Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Lågt bränsletryck NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Lågt bränsletryck NG9-3 B207

    Hej!

    Har ett svårtlöst problem med min NG9-3, 2.0t, -05.

    Den är svårstartad (värre när det är varmt ute), rycker vid häftig acceleration, bränsletrycket ligger på 0.8 bar, när motorn stängs av så faller bränsletrycket direkt ner till 0. När jag läser av felkoderna så får jag P0301 och P1341.

    Hade in den på en firma och de konstaterade att det var en trasig bränslepump. Så jag bytte pump och pumparmatur, men samma problem kvarstod.
    Innan jag bytte pumpen så testade jag att byta: tändspolar, vevaxelgivare, maf, bränslefilter, BTR, diverse vakumslangar.

    Vad jag har sett om äldre 9-3or så har de en backventil på ledningen till bränslepumpen, och är den trasig då kan man få de symptomen som jag har på min. Men jag kan inte hitta någon info om NG9-3 har en sån ventil (check valve)


    Skulle verkligen uppskatta eran insikt i problemet

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Insikt har jeg nok ikke, men har sett litt etter informasjon om dette.

    EPC (delekatalogen) har ikke informasjon om slik ventil for MY>03 og heller ikke portalen til ORIO (så langt jeg har funnet).

    Tekst i WIS om slik ventil peker på, så langt jeg forstår det, at MY<04 har slik ventil montert (som separat del) i tilkoblingsnippel på pumpearmatur, mens for MY>03 er dette en integrert del av pumpen. Se denne: https://saabwisonline.com/a5/9-3/200...l/fuel-pump-2/ og denne: https://saabwisonline.com/b2/9-3/2005/2-engine/4-cy elinder-petrol/fuel-system/technical-description-fuel-system/detailed-description-technical-description-fuel-system/fuel-pump/.

    ER dette siste tilfelle, burde jo skiftet ha løst problemet med for lavt driftstrykk og resttrykk som forsvinner for fort - OM riktig type pumpe/armatur ble satt inn.

    Resttrykket skal være ≥2,3 bar etter 20 minutter.

    Feilkodene P1341 og P0301 har med manglende forbrenningssignal og mistenning ifm. sylinder #1 å gjøre. Den siste er avhengig av den første. Her kan det jo ha oppstått en følgefeil ved byttet av tennspoler, men er kanskje en følge av at motoren ikke får bygget opp drivstofftrykk etter "primingen".

    Så å få opp korrekt drifts-/resttrykk i drivstoffet bør vel være pri #1 i dette tilfellet.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast hur är trycket mätt då? Rimligen borde den inte ens vara körbar med så lågt tryck som 0.8bar. Borde inte ens starta knappt.........

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Insikt har jeg nok ikke, men har sett litt etter informasjon om dette.

    EPC (delekatalogen) har ikke informasjon om slik ventil for MY>03 og heller ikke portalen til ORIO (så langt jeg har funnet).

    Tekst i WIS om slik ventil peker på, så langt jeg forstår det, at MY<04 har slik ventil montert (som separat del) i tilkoblingsnippel på pumpearmatur, mens for MY>03 er dette en integrert del av pumpen. Se denne: https://saabwisonline.com/a5/9-3/200...l/fuel-pump-2/ og denne: https://saabwisonline.com/b2/9-3/2005/2-engine/4-cy elinder-petrol/fuel-system/technical-description-fuel-system/detailed-description-technical-description-fuel-system/fuel-pump/.

    ER dette siste tilfelle, burde jo skiftet ha løst problemet med for lavt driftstrykk og resttrykk som forsvinner for fort - OM riktig type pumpe/armatur ble satt inn.

    Resttrykket skal være ≥2,3 bar etter 20 minutter.

    Feilkodene P1341 og P0301 har med manglende forbrenningssignal og mistenning ifm. sylinder #1 å gjøre. Den siste er avhengig av den første. Her kan det jo ha oppstått en følgefeil ved byttet av tennspoler, men er kanskje en følge av at motoren ikke får bygget opp drivstofftrykk etter "primingen".

    Så å få opp korrekt drifts-/resttrykk i drivstoffet bør vel være pri #1 i dette tilfellet.
    Tack för länkarna, bra info där. Ja jag misstänkte att den kanske satt inbyggd i den övre delen av tankarmaturen. Jag bytte till en originalpump, så kan inte vara det som spökar.

    Ja bränsletrycket är det som är prio. Jag kan inte hitta några brott på bränsleledningarna, ser ej heller något spill. Läckande spridare? Men ser ingenting där heller, och även om en spridare läcker så borde väl inte trycket falla till 0 direkt?

    Det firman sa när de mätte trycket var att det föll under belastning. Men enligt dem så låg trycket på 1 bar, de sa dock ingenting om att trycket föll till 0 på direkten.
    Har själv mätt trycket vid railen och får ungefär samma siffra, det var i samband med det som jag såg att trycket föll till 0 på direkten.

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Traldor Visa inlägg
    - Så jag bytte pump och pumparmatur, men samma problem kvarstod.
    Citat Ursprungligen postat av Traldor Visa inlägg
    - Dock, jag bytte endast den nedre pumpenheten.
    I tilfelle det er kun den nederste delen som er skiftet sitter kanskje tilbakeslagsventilene i den øverste?

    Hva er Saab artikkelnummer på den delen som ble skiftet inn?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Svar: 552
    Senaste inlägg: 2023-08-03, 20:04
  2. [LÖST] Normalt bränsletryck? B207
    Av gnodan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-08-15, 09:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •