Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 56

Ämne: Köpa NG9-3 cab

  1. #21
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Vad är import-bilar?

    Jo, jag vet vad man brukar mena. Men när det gäller de du skall köpa är faktiskt alla importerade. De är nämligen byggda i Österrike.
    Om du själv köper en bil i Tyskland, Nederländerna, eller i EU och importerar är det knappast någon skillnad mo att köpa inom Sverige. En stor del av sveriges befolkning bor närmare Berlin än Kiruna, så avståndet kan tom vara kortare. Det finns seriösa bilhandlare i många länder. Typ alla! Lurad kan man alltid bli. Men importbilar har ofta det lilla extra.

    Med tanke på hur billig en Saab cab är (jämfört med vilken ny "svensson-passat eller audi" som helst) är det ett bra köp. Samma sak gäller ev reparationer tom att byta motor+växellåda kan vara billigare än att byta koppling på en "ny modern" bil. Det är helt enkelt förhållandevis billigt att äga en Saab i Sverige.

    En importerad bil som varit några år i landet och besiktigats ett par gånger bör inte vara någon extra risk.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #22
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Tack, ok, Bor i Tyresö sydöst om Stockholm, kan någon rekommendera en bra saab-meck för en sån där köp-check?

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  3. #23
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Vad är import-bilar?

    Jo, jag vet vad man brukar mena. Men när det gäller de du skall köpa är faktiskt alla importerade. De är nämligen byggda i Österrike.
    Om du själv köper en bil i Tyskland, Nederländerna, eller i EU och importerar är det knappast någon skillnad mo att köpa inom Sverige. En stor del av sveriges befolkning bor närmare Berlin än Kiruna, så avståndet kan tom vara kortare. Det finns seriösa bilhandlare i många länder. Typ alla! Lurad kan man alltid bli. Men importbilar har ofta det lilla extra.

    Med tanke på hur billig en Saab cab är (jämfört med vilken ny "svensson-passat eller audi" som helst) är det ett bra köp. Samma sak gäller ev reparationer tom att byta motor+växellåda kan vara billigare än att byta koppling på en "ny modern" bil. Det är helt enkelt förhållandevis billigt att äga en Saab i Sverige.

    En importerad bil som varit några år i landet och besiktigats ett par gånger bör inte vara någon extra risk.
    Tack, absolut jag ska ha detta i åtanke

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  4. #24
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det låter som att vi skrämt iväg dig från importbilar... Det var inte syftet, förmodligen är majoriteten av importbilarna sjyssta bilar och det kan nog finnas en och annan fullagad svensksåld bil också. Utan det gäller bara att vara medveten om att fuskförekomsten är högre bland importbilarna, så det gäller att syna dem i sömmarna.

    Om du hittar en fin importbil du är sugen på behöver du inte utesluta den. Men det är nog väl värt att ta den till en (saabkunnig!) verkstad och be dem lägga en halvtimma på att titta igenom bilen. I relation till inköpspriset är det inte mycket pengar, det är inte ovanligt att du får den typen av tjänst billigt (eller rent av gratis) eftersom det är en chans för verkstaden att senare få dig som återkommande service-kund.

    Verkstaden som jag (och resten av min saab-körande släkt anlitar) brukar för återkommande kunder bjussa på just den typen av genomgång.
    Ok då vet jag... Tack!

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  5. #25
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Johan Eek Visa inlägg
    Tack för denna info, då går jag för all Swedish bara :-) jag tänkte att jag skulle få något råd från er men så mycket bra hade jag aldrig trott, tack snälla... Känns som jag får mer och mer kött på benen av varje inlägg...
    Varsågod!
    Principen är att suga åt sig allt man kan av klokskap och info. Sedan återkommer man och berättar, visar och hjälper på så sätt andra i liknade situation.

    3 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Om du hittar en cab som ej är vinterkörd så kan den ha klarat sig från rost. Titta annars noga i hjulhusen, speciellt högst upp där fram. Även skärmkanter bör synas noga. Motorbärramen kan vara bedrövligt rostig men det är tjock plåt så den håller länge. Rostskyddet är ganska dåligt överlag på bilen. I övrigt så är det väldigt viktigt att noga undersöka så att allt elektriskt fungerar på ng9-3. Elsystemet på den bilen är det sämsta i Saabs historia. Ett typiskt okul fel är när hastighetsmätare och varvräknare får en offset så att den t ex visar 40 km/h när bilen står stilla. Det är skitkvalité på stegmotorerna som orsakar problemen som även förekom på många andra bilar. Till många andra bilar går det att hitta lösa stegmotorer för en billig reparation men ingen har vad jag vet hittat ersättare till de som sitter i ng9-3. Nytt mätarhus kostar runt 10000kr. Oklart när felet löstes men det fanns fram till 2005 och troligen ytterligare minst 2-3 år.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det finns seriösa bilhandlare i många länder. Typ alla! Lurad kan man alltid bli.
    Så är det. Så historik är allt, oavsett vilket land bilen rullat i.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    En importerad bil som varit några år i landet och besiktigats ett par gånger bör inte vara någon extra risk.
    ELE905 undantagen då...

    Citat Ursprungligen postat av Johan Eek Visa inlägg
    Tack, ok, Bor i Tyresö sydöst om Stockholm, kan någon rekommendera en bra saab-meck för en sån där köp-check?
    Bäst i stan är Mats Riesel i Solna. Förmodligen den enda som fortfarande har saabfokus.

    Lennart Rönn bil just Tyresö var tidigare en välrenommerad Saab-verkstad, dock fick verksamheten nya ägare och nytt namn för några år sedan. De säger fortfarande att de saab-auktoriserade, men de har numera en massa andra märken också så frågan är hur mycket av saab-kunskapen som förut satt i väggarna där är kvar? Har de kvar någon mekpersonal från Lennart-tiden?

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #28
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Har du vägarna förbi Värmdö så ska ju även Ebb vara bra.

    http://ebb.se

    1 användare gillar detta inlägg


    Till mitt garage: Garaget

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Vad är import-bilar?

    Jo, jag vet vad man brukar mena. Men när det gäller de du skall köpa är faktiskt alla importerade. De är nämligen byggda i Österrike.
    Fel. De senare årsmodellerna av 9-3 (9440) cabriolet tillverkades i Thn: https://www.mestmotor.se/automotorsp...ista-saab-cab/

  10. #30
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Om du hittar en cab som ej är vinterkörd så kan den ha klarat sig från rost. Titta annars noga i hjulhusen, speciellt högst upp där fram. Även skärmkanter bör synas noga. Motorbärramen kan vara bedrövligt rostig men det är tjock plåt så den håller länge. Rostskyddet är ganska dåligt överlag på bilen. I övrigt så är det väldigt viktigt att noga undersöka så att allt elektriskt fungerar på ng9-3. Elsystemet på den bilen är det sämsta i Saabs historia. Ett typiskt okul fel är när hastighetsmätare och varvräknare får en offset så att den t ex visar 40 km/h när bilen står stilla. Det är skitkvalité på stegmotorerna som orsakar problemen som även förekom på många andra bilar. Till många andra bilar går det att hitta lösa stegmotorer för en billig reparation men ingen har vad jag vet hittat ersättare till de som sitter i ng9-3. Nytt mätarhus kostar runt 10000kr. Oklart när felet löstes men det fanns fram till 2005 och troligen ytterligare minst 2-3 år.
    Tack ska ha dessa punkter i bakhuvudet när jag går igenom bilen!

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  11. #31
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Så är det. Så historik är allt, oavsett vilket land bilen rullat i.


    ELE905 undantagen då...



    Bäst i stan är Mats Riesel i Solna. Förmodligen den enda som fortfarande har saabfokus.

    Lennart Rönn bil just Tyresö var tidigare en välrenommerad Saab-verkstad, dock fick verksamheten nya ägare och nytt namn för några år sedan. De säger fortfarande att de saab-auktoriserade, men de har numera en massa andra märken också så frågan är hur mycket av saab-kunskapen som förut satt i väggarna där är kvar? Har de kvar någon mekpersonal från Lennart-tiden?
    Ska kika in på Lennart Rönn, googlade och den låg väldigt nära...

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  12. #32
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Loffe Visa inlägg
    Har du vägarna förbi Värmdö så ska ju även Ebb vara bra.

    http://ebb.se
    Tack bara 15 km till ebb

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  13. #33
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Jag håller även på att kika på skatt och försäkring på Saab 9-3 cab 2004-2005, det är ju väldigt stora skillnader mellan skatt allt från mer än 5000 till bara 2000, och sedan frågan ang försäkring, ska man ha hel/halv eller bara trafik? Ingår ex. byte av framföras när man har halv-försäkring på en bil som är ca. 15 år?
    Vad har ni för försäkringar?

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  14. #34
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Fel. De senare årsmodellerna av 9-3 (9440) cabriolet tillverkades i Thn: https://www.mestmotor.se/automotorsp...ista-saab-cab/
    Jo, men det är ju från 2010, jag uppfattade inte att TS skulle köpa en så pass ny.

    Sen tycker jag att 04-06 får onödigt mycket skit för sitt elsystem. Jag tycker inte det är värre än någon annan bil, jag har ändå haft några av den generationen och har inte upplevt mer elfel än på någon annan bil. Ja, mätarhusen kan paja, men det finns gott om dem på skroten, så det är inte speciellt dyrt att byta.
    Jag misstänker starkt att bilarna fått ett dåligt rykte för att många mekare inte förstod sig på O-bussen (optiska bussen) och den moderna designen. O-bussen går ju inte att skarva hur som helst, och man kan inte misshandla kablaget hur mycket som helst heller. Överlag var ng9-3 den första SAABen som kraftigt förlitade sig på sina bussar och distribuerade styrboxar över hela bilen och det gjorde många mekare förbannade. Man kunde ju inte felsöka med testlampa längre och då var det "skit" enligt dem. Att nu varenda bil är byggd enligt samma princip spelar ingen roll, ng9-3 var tidig och den fick mycket skit för det. Ja, vissa riktigt tidiga (typ 2003) hade "buggar", men de bör ju vara uträtade vid det här laget så om inte någon gjort det innan, kan man alltid uppdatera alla styrboxar. Cab fanns dock inte som 2003, så det bör inte påverka detta köp.
    Vi har ju i princip samma problem med ng9-5 där få fattar hur det funkar och därmed är bilen utdömd som "skit".

    2 användare gillar detta inlägg



  15. #35
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    när det gäller de du skall köpa är faktiskt alla importerade. De är nämligen byggda i Österrike.
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Fel. De senare årsmodellerna av 9-3 (9440) cabriolet tillverkades i Thn: https://www.mestmotor.se/automotorsp...ista-saab-cab/
    Fel.
    För saken gäller 2004 & några år fram. Men från MY2010 i thn, helt rätt!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #36
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Johan Eek Visa inlägg
    Jag håller även på att kika på skatt och försäkring på Saab 9-3 cab 2004-2005, det är ju väldigt stora skillnader mellan skatt allt från mer än 5000 till bara 2000, och sedan frågan ang försäkring, ska man ha hel/halv eller bara trafik? Ingår ex. byte av framföras när man har halv-försäkring på en bil som är ca. 15 år?
    Vad har ni för försäkringar?
    Skall du bara köra på sommaren kan du ställa av och komma ner i 1/2, 1/3 av helårskostnaden för skatt o försäkring.
    Men allvarligt talat vill du ha en billig transportlösning eller en cab? Snål cykel eller cool Saab?

    Kostnad för skatt och försäkring kommer man inte undan. Varför ens bry sig. När man bestämt vilken bil man skall ha blir det vad det blir.

    Jag menar att den totala ägandekostnaden kommer att bli låg. Service såklart. Men soppa hinner inte bli så mycket under sommaren. Och satsar man på en bil i bra skick finns chansen att det inte blir någon värdeminskning alls, speciellt om man sköter servicen.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #37
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    För min del är snygg cab som är det viktigaste och det är Saaben. Jag vill ha tänkt på allt innan jag slår till :-)

    Men ska man ha hel eller del-försäkring?

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Senast redigerat av Moderator den 2020-06-11 klockan 10:35. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  18. #38
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Och vilken försäkringsbolag är bäst när det gäller Saab?

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  19. #39
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    En till fråga kikar på 2009 års cab för lite dyrare peng, är det stor skillnad mellan en sån och 2004-2005?

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  20. #40
    Det är som en helt annan bil inredningsmässigt

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2020-06-11 klockan 10:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

Liknande ämnen

  1. Tändkassett, köpa ny eller våga köpa beg?
    Av BossDR55 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2022-01-25, 20:55
  2. Batteri köpa nytt / vad skall man köpa
    Av badboll i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2016-10-20, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •