Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: Köpa NG9-3 cab

  1. #1
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -

    Köpa NG9-3 cab

    Hej!

    Jag tänkte kika på denna forum då jag antar att ni är proffs. Har varit runt och testat massa cab-bilar ex. Volvo C70 som jag trodde skulle passa mig men den var för liten, till sist testade jag en Saab 9-3 cab från 2006 och wow vad stor den var för en sån liten bil, så nu håller jag på att leta bland olika års-modeller och versioner...

    För mig gäller att köpa cab9-3 från 2003 framåt för en bra peng, för mig betyder ingenting med att bilen är supersnabb, jag vill ha en snygg bil (saab-caben är ju snygg), med få problem.

    Jag funderar på att direkt efter köpet installera motor+kupé värme då den ska stå ute 365 dagar om året. Vi har en bil till så denna blir extra bil för mig då min fru använder vår bil varje dag till jobbet.

    Har hittat några på blocket för under 100.000:- (max tak för bilen) men vad ska jag tänka på?

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    ng9-3 cab kom 2004, 2003 så var det gamla 9-3.
    Tidiga årsmodeller (typ 2004) kan ha en del problem med elektroniken, kan vara värt att kolla att allt funkar som det skall elektriskt.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Hmmm, ok... Idag såg jag 2st från 2004 som passar min plånbok, en som är linear och en Aero, vad är det för skillnad?

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Linear, vector och aero är alla utrustningspaket (i ordningen snikigast till det mest välturustade). Aero innebar, förutom massa lull-lull med sportbetoning (t.ex. sportchassi, spoilers och kjolar) fram t.o.m. 2008 alltid den största motorn.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    I min värld är det värt o satsa på en bil med komförtöppning.
    Dvs. kunna fälla cabben med nyckelsändaren.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Ok vilken version har denna alternativ?

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Senast redigerat av Moderator den 2020-06-01 klockan 11:16. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  7. #7
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Linear, vector och aero är alla utrustningspaket (i ordningen snikigast till det mest välturustade). Aero innebar, förutom massa lull-lull med sportbetoning (t.ex. sportchassi, spoilers och kjolar) fram t.o.m. 2008 alltid den största motorn.
    Ok tack, finns det någon lista med vad som ingår?

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  8. #8
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Johan Eek Visa inlägg
    Saab 9-3 cab från 2006 och wow vad stor den var för en sån liten bil, så nu håller jag på att leta bland olika års-modeller och versioner... För mig gäller att köpa cab9-3 från 2003 framåt för en bra peng, för mig betyder ingenting med att bilen är supersnabb,
    Ja, det är väl kanske inte så vanligt att folk på dett forum prioriterar utseende framför prestanda. Väldigt vanligt att man tom trimmar för att få mer hästkrafter dessutom.
    Därmed inte sagt att man struntar i utseendet, verkligen inte. Men vanligast är att man prioriterar prestanda och funktioner framför färg mm.
    Citat Ursprungligen postat av Johan Eek Visa inlägg
    jag vill ha en snygg bil (saab-caben är ju snygg), med få problem
    Dvs... vilken färg tycker du är snyggast? det finns olika färg på klädsel.
    Vill du ha några speciella fälgar? Det kan man ju enkelt byta, så låt inte det avgöra.
    Om det är Aero, Linear, Vector eller Griffin är inte så noga då. Men en poäng med motorsvagare bilar kan vara att de inte är lika hårt körda. samt mindre eftertraktade. det kan du använda till din fördel

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #9
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Jo jag tänkte att här finns det bra info att hämta då som du säger 'folk är duktiga på att trimma och modda' då har man även koll på det som man ska se upp med :-)

    Tack då vet jag!

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Senast redigerat av Moderator den 2020-06-01 klockan 11:17. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  10. #10
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Mitt råd är att köpa sånt som är lätt att sälja för då får man en bra bil, och då är inte diesel aktuell och inte heller bilar med okänd bakgrund typ USA import som varit utdömda av försäkringsbolag. Utöver det gör som alltid vid vilket bilköp som helst genom att kolla upp reg nr på Carinfo och se historik på antal ägare och hur den klarat besiktningarna. Kolla servicebok att den regelbundet servats.

    Det kan resultera i att du sorterar bort de billigaste bilarna och koncentrerar dig på välskötta ej vinterkörda bilar gärna Aero som kostar lite mer men man köper inte cab för att spara pengar. Vi har haft Saab cab i mer än 15 år nu och det är fortfarande lika roligt och känslan när man tar ut den till säsongen är lika speciell varje år. Men det blir inte lika roligt om man har en dålig bil med problem och fel och istället för att åka får hålla på och reparera.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Tack för bra tips, yes såg redan en från USA som hade 'skrotutredning' tråkigt för den personen som köper den bilen.
    Men sen har jag sett bilar från bla. Holland och Tyskland, är dessa ok?

    Jag tänkte satsa att köpa en direkt efter midsommar eller så, så jag hinner kika och fundera ett litet tag till.

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Senast redigerat av Vfr den 2020-06-04 klockan 08:52. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Johan Eek Visa inlägg
    Tack för bra tips, yes såg redan en från USA som hade 'skrotutredning' tråkigt för den personen som köper den bilen.
    USA har register på bilar som varit föremål för försäkringsärenden (s.k. skrotutredningar), men de flesta länder har inte det - så bara för att det ser "rent" ut när man kollar upp bilen i någon registertjänst typ carfax betyder det inte att allt är frid och fröjd. Den här tråden är nog ett skolboksexempel på hur det kan gå:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...pan-lyser-inte!!

    2 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    32
    Kan vara idé att noggrant kontrollera att bälten rullas in som de skall, inte ovanligt att det strular på ng9-3. Går att laga men nya fanns ej att köpa för ett par år sedan iaf. En annan sak att kolla är eventuell rost under gummilisten som tätar "cabluckan".

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    USA har register på bilar som varit föremål för försäkringsärenden (s.k. skrotutredningar), men de flesta länder har inte det - så bara för att det ser "rent" ut när man kollar upp bilen i någon registertjänst typ carfax betyder det inte att allt är frid och fröjd. Den här tråden är nog ett skolboksexempel på hur det kan gå:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...pan-lyser-inte!!
    OMG ok, då får man även hoppas man har tur...

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  15. #15
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av kaph Visa inlägg
    Kan vara idé att noggrant kontrollera att bälten rullas in som de skall, inte ovanligt att det strular på ng9-3. Går att laga men nya fanns ej att köpa för ett par år sedan iaf. En annan sak att kolla är eventuell rost under gummilisten som tätar "cabluckan".
    Tacksam för bra tips!

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Just därför kanske USA-importer är mindre riskfyllda än andra, där finns ju hyfsat heltäckande register med historik.

    Överlag har ju importbilar egenskapen att det kostar en del att importera (registreringsavgifter, transport, regbesiktning, ...) så oftast lönar sig inte import framför att köpa lokalt om det inte handlar om någon väldigt unik modell eller ett unikt skick som är svår att få tag på lokalt eller om bilen självs ovanligt billigt, t.ex. för att den är skadad. Det är ju skälet till att man alltid ska vara extra uppmärksam på importbilar. Men importkostnaderna är ofta lägre inom EU/ESS (ingen tull, lägre transportkostnader).

    En av luringarna är att en bil kan ha exporterats i flera led. Den kan t.ex. ha importerats från Tyskland, men den kanske började sitt liv någon annanstans. Den mest explosiva kombon är USA-bil som exporterats till östeuropeiskt land och sedan vidare. Just den kedjan motiveras ofta av att "halvkrockade bilar finns billigt i USA, tullen är en procentsats av inköpspris (lågt pris=låg tull), det är billigt att fullaga bilar i östeuropa och sedan kan den dyrare bilen exporteras inom EU utan tull" - och så blir det vinst på sista raden för den som rattar hela kedjan.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Tack för denna info, då går jag för all Swedish bara :-) jag tänkte att jag skulle få något råd från er men så mycket bra hade jag aldrig trott, tack snälla... Känns som jag får mer och mer kött på benen av varje inlägg...

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Senast redigerat av Moderator den 2020-06-11 klockan 10:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    USA har register på bilar som varit föremål för försäkringsärenden (s.k. skrotutredningar), men de flesta länder har inte det - så bara för att det ser "rent" ut när man kollar upp bilen i någon registertjänst typ carfax betyder det inte att allt är frid och fröjd.
    Register för försäkringsrelaterade lagningar av personbilar finns i Sverige också, men ej publikt. Inget register är dock heltäckande, så en begagnad bil bör synas före förvärv (om den nu inte är väldigt billig eller unik).

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Jag har en m/04 som jag haft i ca ett år.
    Den är jag väldigt nöjd med, en väldig härlig känsla att åka med suffletten nere, lite "båt" känsla.

    Själva suffletten är viktigt att den går upp och ner som den ska, ett tips att kolla i samband med att man tittar på/köper cab.
    Sedan själva bilen är ju som en "vanlig" bil. Service etc ska vara gjord och inga missljud.

    Här är även en länk till bilar som varit krockade, i olika grad men som inte framgår i annonsen på (oftast) blocket.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-annat-land

    En "Kalle" i Strömstad måste ha försett Sverige med fler cabar än någon annan.

    2 användare gillar detta inlägg


    Till mitt garage: Garaget

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Johan Eek Visa inlägg
    då går jag för all Swedish bara :-)
    Det låter som att vi skrämt iväg dig från importbilar... Det var inte syftet, förmodligen är majoriteten av importbilarna sjyssta bilar och det kan nog finnas en och annan fullagad svensksåld bil också. Utan det gäller bara att vara medveten om att fuskförekomsten är högre bland importbilarna, så det gäller att syna dem i sömmarna.

    Om du hittar en fin importbil du är sugen på behöver du inte utesluta den. Men det är nog väl värt att ta den till en (saabkunnig!) verkstad och be dem lägga en halvtimma på att titta igenom bilen. I relation till inköpspriset är det inte mycket pengar, det är inte ovanligt att du får den typen av tjänst billigt (eller rent av gratis) eftersom det är en chans för verkstaden att senare få dig som återkommande service-kund.

    Verkstaden som jag (och resten av min saab-körande släkt anlitar) brukar för återkommande kunder bjussa på just den typen av genomgång.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Tändkassett, köpa ny eller våga köpa beg?
    Av BossDR55 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2022-01-25, 20:55
  2. Batteri köpa nytt / vad skall man köpa
    Av badboll i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2016-10-20, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •