Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: ACC problem NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    ACC problem NG9-3

    Hej!

    Har haft lite bekymmer med min AC anläggning på min 9-3 2007 som har bestämt sig för att halvt lägga av.

    Det kommer enbart riktig kyla ur vänstra utblåset. Mitten blir lite svag kyla efter att ha kört ett tag medan högra utblåset enbart blåser varmluft.

    En sak jag kan relatera till detta är att när det är varmt ute och när jag kört ett par minuter knäpper det till i kupen. Låter som ett stenskott och kommer från handskfacksområdet. Detta sker enbart när det är varmt och ACn måste jobba.

    Dessutom tycker jag det susar rätt mycket när acn jobbar. Låter som det pyser hela tiden.

    Några tankar kring detta?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    106
    Medlem#
    11716
    För lite gas är en tanke som slår mig.

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Väsande ljud tyder på lite köldmedia i systemet. Det kan vara en dåligt kompressor också. Låter det illa från motorrummet när den går?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Trasigt spjäll för luftfördelningen kan det väl vara. Trasiga kuggar t ex (”stenskottet”).
    Men här är en med samma problem och då var det kondensorn = läckage i systemet.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...er-sida-9-3-06
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av BasRutten Visa inlägg
    För lite gas är en tanke som slår mig.

    Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Väsande ljud tyder på lite köldmedia i systemet. Det kan vara en dåligt kompressor också. Låter det illa från motorrummet när den går?
    Hmm för lite gas alltså. Borde det inte vara jämbt fördelat över förare och passagerare då tänker jag? Men jag är en total amatör när det kommer till AC problem.

    En sak som dykt upp samtidigt som AC problemet är att vattentemperaturen inte tycks stiga till normal temperatur när det är varmt ute. Ska byta termostat nästa vecka och se om det hjälper. Men även detta uppstår vid samma temperaturer som AC- problemet vilket känns lite skumt. Finns det NÅGOT möjligt samband?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Trasigt spjäll för luftfördelningen kan det väl vara. Trasiga kuggar t ex (”stenskottet”).
    Men här är en med samma problem och då var det kondensorn = läckage i systemet.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...er-sida-9-3-06
    Låter sannolikt. Se också tidigare svar på de andra, har märkt ett annat problem som dykt upp samtidigt.

    Kan man slippa förlita sig till 100% på verkstäder så föredrar jag det.

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det är väldigt vanligt att få stenskott i AC-kondensorn på ng9-3, vilket leder till läckage.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Både dåligt med gas samt expansionsventil som kan kärva. Sitter lite dumt till.


Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-08-30, 14:38
  2. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •