Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Cadillac BLS fanns den som cab?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -

    Cadillac BLS fanns den som cab?

    Råkade trilla in på den här delen av forumet.
    Då dök det upp en fundering, byggdes det några cabbar av BLS ?
    Men det vore väl inte omöjligt att Cadillac konvertera en NG 9.3 cab till en Cadillac?
    Fråga varför? Därför att det skulle vara möjligt.
    Göran i Björnarbo

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Går säkert, men nej, fanns inte

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Verkar vara ett projekt i detta forums sanna anda!
    Det har byggts om ganska många ng9-3 cab, speciellt har man bytt originalfronten mot den faceliftade. Dessutom importeras en del krockade från USA och byggs om till önskad variant. Så varför inte? Om det är så enkelt som att bara byta ut delar vet jag inte. Men som sagt det bör vara möjligt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Trodde att alla ville ha en Cadillac cab.
    Göran i Björnarbo

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Fronten är nog inte "så" svår, men huv, skärmar, lyktor och främre plast behövs ju, troligen också balken.
    Baken är svårare, sedan-bakluckan är inte samma som cab, så då får man till att bygga om en BLS-sedan-lucka till att passa cab.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Till mitt försvar kan jag bara säga att det av någon anledning är mitt huvud fullt av skumma ideer. Som det inte finns någon orsak att genomföra.
    En tanke. hur olik under skalet är en BLS en NG 9-3 framför A-stolpen?
    Mitt sätt att betrakta en BLS är att det egentligen bara var ett facelift ( av lite tveksam karaktär) på 9-3.
    Göran i Björnarbo

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Mitt minne sviker mig, men ungefär så här tror jag det var. BLS:era sedan och kombi delade i det närmaste samma stomme inre med motsvarande 9-3:or. Dörrarna på 9-3 MY08 och framåt var samma framdörrar på samtliga fyra modeller. Bakdörr skilde det mellan kombi och sedan, men en Cadillac dörr från kombi var likadan som till 9-3SC.

    Men nu var det ju cab det gällde. En ng9-3 cab har inte mycket gemensamt karossmässigt med sedan eller kombi. I stort sätt så är det väl torpedplåten och framåt plus några golvdelar som är liknande Saab-syskonens karosser. Just de delarna är de som är mest olika på BLS:era. Delar av hjulhus inklusive plåtarna runt lyktinfästning är unika för BLS. Huv och skärmar är också unika.

    (Saab ng9-3cab-karossen behövde inte vara speciellt lik sina syskon då den byggdes i helt andra utrustningar än 9-3ss, 9-3sc, 9-3x, ”BLS ss” och ”BLS sc”. Först i Österrike av Mangna, sedan av Saab själva efter utrustningen flyttats till Trollhättan.)

    Om man vill bygga en BLS-cab så tar man nog enklast en frontalkrockad 9-3 cab, lyfter ur all mekanik under huven, borrar ur punktsvetsar framför torpedplåten (behåller a-stolpe), tar en BLS smälld bak, plockar av huv och ytterskärmar, lyfter ur all mekanik, borrar ur punktsvetsar, placerar BLS:ens front på 9-3:ans torpedplåt och ”kortbågar” punktsvetspunkerna, lastar i all mekanik, monterar tillbaka skärmar och huv, klart! Låter det krångligt så kan det nog ändå sägas att liknande redan gjorts, men då för att få i modernare Saabmotor i en äldre Saabkaross.

    Om min instruktion känns lite sparsam så är det inget jämfört med det här klassiska Macken-klippet gällande motormontering.
    https://youtu.be/GFKMmdY4K2M

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Klippet från Macken tycker jag fortfarande att det är lika roligt som när jag såg det första gången.
    Göran i Björnarbo

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Gul 900 cab.Vilka år fanns de?
    Av vette461 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 10:43
  2. Fanns korttopp -93?
    Av Davvva i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 01:38
  3. fanns aerofront som tillval?
    Av ulvenracing i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 17:11
  4. Utr. pkt 9-3 SC -06 - vad fanns? Nypris?
    Av Matrix i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 23:03
  5. Fanns det 9-3 Aero -99??
    Av Grillen i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-30, 15:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •