Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Blandade bilder och videos från STCS-forumets medlemmar

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Blandade bilder och videos från STCS-forumets medlemmar

    Detta är en tråd där vi postar våra egna bilder och videos som kanske inte passar in någon annanstans.

    Då min tråd med Saab 39 Gripen http://forum.saabturboclub.com/showt...a-bilder-19-5) blev "kapad" några gånger (det har jag absolut inget emot) så tänkte jag som så att det så här i coronatider kanske önskas och behövs en tråd där vi kan posta våra blandade alster? Det som man kanske inte startar en ny tråd för, men sådant som ändå uppskattas av oss som gillar att ta och se bilder. Allt från motorsport till fiskesport. Från galaxer och stjärnor till maneter och sjöstjärnor. Från djur och natur till stenig stadsmur. Nytagna bilder eller bilder tagna förra årtusendet. Allt som forumets regler tillåter.



    Först en ny "astrobild" tagen i fredags. Såg månen och tänkte direkt på Gripen-tråden.




    Sedan till tråden riktigt gammal skåpmat från Rally NZ 2003. Tänkte lagt in ett par bilder som svar till Znatch bilder på "Henning Solberg" och "Esa-Pekka Lappi" i min Gripen-tråd, men hade svårt att välja ut bara två bilder.

    Hittar en bra kurva att fotografera i, så jag stod kvar där. Att sträckan kördes två gånger gjorde det hela ännu bättre. Såg bilarna länge och väl.

    Hennings bror, Petter Solberg.



    Fotograferna sandblästras.











    Tommi Mäkinen



    Toni Gardemeister



    Då: Nykomlingen Sébastien Loeb. Numera: Tidernas mest vinstrika rallyförare.



    Richard Burns (Inte släkt med Charles Montgomery "Monty" Plantagenet Schicklgruber Burns vad jag vet. )



    Marcus Grönholm.



    Lillebror McRae.



    En riktigt Saabförar-legendar!



    Stig ”Mäster” Blomqvist i egen hög person.



    Alla bilder tagna i denna kurva. Gick man över åsen/gräset till höger i bild kunde man se bilarna en stund till.



    Andra sidan åsen.

    5 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Glad nationaldag på er alla!

    7 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    684
    Medlem#
    116
    Nu blir jag riktigt rörd, det var den finaste flaggan jag har sett i dag och på länge

    Ha det gött, Sven

    1 användare gillar detta inlägg


    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Planen var att köpa ett objektiv som skulle funka för stjärnfoto. Så blev det inte. Optik blev det, men det sitter fast
    DJI_0463.jpg

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Åhå! Fint kort och skojig investering. Med den kommer du ju närmare stjärnorna på natten. Dessutom slipper du problem med daggen om du fotograferar på lagom höjd, så nu duger inte den bortförklaringarna längre.

    Ser fram emot nattligt panorama på 360 grader.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Ruskigt läskigt att flyga i mörker, jag har bara VFR, inte IFR-kunskaper i nuläget
    Ett lite nytt sätt att tänka för att ta bilder men framförallt att filma.
    Dessutom finns det ju mängder med inställningar att pilla med och man får passa sig för meltdown i hjärnan när man skall tänka slutartider och ISO-tal samtidigt som man skall försöka undvika att flyga in i ett träd, haha.
    Jag behöver lägga några fler timmar flygning innanför västen innan jag vågar helt lita på automatiken i den, men hittills är jag väldigt imponerad över hur stabilt den flyger även i rätt hård vind.
    Jag filmade i förrgår när det blåste rätt bra och mönstren som blir i sädesfältet när vinden spelar i det är rätt magiskt.

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    VFR och IFR är överskattat och omodernt. Det som gäller nu är MFR, det fill säga "Magkänsla Flight Rules." Jag har, när det gäller radiostyrda flygetyg, bara flugit mina hemmabyggen. Aldrig provflugit någon av de här modernare appstyrda sakerna, även om de stått överst på önskelistan till tomten i flera år nu. (Kanske skulle göra som Kalle brukar göra, skriva ett brev till tomten. https://vignette.wikia.nocookie.net/...nta-letter.png )


    Några plåster-på-såren-bilder då det tyvärr inte blir någon körning på Kinnekulle för oss nästa vecka.

    VAD GJORDE NI IDAG 18/6 FÖR EXAKT 15 ÅR SEDAN?














    Saabfestival 2005
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Äsch, jag hade inga bilder från den 18:e. Den 25:e gifte bror sig, så det var nog mer fokus på det den gången...

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Den här tråden flög inte riktigt som jag hoppats. Slänger in en liten pippi och ser om det hjälper.

    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    A fågelbilder får väl bidra med dessa då...
    Detta händer när det är bevattnings förbud.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Vad sött!

    Då har man ju lite svårt att börja använda den slangen igen. Man vill ju inte förstöra för dom...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #12
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Nåja, vad är en lång bilkö i semestertrafiken. Den kan ju va fruktansvärt långtråkig och dötrist och tråkig... och alldeles underbar! Det gäller bara att se till att hamna i rätt kö. Tack så mycket Vfr för det.








































    Köer som består av några Ferraris, en Smart, MG, ett antal Lotusar, många amerikanska bilar med V8:or, tyska bilar av sportigare sort, Lamborghini, Alfa Romeo, Mazda Miator, Jaguar och ett gäng till med sportiga bilar lindrar längtan efter att få delta på STCS sommarträffar och bankörningar. I iallafall en aning.


    Något helt annat. Har någon lyckats se kometen Neowise? Den sägs synas mellan nord och nordost på ungefär på 10 graders höjd över horisonten. De gånger jag tidigare tittat efter den på kvällen har det varit mulet. Igår kväll låg det ett moln just där...

    4 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Varenda gång jag kollat efter den så har det varit moln i vägen. Såg en bra bild på sydsvenskan så det bör inte vara omöjligt att se den.

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Mulet ikväll. Men här har vi en annan ungtupp som kan bidra med en LEDtråd
    Ungtupp med ledtråd - kopia.jpg
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Något helt annat. Har någon lyckats se kometen Neowise? Den sägs synas mellan nord och nordost på ungefär på 10 graders höjd över horisonten. De gånger jag tidigare tittat efter den på kvällen har det varit mulet. Igår kväll låg det ett moln just där...
    Ja molnigt och disigt är det. Men liite bättre igår dock, så ett par snapshots inledde karriären som NEOWISE kometfotograf. Tyvärr är de väldigt ljus himmel, trots att det nästan är nymåne. Så förhållandena är inte de bästa för detta. En aning justerade bilder i Windows "Foton" men alltså inget avanserat.

    Vi kan hoppas att det blir några klara nätter längre fram när det hunnit bli lite mer vintermörker. Varje dag gör himlen lite mörkare. Dock blir kometen oxo lite ljussvagare när den avlägsnar sig från solen. Men månaden ut kan det nog gå bra att se den.

    Först en bild på himlen med kometen (lilla pricken i ovalen) ganska mitt emellan Karlavagnens bakända till vänster och stjärnan Capella till höger.
    NEOWISE - Orienteringskarta.jpg
    Sen en bild på kometen, men dis, sommarhimmel och mänskliga ljusföroreningar "äter upp" stora delar av svansen.
    NEOWISE - 2020-07-17 0050.jpg
    Rimligen skulle "orionnebulosemetoden"/DeepSkyStacker kunna kompensera för detta. Är kalibreringen klar Bollman?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Söt liten pippi.

    Du har helt klart STCS tydligaste Neowise-bilder hittills. Ställde fram stativet och kollade kamerans batteri och minne inför kvällen igår, men molnen lättade inte innan läggdags. Gör ett nytt försök ikväll.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  17. #17
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Igår kväll var det äntligen klart väder, så strax efter solens nedgång tog jag kameran och gick ut på balkongen. Efter en liten stund började stjärnorna framträda och när jag såg Karlavagnen kunde jag börja leta efter kometen. Konstaterade rätt snart att grannens vita fasad, gatlampan mellan våra hus, stadens ljusföroreningar och sommarsolens belysning av himlen gjorde det svårt/omöjligt att se något annat än några få starka stjärnor. Tog några få bilder innan jag gick in.

    För en liten stund sedan förde jag över bilderna från kameran till datorn och döpte katalogen till ”Neowise inte sedd”. Tittade snabbt igenom bilderna, förstorade till 100% och såg då betydligt fler stjärnor på skärmen än i verkligheten kvällen innan. Önskade att jag tagit fler bilder så jag kunnat ”stacka” dom. Efter ett par minuter hittade jag Neowise.

    Just när jag hittat kometen började det åska här. Ska se om jag kan ladda upp mitt otydliga komet-resultat när åskan dragit förbi. Under tiden blir det att skruva lite og900.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  18. #18
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Tor har kört förbi ett par gånger till på himlen, men nu så har jag fått redigerat raw-filerna och laddat upp dom. Försökte mig först på en "stackning", men de två bra bilderna jag hade på Neowise var inte lika nog för att fungera. (Note to self: Ta massor av bilder på himlen även om du vid fototillfället inte ser det du önskar fotografera.)


    Bilden förminskad. Neowise snett nedanför till höger om Karlavagnen.


    Bilden croppad/beskuren 1:1. Det vill säga att en pixel på sensorn motsvarar en bild på skärmen.


    Det jag faktiskt såg igår (något till höger om Neowise) och som jag, trots att jag inte såg någon komet, tyckte gjorde att kvällen kändes lyckad.


    Edit: Kollade nu på bilderna jag just postat och kan konstatera att de redigerades i ett ganska mörkt rum, så i dagsljus på telefonens skärm syns inte mycket alls.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av mioh den 2020-07-21 klockan 19:04.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  19. #19
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Från tråden http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1530455

    "Jag fick en youtubelänk skickad till mig för ett par månader sedan av en kompis. Klickade på den och tänkte "Två timmar med prat! Brukar inte tips-videos vara kortare?" När jag väl hade börjat titta kunde jag inte sluta. Har lagt till videon, ljusföroreningskarta och uträkning av slutartidssida bland mina bokmärken. Detta vill man ju prova någon gång!

    Orion Nebula WITHOUT a Star Tracker or Telescope, Start to Finish, DSLR Astrophotography
    https://www.youtube.com/watch?v=iuMZG-SyDCU"


    Har nu provat detta. Var en klar kväll förra veckan och jag tog mig då till mörkare trakter genom att använda https://www.lightpollutionmap.info som det tipsas om i videon. Innan hade jag kollat igenom delar av videon igen för att göra lite anteckningar om hur de fyra sorters bilderna skulle tas. För slutartidsbestämning använde jag videons tips om NPF. https://translate.google.com/transla...arch&sandbox=1

    Väl på plats blev mycket rätt, men även en del mindre rätt. Började fotografera med mitt 17-55mm objektiv på 17mm. Det som gick bra var att hitta Neowise med hjälp av av att kolla nedanför Karlavagnen. Gick även bra att hitta rätt fokus genom att förstora maximalt på kamerans live view och där se när stjärnorna var som minst medan jag vred på fokusringen. Det som gick mindre bra var själva bildtagningen. Eller rättare sagt antalet bilder som blev tagna. Bara en timme innan avfärd hade jag hittat kamerans intervallfotograferingsläge som jag använde mig av. Problemet var att jag valde en för kort tid mellan bilderna, så mer än hälften av bilderna togs aldrig. Detta upptäcktes hemma dagen efter. När man var på plats var det annat än räkna bilder som var intressant.

    Gick senare på kvällen över till mitt 70-200mm objektiv och tog då fullt inzoomat, det vill säga 200mm. (Båda objektiv är samma som jag brukar fotografera våra Saabar med på banträffarna.) Kändes som mitt enda kamerabatteri snabbt tog slut så det var en liten kamp mot klockan under kvällen. Dagen efter såg jag av en slump att antiskaken var påslagen på objektivet.


    Nåväl, här är mitt resultat av bilderna tagna vid 200mm. 70 stycken RAW/NEF bilder på stjärnorna har stackats/staplats. Hade hoppats på 400 stycken. (Sedan tillkommer Dark, Flat och Bias exponeringar.) Slutartid 2 sekunder. ISO 800. Bländare f/3.2.

    Neowise


    Klicka här för 1920x1200 stor bild.

    Klicka här för 5448x3648 stor bild.


    Neowise beskuren


    Klicka här för 1920x1200 stor beskuren bild.


    Högre ISO, kortare slutartid, uppfälld spegel och fler bilder önskas så här efteråt. Men jag är ändå riktigt, riktigt nöjd med resultatet!

    4 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  20. #20
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Kissekatt.




    http://www.mioh.se/media/pallas2020mioh001.jpg


    Flygare




    http://www.mioh.se/media/crow_bumblebee_mioh.jpg

    Hade hoppats på att fler än jag hade bilder att dela med sig av här men får väl acceptera att posta bilder på ett forum är lertavelteknik i jämförelse med 2020-talets handburna berätta-om-min-vardag-för-hela-världen-bildskärmsappar.



    Citat Ursprungligen postat av https://www.saabturboclub.com/2020/08/03/sommartraffen-i-haverud-stalls-in/
    Så här i dagar då större sammankomster inte är nån vidare idé vill vi uppmuntra er som träffas i mindre sällskap i STCS-anda att ni dokumenterar detta och förgyller vår vardag med lite fina bilder från lokala Saabträffar!/Samuel ifrån styrelsen
    Någon som dokumenterat och postat något någonstans?

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Eftersnack, bilder och videos - Banträffen på Anderstorp 16/9-17
    Av tornros i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2018-02-28, 11:23
  2. Betalande medlemmar i STCS har fler funktioner i nya forumet.
    Av bollman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 174
    Senaste inlägg: 2016-06-09, 09:14
  3. värva medlemmar till Stcs
    Av AndersM i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 10:20
  4. TurboTrycket: Fråga till alla medlemmar i STCS ...
    Av Mr Dezent i forum TurboTrycket
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 16:11
  5. Har STCS-medlemmar rabatt på SDCC?
    Av Torlejf i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-12-21, 22:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •