Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Bussning av polyuretan (ej Powerflex) slut efter ett år

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153

    Bussning av polyuretan (ej Powerflex) slut efter ett år

    Som sagt.
    saab 9-5 Aero -04. Jag bytte bussningar i framvagnen förra året. Det var blå polyuretan. Jag köpte dem då de var billigare än Powerflex.
    När jag kom till besiktningen så blev det nedslag. De hade töjts så att den högra glappade rejält. Det handlar om de främre bussningarna på länkarmarna.
    Jag bytte dem och fann att den högra hade fått en grönaktig färg. Det är lite oljeläckage och jag undrar om det kan vara oljan som förstört bussningen?
    Jag trodde att polyuretan var mycket tåligare på alla sätt.
    Senast redigerat av tuborg den 2020-06-05 klockan 21:09.

  2. #2
    Man får vad man betalar för helt enkelt, dessa är billiga varianter som inte håller och är något som är väldokumenterat tyvärr....

    Köp Powerflex så håller det bättre
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-31 klockan 22:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Det är "allmänt" känt att polyuretan bussningar som är look a like PowerFlex har tveksam livslängd. Silverpilen jag hade og9-5 (03:a) fick powerflex i fram och bakvagn vid 12900 mil, de satt kvar när jag gav bort bilen 2018 och rullat 28000 mil och den bilen rullar än idag (31000+ MIL) med samma bussningar som jag satte dit 2009. Ofta är det som det tjatas om, man får vad man betalar för.

    2 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Polyuretan är ett samlingsnamn för olika sorters polymerer med olika egenskaper. Att säga "polyuretanbussning som polyuretanbussning" är lite som att säga "vin som vin". De kanske ser liknande ut vid första anblick, men det kan skilja rejält både i pris, egenskaper och kvalité.

    Powerflex är ett fabrikat som gör bussningar i just polyuretan.

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Powerflex är ett fabrikat som gör bussningar i just polyuretan.
    Powerflex är polyuretan och är bra. OK? Men all polyuretan är inte bra för att PowerFlex är bra.
    Sara Sjöström är en simmare som är bäst i världen. OK? Men alla simmare är inte bäst i världen.

    En liten tröst i eländet är väl att det är tämligen riskfritt att köpa begagnade PowerFlex bussningar!
    Sådana här PP-polyuretan är sämre än original. De är billiga. De är så dåliga att på div Saab-forum i USA rekommenderas man undvika polyuretan. PowrFlex kommer från England och är inte så kända i USA. I Sverige är det tvärtom PowerFlex har gott rykte, kallas polyuretan. Så då säljer vissa dessa undermåliga polyuretanbussningar som bara håller ett år. Tom SpeedParts och MapTun gör detta.

    ---- till saken -----
    Bussningar skall hålla många år. Detta är inte ok! Jag tycker du skall reklammera och be att få pengarna tillbaka!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Som skrivet ovan, håll er från de sk. HD-bussningarna som är av undermålig kvalitet för ändamålet.
    (Jag vill inte ens länka till dessa)


    Köp varumärket PowerFlex när det gäller polyurethan bussningar
    https://www.powerflex.co.uk/
    https://shop.speedparts.se/sok/powerflex

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/saab/9-5-98-10/fjadring/powerflex
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...ex-bussningar/

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    De blå "HD" är ju billiga, och är enkla att byta, så gillar man att skruva så..
    Nä, skämt åsido, håller med PowerFlexförespråkarna, trots att jag har använt HD en hel del genom åren utan att behöva byta några.

    Har för mig att vi diskuterade detta för något/några år sedan, vikten av att smörja in dom ordentligt när man monterar dom samt att det visar sig extra snabbt/tydligt om man dagligen kör på dåliga/ojämna vägar...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Det ska ju poängteras att dylika bussningar slits ganska fort relativt sett. Detta pga att plasten rör sig mot hylsan. I en vulkad bussning så är det inget som rör sig mot varann utan där sviktar gummit istället. Där blir ju bussningen dålig snabbt när vulkningen släpper och gummit istället för sig mot hylsan.

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja
    Utan något vetenskapligt stöd, visserligen. Men jag har ännu inte råkat ut för att någon PowerFlex har slitits ut. Däremot originalbussningar.

    Så tipset är väl att om man skall snåla. Så skall man inte göra det på bussningar som rör sig mycket och är jobbiga att byta.

    PowerFlex skickar med special (?) smörjmedel att smörja med vid montering. Det kan vara en del i att de fungerar så bra.
    Så väljer man billiga "blå" eller "HD" eller "XT" eller vad de nu säljs som är det väl smart att smörja ordentligt. Även om det inte följer med något att smörja med. Man kan ju kolla upp vilka ytor PowerFlex anser skall smörjas och sedan göra på samma sätt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Sen är väl hylsan i dessa blå HD bussningar i elförzinkat material och inte rostfritt? Vilket gör att när hylsan rostar och sedan roterar så nöter den ned bussningen.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Sen är det ju frågan om nån har nå verkliga långtidstester av dylika produkter? Lite fånigt att jämföra med en utsliten 20-30k mila originalbussning mot en dito polyuretan som man kanske kört med ett kort tag.

  12. #12
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Har någon ens behövt byta sina powerflex? Jag har inte hört talas om det. Sen har väl powerflex livstidsgaranti på deras bussningar.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Ingen aning, frågan är ju fortfarande om det är nån som kört riktigt långt med dylika........

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Har någon ens behövt byta sina powerflex? Jag har inte hört talas om det. Sen har väl powerflex livstidsgaranti på deras bussningar.
    Motorstaget har jag fått byta 2ggr

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  15. #15
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Har bytt exakt samma bussningar! De höll typ 1500mil och 1år ca. De glappade så mycket så det gick rycka länkarmen 1-2cm in/ut, riktigt illa.

    Skulle aldrig någonsin placera dessa i en hjulupphängning och helst inte alls! Som typ växellådskudde/motorkudde etc har de säkert lite längre livslängd men man om folk slutar köpa skit så kommer det tillslut inte säljas (önsketänkt, jag vet, men ändå).

    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Sen är väl hylsan i dessa blå HD bussningar i elförzinkat material och inte rostfritt? Vilket gör att när hylsan rostar och sedan roterar så nöter den ned bussningen.
    Stämmer bra! Lär vara en stooor anledning också

  16. #16
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Motorstaget har jag fått byta 2ggr
    Visserligen inte de lila? Främst de jag tänkte på.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Realpower Visa inlägg
    Visserligen inte de lila? Främst de jag tänkte på.
    De gula
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1517591

    Tobzter har haft samma problem

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  18. #18
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Jo, de gula verkar ha sämre livslängd av någon anledning. Finns dock inte till hjulupphängningar såvitt jag vet.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Japp bussningen va helt slut efter ett par månader
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  20. #20
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Ingen aning, frågan är ju fortfarande om det är nån som kört riktigt långt med dylika........
    Min gamla silverpilen fick PF bak a-bussning och båda bussningar i bärarmar fram vid 12900 mil de sitter där ännu 30000+ mil. (Bilen är inte i min ägo längre avyttrades vid 28800 mil) Måste finnas fler bilar med PF med många mil.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-04, 14:53
  2. Polyuretan & polyuretan vs orginal? Nu Värden Från Powerflex
    Av Johannyman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-01-26, 22:46
  3. Dimensioner på ng900/og9-3 bakaxel bussning i polyuretan?
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-16, 19:53
  4. Oljud efter bussning och stötdämpar byte.
    Av aran i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 16:10
  5. Powerflex A-bussning SAAB9-5
    Av JämtSaab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 20:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •