Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Vågar man tanka E85? NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Vågar man tanka E85? NG9-3

    Hej! Mitt första inlägg på denna härliga sajt.

    Jag undrar efter att precis ha köpt en 9-3 2008 BioPower 1.8t 5-växlad som inte har rört etanol på flera år; vågar ja leka med lite(eller mycket) E85 i tanken?
    Fattat det som att den mår bra av lite etanol generellt, men att det oxå kan klägga igen filtren om den enbart har gått på bensin i ett flertal år...
    Ska ja slänga i E85 eller ska ja hålla mig till bensin?

    /En nybliven funderande saab-ägare

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Varför ska man köra på etanol ? Om man inte ska ta ut hög effekt på motorn .
    Göran i Björnarbo

  3. #3
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Har kört alla Saab:ar jag har ägt senaste 5åren på enbart E85, har man en bränslepump som är gjord för E85 (vilket 9-3NG BioPower har) så går det hur bra som helst. Tanka på!

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Samma här kör enbart etanol
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Välkommen hit till STCS forum!

    Motorn/bilen är konstruerad och byggd för att klara E85 (och E75 på vintern) så det är bara att tanka i hur mycket du vill. Dagens 95-oktaniga bensin har väl generellt iblandat 5% etanol idag, så bilen kommer inte få någon chock av att etanolhalten plötsligt höjs. Om man vill tanka E85 för miljöns, effektens eller plånbokens skull väljer man själv.

    "Max effekt 175 hk (129 kW) vid 5 200 r/min (bensindrift 150 hk/111 kW), max vridmoment 265 Nm vid 2 500–4 000 r/min (bensindrift 240 Nm 2 000–3 500 r/min)."
    https://teknikensvarld.se/provkornin...opower-123796/
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Ger etanolen lägre milkostnad?
    Göran i Björnarbo

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Inte per automatik. Om man mäter upp vad bilen drar med de två olika bränsleslagen och sedan vid pumpen kollar vad bränslena kostar så kan man räkna ut vad som blir billigast. Extra oljebyten vid körning på E85 behöver räknas med också. Just nu vet jag inte vad som är billigast att köra på i mitt fall, men mellan 1-2 kronor billigare per mil med E85 har jag tidigare kunnat räkna med vid längre körsträckor.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129
    Tycker bilen får en trevlig karaktär med etanol sedan är ju din en Biopower.
    Kör man lugnt så kan det bli billigare per mil.

    Här man inte tankat etanol så kan det släpp/"sota".
    Till mitt garage: Garaget

  9. #9
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Rent generellt tenderar förbrukningen att springa iväg om man kör mycket kallstarter och korta sträckor på E85, skillnanden är procentuellt mindre om man till exempel pendlar motorväg.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Okej, tack för alla inputs! Jag får väl la ta och testa helt enkelt!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Men, har vi helt slutat att tanka var 4-5 tank med bensin för att tvätta ren spridarna?
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  12. #12
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Nejdå. Blir allt en tank bensin i biopowern då och då.

    Däremot så slutade jag tanka en av hushållets dieslar med bensin väldigt snabbt. En tankning av misstag fick räcka. (Upptäcktes först efter några dagar. 50/50 diesel och bensin i en Saab-diesel fungerade, men det är inget jag rekommenderar. Blev att fylla på diesel efter varje tur för att på så sätt öka dieselandelen gradvis. Gjorde en extra service efteråt för på så sätt be bilen om ursäkt.)

    4 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    Men, har vi helt slutat att tanka var 4-5 tank med bensin för att tvätta ren spridarna?
    Svar: JA!

    Det var tillsatser i E85 precis i början när den kom som orsakade problem med beläggningar. Det fick man bort genom att tanka 1/4tank BF95 för att tvätta bort beläggningarna. Rekommendationen blev då att tanka BF95 med vissa intervall.

    Tillsatserna i E85 justerades mycket snabbt och en kort tid senare var problemet borta. Men "rekommendationen", numera myten, att tanka bensin ibland lever tydligen kvar.
    Eftersom det inte finns någon grund för att man skall tanka bensin, finns det självklart heller ingen förklaring. Men myten lever på verkstäder och forum och det gissas vilt om orsaker som att "smörja spridare", "rengöra spridare", "undvika sätta igen bränslefiltret (som inte finns)" osv. Det fiffiga i denna numera nästan religiösa övertygelsen om att man inte kan köra en BioPowerbil enbart på det bränsle den är konstruerad för. är att den klarar bensin bra. Så naturligtvis fungerar den trots att man tankar bensin ibland. Men om man vill kan man ju tro att det beror på bensinen. Eller på att man använder Dexox2 olja, eller att man har en Wunderbaum med doftern "New Car". Tro kan man ju faktiskt göra vad man vill.

    Om det var nödvändigt eller fördelaktigt att tanka bensin ibland skulle Saab skriva det i instruktionsboken. Det står inte där. Eftersom BioPowermotorn är konstruerad för att köras på E85, samt dessutom är så fiffig att den kan köras på bensin om E85 ej finns tillgängligt.

    Men i denna tråd framkommer att NEVS skriver följande om 9-3 2014:
    OBSERVERAVissa tillsatser i bensin kan i kombination med etanol orsaka försämrad körbarhet. Tanka därför en full tank med bensin (RON 95) var 10000:e km. Förbruka merparten av denna innan bilen tankas igen
    Vad det betyder är ju inte direkt självklart. Tydligen finns de skadliga tillsatserna i bensin. Men om man för att vara säker aldrig tankar bensin undviker man dessa tillsatser och därmed problemet. Alltså kör man endast E85.

    Problemet uppstår om man inte hittar E85 och tvingas tanka bensin. I detta fall får man bensintillsatser i kombination med etanol. Vilket är vad som kan ge försämrad körbarhet.

    Så problemet som uppstår pga man tankar bensin, löser man genom att tanka full tank bensin var 10000e km!

    ------------------
    Jag har 3 BioPower-bilar og9-5 och ng9-3 och tankar dem alltid med E85. Jag har inte upplevt problem. Det har varit temperaturer mellan +30 och -35C. Dessa bilar är byggda för E85 och fungerar bäst med E85. Hittills har jag inte sett någon anledning att släppa ut mer Co2, få sämre prestanda och (ofta) betala mer för upplevelsen att tanka bensin.

    Jag skulle väldigt gärna vilja veta hur de som kör BioPower på bensin motiverar det.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253
    Mitt svar är Nej. men jag har omsättning på E85 hela tiden.

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Varför folk kör på bensin istället? Enkelt: de vill inte tanka så ofta och så lever de enligt det gamla skämtet:
    -"Vad tycker du om att bensinpriset höjs igen?"
    -"Det påverkar inte mig, jag tankar ändå alltid bara för en hundralapp"

    Dvs, om man tankar ofta måste det kosta mer...

    3 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Eftersom det fortfarande behöver bytas bränslespridare emellanåt på 9-3 2007- så tycker jag det är befogat att tanka bensin emellanåt på de här bilarna.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Fast är det etanolen som orsakar spridarbytena då?

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja
    Att det ibland behöver bytas spridare på 9-3 2007- är väl inget speciellt?
    Det gäller alla 14år gamla bilar att delar behöver bytas. Och det gäller många delar inte bara spridare. Och det gäller oavsett vilket bränsle (eller kombination av bränslen) bilen körts på.

    Att av detta dra slutsatsen att man inte skall köra bilen på det bränsle den är byggd för tycker jag saknar logik.

    Speciellt som den enda skriftliga källan från Saab/NEVS någon kunnat uppvisa tydligt anger att det är tillsatserna i bensin som kan orsaka försämrad körbarhet.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Eftersom 9-3 2007- med icke-biopower motor, tex alla B207R inte verkar ha några problem med bränslespridarna, så skulle jag påstå att problemet är starkt kopplat till körning på E85. Det verkar vara en svaghet hos de grå Denso-spridarna för de andra varianterna verkar inte uppvisa samma symptom. Hur många har bytt bränslespridare på en 9-5a?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253
    Så det borde vara Denso spridarna och inte E85 som är problemet.
    Finns det något bättre altern. till Denso ?

Liknande ämnen

  1. 2/1-vägar och köer
    Av Bosse99 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2016-05-21, 06:04
  2. Vad vågar man ta ut för effekt? B235
    Av Giorgos81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-28, 00:55
  3. Vågar man tanka nya dieselbilar med traktordiesel?
    Av turbo4ever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 23:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •