Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 56 av 56

Ämne: Köpa NG9-3 cab

  1. #41
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Ok, från vilket år är det så? Men annars, sufletten? Motorn? Samma som tidigare?

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Senast redigerat av Moderator den 2020-06-11 klockan 10:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  2. #42
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Utsidan faceliftades fr.o.m. 2008 års modell och insidan fr.o.m 2007. Iallfall var det så på SS och SC så jag gissar det var det på caben också. Fast på utsidan så fick aldrig caben dörrar utan sidolister som på SS & SC. Jag gissar att det var för liten serie för att göra nya verktyg specifikt för caben. Caben har en egen version av dörrarna eftersom den bara är tvådörrars och det inte finns några bakdörrar.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #43
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Testade en 2007 diesel automat, den lät när man gasade, som något gick emot, lite lågt, då och då under gasning.
    Säljaren sa att det är troligen turbo, är det så?

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  4. #44
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Ang försäkring bäst är den som a) är billig, b) omfattar det du är intresserad av och c) ersätter de skador du råkar ut för bäst. Det enda du kan kolla upp innan är a) och b). c) vill du ha bra, men aldrig testa... Dvs pris och omfattning. Hel eller halv skiljer väldigt lite i pris enl min erfarenhet. Har du försäkringar redan kanske du kan få mängdrabatt/helkundrabatt?

    Ang skillnad olika årsmodeller generationer 2004-2006, 2007 & 2008- osv. Vilken tycker du är snyggast? Jag valde en 2004 för att jag tycker det är Saabs snyggaste cab. Främst för att den ser mera ut som en klassisk Saab, med "riktig" Saab-look. Sen ville jag ha en "riktig" Saabmotor med 4cylindrar och turbo. Det kan ses som en cab av senaste generationen, men med det mest klassiska utseendet.

    Det finns lite olika tekniska skillnader. Men egentligen ingenting så speciellt att alla är överens om att just en modell av ett år är den "bästa".

    Som lite tekniknörd ville jag dessutom ha så mycket utrustning som möjligt. Till att börja med originalgrejor om det finns. Dvs en Aero 2.0T. Med det som bas kan man komplettera ganska lätt med sådant som inte finns. Typ det som kom med som original i olika paket. Men genom att välja en Aero får man mycket av detta från början.

    Men vad som är snyggast är väldigt personligt. Ta fälgar som exempel. För vissa är fälgar snyggare ju större diameter de har. Andra tycker att det skall vara de som var original på just den modellen man har. Ytterligare andra skall ha de som Saabs dyraste modell hade. Och sedan finns det de som vill ha de som trimfirman Hirsch sålde. (Hirsch trimmade och förfinade Saabar på olika sätt och tog rejält betalt för det. En slags värsting Saab, alltså) För dessa är det viktigaste att det står Hirsch på dem eller att det ÄR Hirsch. Andra vill ha de fälgarna de tycker är snyggast på bilen. Det behöver inte vara Saabs egna, bara de är snygga!

    De allra senaste årsmodellerna har naturligtvis det mest moderna utseendet. Fast för varje år som går blir alla Saabar mindre och mindre moderna och mer och mer veteranbilar. Så jag återkommer till att det viktigaste vid val av modell är att ta den du tycker är snyggast, coolast, dvs det utseendet du helst vill ha.

    När det gäller motor. Min personliga uppfattning är att jag kommer aldrig köpa en cab med diesel. Den största nackdelen med cab är det som är den största fördelen, att köra med suffletten nere. Då vill man köra/glida genom landskapet och känna alla naturens dofter, skog, hav blommor osv. Dessutom kommer man att känna medtrafikanternas avgaser. Diesel luktar värst, speciellt långtradare från östeuropa med icke-miljödiesel. Men man vill inte ligga bakom någon dieselbil. Speciellt inte i en tunnel. Dessutom riskerar man få lukta på de egna avgaserna. Jag vill inte lukta på diesel! Dessutom låter motorn mer med diesel mer än bensin. Nu har du ju testkört en diesel, så du kanske har en annan uppfattning. Helt OK!

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #45
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    En till fråga, håller på att kika på en från 2006, med den gamla gps-en, kan man byta ut den till den nya dom sitter i bla. 2009? För den som jag förstår går att uppdatera till 2019 kartor.

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  6. #46
    Nej helt annan el i de bilarna

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  7. #47
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Nej helt annan el i de bilarna
    Ok, finns det en ny gps som fungerar som rekommenderas?

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  8. #48
    Citat Ursprungligen postat av Johan Eek Visa inlägg
    Ok, finns det en ny gps som fungerar som rekommenderas?

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    En bil från 07-12 rekommenderas, du kan "inte" bryta stereo på en 03-06

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  9. #49
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    En bil från 07-12 rekommenderas, du kan "inte" bryta stereo på en 03-06
    Ok tack, då ska jag kika på från 2007 :-)

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  10. #50
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Alltså, man måste inse att en Saab cab är en gammal bil oavsett vilken årsmodell. Man köper den inte för att den har en gps/navi av allra senaste snitt. För det har ingen Saab. Även om bilen är i bra skick så åldras olika saker olika snabbt. Fälgarna och motorn är tex inget problem alls det håller fint än. Osv.

    Men det som är mest outdated är det sk infotainmentsystemet, stereon alltså.
    Man kan ha en med CDspelare, CD-växlare eler 2 CD-växlare. Coolt va? Nä, kanske inte med dagens mått mätt, men det fungerar. Bra oxo. Men CD-skivorna får man ju bränna själv. Eller finns CD fortfarande att köpa? Men som sagt det funkar och låter bra. Man vill ha en bil med så många högtalare som möjligt, för då får man bästa ljudet.
    Det finns naturligtvis en AUX-ingång (eller så kan man installera en). Kopplar man en liten bluetoothmottagre till den kan man lyssna på musik från telefonen. Typ Spotify, itunes, osv.

    Och det som är i särklass mest outdated är navigeringen/GPSen. Även om den har Saabs senaste värsting navi. För den är inte modernare än en smartphone från samma år. 2004 eller 2010 är båda antika. Så även om du lyckas hitta "nya" kartor är de nog flera år gamla. Det kan säkert funka ändå, för många vägar ändras inte. Men displayen och utseendet är gammalt, för att inte tala om funktionaliteten. Det är ju bra om navigeringen funkar, visst. Men behöver man navigera använder man telefonen, tex, Wayze eller Google är helt överlägsna. Dagsaktuella kartor med trafikinformation kan man bara drömma om i en originalutrustad gammal Saab.

    Kort sagt även om du har en original navi av värsta sorten spelar det ingen roll om den är från 2004 eller 2007, för du kommer ju inte använda den!

    Ljudet är däremot inga problem att få till. Tom att spela musik från telefonen funkar bra.

    Vill man byta stereon är det enklare/möjligt på 2007 och senare.

    Men vill man det? Eller skall det vara original? Fundera på det först. Jag skulle tro att det är viktigare att hitta en välskött, välservad bil som är snygg än någon speciell utrustningsdetalj eller årsmodell. Ett tips är att göra en kravlista och sortera din krav i prioriteringsordning. För troligen kan du inte få allt.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr.O den 2020-06-21 klockan 01:25.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #51
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Alltså, man måste inse att en Saab cab är en gammal bil oavsett vilken årsmodell. Man köper den inte för att den har en gps/navi av allra senaste snitt. För det har ingen Saab. Även om bilen är i bra skick så åldras olika saker olika snabbt. Fälgarna och motorn är tex inget problem alls det håller fint än. Osv.

    Men det som är mest outdated är det sk infotainmentsystemet, stereon alltså.
    Man kan ha en med CDspelare, CD-växlare eler 2 CD-växlare. Coolt va? Nä, kanske inte med dagens mått mätt, men det fungerar. Bra oxo. Men CD-skivorna får man ju bränna själv. Eller finns CD fortfarande att köpa? Men som sagt det funkar och låter bra. Man vill ha en bil med så många högtalare som möjligt, för då får man bästa ljudet.
    Det finns naturligtvis en AUX-ingång (eller så kan man installera en). Kopplar man en liten bluetoothmottagre till den kan man lyssna på musik från telefonen. Typ Spotify, itunes, osv.

    Och det som är i särklass mest outdated är navigeringen/GPSen. Även om den har Saabs senaste värsting navi. För den är inte modernare än en smartphone från samma år. 2004 eller 2010 är båda antika. Så även om du lyckas hitta "nya" kartor är de nog flera år gamla. Det kan säkert funka ändå, för många vägar ändras inte. Men displayen och utseendet är gammalt, för att inte tala om funktionaliteten. Det är ju bra om navigeringen funkar, visst. Men behöver man navigera använder man telefonen, tex, Wayze eller Google är helt överlägsna. Dagsaktuella kartor med trafikinformation kan man bara drömma om i en originalutrustad gammal Saab.

    Kort sagt även om du har en original navi av värsta sorten spelar det ingen roll om den är från 2004 eller 2007, för du kommer ju inte använda den!

    Ljudet är däremot inga problem att få till. Tom att spela musik från telefonen funkar bra.

    Vill man byta stereon är det enklare/möjligt på 2007 och senare.

    Men vill man det? Eller skall det vara original? Fundera på det först. Jag skulle tro att det är viktigare att hitta en välskött, välservad bil som är snygg än någon speciell utrustningsdetalj eller årsmodell. Ett tips är att göra en kravlista och sortera din krav i prioriteringsordning. För troligen kan du inte få allt.
    Mr.O har helt rätt , det är inte för navin eller stereon man köper en Saab cab.

    Jag bytte iofs stereo i min till en med Apple Carplay , har även kopplat så rattknapparna fungerar samt med en ram så det är en snygg installation, men det är en 2007:a och dom är det lättare på , hade jag hittat en fin 2006a hade jag lika gärna kunna köpt den också.

    Leta efter ett bra exemplar.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #52
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Hej och tack!

    Idag slog jag till och köpte en Saab 9-3 cab 2005 den enklaste modellen men bara 13000 mil och bara Svensk-historik.

    Tack alla för bra tips!

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk

    5 användare gillar detta inlägg


    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  13. #53
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    WOW, Grattis & välkommen som fullvärdig medlem i Saab-nördarnas lilla träsk!

    Visa gärna lite bilder på bilen. Och berätta vad du har för planer med den framöver.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #54
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -

    7 användare gillar detta inlägg



  15. #55
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Först blir det att köpa krok då kan jag få med mig cyklar samtidigt som man kör nercabbat :-)
    Sen blir det att installera en aux ingång och en Garmin gps med back kamera...
    Sedan tänkte jag njuta av bilden som den är och få se vad man gör nästa år, får läsa här i forumet för att få tips :-)

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2021
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Vilken verkstad är det?
    I Stockholm?

Liknande ämnen

  1. Tändkassett, köpa ny eller våga köpa beg?
    Av BossDR55 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2022-01-25, 20:55
  2. Batteri köpa nytt / vad skall man köpa
    Av badboll i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2016-10-20, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •