser på stickan kan likväl va kladd från väggarna på röret

    Men jag håller med om det du säger också, det verkar ju som om det inte var helt torrt.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Finns inget medel i världen som hjälper mot koksade ringar............koks i de områdena blir som bakelit och måste tas bort mekaniskt. Det undermedlen kan hjälpa emot är olja som blivit så gammal att den så att säga börjat brytas ner men precis i det spannet när den blir som fett typ. Man har ju sett tråg som det blir som gele i typ och sånt kan medlen lösa upp i ett mycket tidigt stadium. Rent praktiskt och i verkligheten så är det mycket mycket sällan det blir så i nyare bilar. Så det enda nytta medlen gör är oftast att öka kassan hos tillverkaren.
    Ibland kan man ju få fart på tickande lyftare och sånt men då vill jag nog säga att man har lite tur. Inte att man fått tag på ett riktigt bra medel.

  8. #8
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Han släppte en ny video:

    https://www.youtube.com/watch?v=Fgj5hEIY9n4

    Spricka i tråget orsakade att det var tomt på olja i tråget.
    Det laga han med silikon.

    Snacka om ett riktigt skitbygge detta.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    En annan intressant produkt som också visat positiva effekter på en del beläggningar.
    http://verylube.com/en/engine/oil-sy...ka-ms/antikoks

    Tror inte att dessa lösningar är långsiktiga men vissa produkter är förmodligen bättre än andra.

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Hehe, mycket roliga formulringr i den beskrivningen..

    I bröjan av texten "It does not require oil changing after application.", och i slutet av texten.. "3. Change oil and oil filter." ..jaha ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Firma i dalarna (tror jag) som säljer ny renov Saab motorer?
    Av Tuchpad i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 07:57
  2. Motorolja Liqui Moly LEICHTLAUF HC 7 5 W-40!!!
    Av mema95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 12:44
  3. Vad tror ni om chanserna? Tror ni motorgarantin gäller? uppd
    Av TurboLover i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 20:07
  4. Rengöra LMM?
    Av bluetaily i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-07-23, 22:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •