Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Besiktning skjuts upp pga Corona

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501

    Besiktning skjuts upp pga Corona

    https://www.vibilagare.se/nyheter/ny...i-coronakrisen

    Det här skulle i praktiken betyda att min 9-5a med besiktning senast 31 Juli, kan vänta till den sista februari 2021 med att besiktas. Nog många som drar en lättnadens suck, en del pga smittrisk, och en del pga besiktningsångest som plötsligt skjutits upp till nästa år
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Men suck. Jag besiktade nyss min bil (sista maj egentligen som var sista datum).

    Jaja nu gick den igenom ua så det var ju skönt.

    Dock så snörvlade och hostade besiktningsmannen en hel del vilket gjorde mig lite irriterad!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/fordonsbesiktning/forlangd-installelsetid-for-kontrollbesiktning/

    Förlängd inställelsetid för kontrollbesiktning
    EU har fattat beslut om en förordning som innebär tillfälliga lättnader och undantag från regler inom transportområdet. Bland annat ger det förlängd inställelsetid för kontrollbesiktning.

    Inställelsetiden förlängs med sju månader för de fordon som senast skulle ha besiktats under perioden den 1 februari 2020 till och med den 31 augusti 2020. Undantaget gäller alla fordon som är besiktningspliktiga. Det gäller även firmabilar och bilar som används i yrkesmässig trafik.
    Du som fordonsägare kan fortfarande välja att besikta inom den gamla inställelseperioden. Besiktningsbranschen har vidtagit olika åtgärder för att begränsa smittspridning. Känner du oro inför besöket, vänd dig till ditt besiktningsföretag för information om rådande rutiner.

    Vägtrafikregistret är inte uppdaterat

    Eftersom förordningen införs med mycket kort framförhållning visas besiktningsinformationen i nuläget i system och e-tjänster enligt de gamla reglerna. Transportstyrelsen har påbörjat ett arbete med att se över hur uppgifterna ska anpassas till de tillfälliga lättnaderna.
    Om det redan var lite småklurigt att hålla reda på när det gått 14 månader så blev det inte lättare nu. Kollade i Transportstyrelseappen nu och två av mina bilar (vardagsbilen och en sommarbil) påverkas av detta. Har skrivit ett par minnesanteckningar för bilarna, men hoppas ändå att vägtrafikregistret blir uppdaterat så att "Besiktningsperiod/Besiktigas senast" kommer att stämma.

    Hoppas också att folk med "livsfarliga" fordon åtgärdar bristerna oavsett besiktning eller inte. Hoppas även att bilprovningsföretagen inte lägger ner alla bilprovningar i glesbygd, landsbygd och i småstäder nu när de i praktiken helt plötsligt blev av med ungefär 99% av sina kunder.

    https://www.transportstyrelsen.se/sv...ollbesiktning/
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jag förstår inte varför man ska ha en generell "besiktningsamnesti" p.g.a. corona? Jag besiktigade volvon igår och en besiktningsstation känns som en väldigt corona-säker miljö: Stora utrymmen, långt mellan folk och per definition åker du egen bil när du ska dit. Enda begränsningen kan eventuellt vara att man inte får följa med besiktningsmannen in i hallen, men det är ju mer av egenintresse man gör det och det påverkar inte själva besiktningen som sådan.

    Men det verkar ju vara något EU-påhitt, förmodligen för att andra länder stängt ner helt så det varit fysiskt omöjligt att utföra besiktningar.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag förstår inte varför man ska ha en generell "besiktningsamnesti" p.g.a. corona? Jag besiktigade volvon igår och en besiktningsstation känns som en väldigt corona-säker miljö: Stora utrymmen, långt mellan folk och per definition åker du egen bil när du ska dit. Enda begränsningen kan eventuellt vara att man inte får följa med besiktningsmannen in i hallen, men det är ju mer av egenintresse man gör det och det påverkar inte själva besiktningen som sådan.

    Men det verkar ju vara något EU-påhitt, förmodligen för att andra länder stängt ner helt så det varit fysiskt omöjligt att utföra besiktningar.
    Viruset kan leva på materialet i inredningen bilen i några timmar...Så någon med Corona kan smitta dem så, som sagt så är det en droppsmitta. Så hosta, rör ratten sedan kommer besiktningsmannen å rör ratten och får viruset när han väl rör sig själv i ansiktet

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Det jag kan tänka mig är att om besiktningspersonalen hostar, nyser och snörvlar inne i bilen så kanske det ur smittsynpunkt inte är så bra om överviktiga storrökarengamlingen Otto på 87 vårar måste besiktiga sin bil när denne i övrigt isolerat sig de senaste månaderna. Sedan kan det ju smitta åt andra hållet med.
    Senast redigerat av mioh den 2020-06-03 klockan 13:48. Anledning: Var lite långsammare än amazinjoey.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Najs najs, jag har tre bilar som ska besiktigas i den perioden om jag minns rätt

    Extra bra för Aeron som ju står still för närvarande..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Transportstyrelsen har nu en tjänst där man kan se när det är dags att besiktiga sin bil som fått inställelsedatum framflyttat.

    https://www.transportstyrelsen.se/sv...iktningsdatum/

    Citat Ursprungligen postat av Transportstyrelsen
    Visa besiktningsdatum via registreringsnummer


    EU har fattat beslut om en förordning som innebär tillfälliga lättnader och undantag från regler inom transportområdet. Bland annat ger det förlängd inställelsetid för kontrollbesiktning. Inställelsetiden förlängs med sju månader för de fordon som senast skulle ha besiktats under perioden den 1 februari 2020 till och med den 31 augusti 2020.

    Se besiktningsdatum för ditt fordon

    I appen och på hemsidans tjänst "Fordons- och ägaruppgifter" så står fortfarande "det gamla" datumet kvar.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Viruset kan leva på materialet i inredningen bilen i några timmar...Så någon med Corona kan smitta dem så, som sagt så är det en droppsmitta. Så hosta, rör ratten sedan kommer besiktningsmannen å rör ratten och får viruset när han väl rör sig själv i ansiktet
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Det jag kan tänka mig är att om besiktningspersonalen hostar, nyser och snörvlar inne i bilen så kanske det ur smittsynpunkt inte är så bra om överviktiga storrökarengamlingen Otto på 87 vårar måste besiktiga sin bil när denne i övrigt isolerat sig de senaste månaderna. Sedan kan det ju smitta åt andra hållet med.
    Jo visst, men smittorisken är nog högre på ICA än i besiktningshallen. Jag kan nog tycka att har man särskilda skäl (t.ex. att man som bilägare tillhör riskgrupp) så kan man ansöka om anstånd med besiktningen, ungefär som att man kan få anstånd med deklarationen om man t.ex. är sjuk eller bortrest en längre tid. Men att alla i hela EU ska få sin besiktning framskjuten 7 månader är ju overkill.

    Frågan är hur mycket folkhälsan påverkas av att rishögar får köra runt på vägarna 7 månader extra jämfört med folkhälsopåverkan av att personer utanför riskgruppen tvingas besiktiga sin bil som vanligt?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Transportstyrelsen har nu en tjänst där man kan se när det är dags att besiktiga sin bil som fått inställelsedatum framflyttat.
    Jag hittade den igår, så nu när det känns bekräftat "på riktigt" för min bil har jag avbokat besiktningstiden för saaben...

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    963
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  11. #11
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Då är vi två som hittat den sidan.

    (Se tredje inlägget i tråden.)

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #12
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Var idag på besiktningen med en bil och passade då på att fråga besiktningsmannen om folk verkade känna till det här med den förlängda inställelsetiden. Hans svar blev nej. De hade lika mycket att göra som vanligt. De som främst ska skyddas, det vill säga de äldre, verkade vara de som hade minst koll på detta. Besiktningsmannen brukade dock tala om för gamlingarna som dök upp på sin bokade tid att de hade möjligheten att besiktiga om sju månader istället. Den informationen uppskattades.

    Mitt tips: Informera äldre släktingar, vänner och grannar om möjligheten att besiktiga bilen vid senare tillfälle.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag förstår inte varför man ska ha en generell "besiktningsamnesti" p.g.a. corona? Jag besiktigade volvon igår och en besiktningsstation känns som en väldigt corona-säker miljö: Stora utrymmen, långt mellan folk och per definition åker du egen bil när du ska dit.
    Håller med.

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Men det verkar ju vara något EU-påhitt, förmodligen för att andra länder stängt ner helt så det varit fysiskt omöjligt att utföra besiktningar.
    Ja, det verkar i alla fall inte var något som minskar smittspridning.
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Hoppas också att folk med "livsfarliga" fordon åtgärdar bristerna oavsett besiktning eller inte. Hoppas även att bilprovningsföretagen inte lägger ner alla bilprovningar i glesbygd, landsbygd och i småstäder nu när de i praktiken helt plötsligt blev av med ungefär 99% av sina kunder.
    De får väl omställningsstöd eller vad det nu kallas.

    Mer intressant är väl vad händer sen?
    En amnesti hade varit bättre ur smittskydssynpunkt. I stil med. "Våra bilar är så bra att de klarar sig ett år till. Årets besiktning 1feb-31aug är inställd, välkommen nästa år" De med livsfarliga fordon är dock ett problem, Men det hade gått att ge amnesti till endast nyare bilar.

    För när alla dessa som väntar till sista veckan att besikta sedan kommer och skall trängas med de med ordinarie tid lär ju trängseln och smittorisken bli betydligt värre. Hoppas besiktningspersonalen inte har asymptomatisk smitta...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. TV-serier med Saabar - I corona-tider
    Av Mr.O i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-05-12, 00:57
  2. Oljeläckage och dags för besiktning (Besiktning)
    Av terner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 19:26
  3. Bur og 900 besiktning?
    Av vrid i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-25, 13:55
  4. ABS - besiktning
    Av bono i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-03, 12:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •