Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Laddar inte fullt OG9-5 B235R

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Laddar inte fullt OG9-5 B235R

    Hej! Dags för min första tråd på på forumet.

    Jag har en Saab 9-5 Aero -02 med 178tkm på mätaren som har börjat strula med laddtrycket.
    Jag handlade bilen av en gammal gubbe för ungefär en månad sedan och märkte att den accelererade olika snabbt från gång till gång.
    Jag har bytt till dieselsnorkel och tagit bort mittendämparen i avgassystemet.
    Jag har även aktiverat open sid så jag har möjlighet att läsa olika värden.
    När den går dålig får jag bara 800 mAir och ca 0.60 bar och när den går bra får jag över 1.1 ladd och 1100 mAir.
    Mreq är lika alla gånger jag kör.
    Amul ger 200-300 och aadd är kring 20.
    Vad kan det här bero på?

    Jag tycker om en backventil är söndrig går dåligt alla dar i veckan.
    Kan det vara kärvande WG?

    Ingen missljud skulle jag påstå, vår 9-5 2.3t lät likadant vill jag minnas.
    Tändstiften är bytt, NGK PFR6H-10, kör alltid med 98 oktan.
    Skulle vilja påstå laddtrycket kommer lite senare.
    En gång när jag höll full gas i trean gick den bara på 0.6 bar och till sist vid 4000rpm fick den ladd... Turbomätaren går endast lite över mitten när den går kasst men några mm över till röda när den går bra.
    Har testat knycka R slangen men märkte ingen skillnad direkt.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Uppdatering:

    En hel del har skett med bilen nu, fann två stycken luftläckage, ett vid anslutningen till spjällhuset och en backventil läckte. Dessa läckage är nu åtgärdade. Får nu kring 1.3 bar på 1200 mAir kring 2500-3000rpm men när rpm>4000 fås inte samma ladd och mAir är 200 under mReq och pwm går upp till 980. Jag har också bytt APC, DI, LMM från en anna saab 9-5 2.3t utan framgång. Bilen betedde sig exakt likadant efter bytet. Knycker jag kontakten till APC får jag 0.43 bar i grundladd, vilket verkar ok. I dagens läge har jag ca 600 AMul en fuktig sommardag. APur går upp till 3000 ibland, vad betyder detta. Har läst någon stans det ska betyda HC-content in purge air i 0.01%. Enda missljud jag hör är lite vinande ljud när bilen står stilla, hörs bäst när man är under bilen. Aadd var -23 före jag resettade igår.

    Finns det någon här som kan ge lite tips på vad som kan vara fel?

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 911
    Medlem#
    12120
    Min Aero gick olika sådär gång från gång, ibland laddade den på bra och ibland inte, tillslut började den spotta felkoder om att den inte kunde reglera turbotrycket tror jag det var, googlade och konstaterade att det ofta var julgransventilen så då bytte jag julgransventil med min andra 9-5 och felet försvann helt.

    Jag köpte en helt ny ventil, men gissningsvis hade man kunnat göra rent den ? ..Den var inte så dyr dock, 600:- ?

    ..Kan vara värt att kolla iaf.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    TD04 tryckklocka (wastegate) har ofta trött fjäder.
    Du kan kolla om du har den lilla vita plaststrypningen i den översta (R) anslutningen på magnetventilen, ryck i så fall bort den så hjälper det lite.
    https://www.uksaabs.co.uk/UKS/viewto...p?f=3&t=143038

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Hej tack för svaren! Har nu testat köra med W-slangen ryckt, laddade på duktigt vid låga varv men 4000rpm+ så laddade den som tidigare ca 150 mg/c under mReq. PWM 980 är väl samma sak som w-slang ryckt om MV fungerar. Så då kan ja väl dra den slutsatsen att jag inte behöver ta bort den vita strypningen, eller den har inte någon påverkan i detta fallet. GLT är kring 0.43, kan fjäder fortfarande vara trött förutsatt att någon inte spänt den ytterligare?

    Vad är julgransventil och vad har den för uppgift? Är det den stora ventilen som är ansluten till skarpa plast-slangar? Jag har märkt att om jag pumpar på bromsen när jag står på tomgång kan jag få lambda upp till max alltså 2500. Det här betyder väl att jag kan pumpa luft till insuget via bromsen eller har jag helt fel? Bromsen fungerar i övrigt bra men kan brakeboostern ha fått nåt fel, kan det vara "julgransventilen" som GlennB pratar om? Har också utfört ett vacuumtest genom att ta bort LMM och sätta handen för cobran. Bilen dog vilket den ska göra men jag har för mig att den fick tillbaka luft i systemet efter ett par sekunder via nåt annat håll än handen.

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för snabbt svar! Backventilen närmast spjällhuset till EVAP lät som en trumpet och den bytte jag och fick bättre laddtryck men bilen går inte ännu som den ska. Backventilen till bromsservo som torde ha tre anslutningar har jag inte ännu granskat, förhoppas det är boven.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Granskade backventilen till bromsservo och verkade ok(blåste i den och släppte igenom där den ska). Men ska ändå försöka få tag på ny för säkerhetsskull. BPV till kylsystemet sprack för en månad sedan och den ventilen är bytt. Den rödvita ventilen fungerade som den ska när jag blåste i den. Har sprutat anti-rust på wg-axeln och juckat den fram och tillbaka. Den verkar vara ok. Kör med original .56H och nu har jag följande värden på SID:
    0-300 Amul
    0+-30 Aadd
    80 Badp
    Mair följer mreq men på högre varv går PWM mot 980...
    Lamb 0+-500 när den är i CL

    Eftersom Amul är helt ok men Badp är högt verkar det som att jag flödesrestriktioner istället för luftläckage. Har någon här några idéer på vad det här kan vara?

Liknande ämnen

  1. Turbon laddar inte alltid fullt OG9-5 B235R
    Av pumpen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2019-08-13, 10:25
  2. [LÖST] Turbon laddar inte fullt OG9-5 B235R -00
    Av Caaarl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-30, 23:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •