Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Urkopplad vakuumventil och felkod P1658 OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Urkopplad vakuumventil och felkod P1658 OG9-5

    Nostalgiköpte en 9-5 2.3t -03(5 SAAB:en), den innehåller en TD04 och någon programvara, känns som min gamla Aero med 270hk.

    Dock lyser motorlampan med felkod p1658.
    Upptäcker att kontakten till vakuumventilen på torpedväggen är urkopplad och tänker, lätt fixat, kopplar i den kontakten och lampan slocknar... Men efter 2 startförsök så går det inte att starta bilen.
    Tar ur kontakten och bilen startar efter några försök, men med motorlampan tänd.
    Och ja, jag hittar några trådar kring ämnet, men inte svaret på mina frågor.
    Ny i forumet, så med reservation för att jag kanske inte söker på rätt sätt...

    1. Varför kopplar man ur den vakuumventilen, det verkar ju vara ett medvetet val (kontakten var väl undandragen och låst i bortkopplat läge) och verkar vara fler som har sina kontakter bortkopplade? Den är väl om jag förstått rätt ett skydd för turbon?

    2. Om det är ett medvetet val, kan man och i så fall hur ändrar man valet, gillar inte att åka med motorlampan tänd...

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Orsaken till urkoppling fortfarande oklar! Lösningen visade sig vara en trasig dumpventil, efter att den bytts ut så kopplade jag in vakuumventilen igen och allt ok!

Liknande ämnen

  1. Hur testa vakuumventil (GM 09128022)?
    Av mupp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-10-16, 23:27
  2. [LÖST] Felkod P1105 och P1658 OG9-5 B2x5
    Av toorp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-11-23, 01:16
  3. [LÖST] Felkod P1658 OG9-5
    Av Christoffer_C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-11-10, 17:09
  4. Urkopplad Vakuumventil/magnetventil för AV
    Av Jimmy_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-05-16, 11:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •