Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: Bussning av polyuretan (ej Powerflex) slut efter ett år

  1. #21
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Ingen aning, frågan är ju fortfarande om det är nån som kört riktigt långt med dylika........
    Hur långt är ett snöre?
    Jag bytte saab 9000 Krängningshämmarstag / stabiliseringsstag till original några gånger innan jag upptäckte PowerFlex. Dessa har gått/hållit många gånger längre än original.
    Ännu har jag inte slitit ut någon PowerFlex. Ej heller 9-5-motorstagkudden (gul & röd), inte ens en gul begagnad med okänd körsträcka.

    Men jag skulle inte säga att jag kört annat än 9000 "riktigt långt". Bara så långt att original slits ut...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    Medlem#
    -
    Jag återväcker den här tråden till liv, då jag kikar runt efter nya bussningar till min 9-5 -08. Maptun har i princip bara polyuretanbussningar av olika modeller, men jag har fått höra att dessa är väldigt mycket stelare än "vanliga" gummibussningar - vilket gör att bilen förvandlas från en mjuk och trevlig vardagsbil - till något som mest påminner om en trackday kärra utan tillräckligt med effekt under huven.

    Vad rekommenderar ni på forumet för typer av bussningar (och eventuellt inköpsställen av dessa?) om man vill behålla den mjuka och trevliga vardagsbilskänslan?

  3. #23
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Ett råd är iaf att bara köpa original PowerFlex bussningar pga kopior har tveksam livslängd. Sedan är det lila färgen du ska gå på. Lite styvare än original och ja det kan innebära att det blir lite mera vibrationer/vägljud i bilen. Jag har iofs inte stört mig på det.

    3 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Vilka bussningar handlar det om?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #25
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Skruffel Visa inlägg
    Jag återväcker den här tråden till liv, då jag kikar runt efter nya bussningar till min 9-5 -08. Maptun har i princip bara polyuretanbussningar av olika modeller, men jag har fått höra att dessa är väldigt mycket stelare än "vanliga" gummibussningar - vilket gör att bilen förvandlas från en mjuk och trevlig vardagsbil - till något som mest påminner om en trackday kärra utan tillräckligt med effekt under huven.

    Vad rekommenderar ni på forumet för typer av bussningar (och eventuellt inköpsställen av dessa?) om man vill behålla den mjuka och trevliga vardagsbilskänslan?
    På en -09 og9-5 har jag bytt alla bussningar till Powerflex. Märkte ingen annan skillnad än en väsentligt förbättrad väghållning/körupplevelse. Men då byttes dämpare till B8 och monterade sänkfjädrar samtidigt. Detta gäller de lila PowerFlex. Det finns en svart version, som är hårdare. Undvik den om målet är "en mjuk och trevlig vardagsbil".

    Vad skall man välja?
    a) Om man inte har något bra skäl att välja annat är svaret lila PowerFlex.
    b) Behöver man ställa frågan se svar a)

    Köps där det är bekvämast, billigast eller varsomhelst man hittar dem...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    46
    Medlem#
    11464
    Jag bytte alla bussningar i fram och bakvagn i höstas till Powerflex (lila).
    Väghållning och körkänsla blev helt perfekt det går inte att säga något annat.

    Det jag störs lite på är dock att ljudet från däck/körbana blivit klart högre fram. Jag har väldigt tysta däck men numera irriteras jag av däcksljuden och njuter av körkänslan.

    Funderar på att prova att återgå till gummi (original) på de stora länkarmsbussningen fram men dessa bussningar är mycket dyra.

    Jag tror det kan vara den vägen som ljudet letar sig upp.

    Någon som har erfarenheter att dela?

    Hur är t ex de gummi eftermarknadsbussningar som finns att få tag på (inte heller Orio har original länkarmsbussningar längre) ?

  7. #27
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Helt ärligt jag hade valt original när det kommer till gummibussningar i chassit så länge de går att köpa sedan köpt eftermarknad eller powerflex. Kan hålla med om att väg/däck-ljud blir märkbarare med PF så är det.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-04, 14:53
  2. Polyuretan & polyuretan vs orginal? Nu Värden Från Powerflex
    Av Johannyman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-01-26, 22:46
  3. Dimensioner på ng900/og9-3 bakaxel bussning i polyuretan?
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-16, 19:53
  4. Oljud efter bussning och stötdämpar byte.
    Av aran i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-14, 16:10
  5. Powerflex A-bussning SAAB9-5
    Av JämtSaab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 20:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •