Hej!
Har ett fel på Saaben som jag inte kan förstå. Förhoppningsvis finns här bättre kunniga människor.
Har senaste åren använt en app som heter "DPF info" för att hålla koll på DPF filtrets saturation och när det rengörs, för att inte avbryta rengöringen när den väl körs.
Blev stående på vägkanten pga igentäppt filter några år sen.. bärgning etc.

Men nu vill inte appen få kontakt med ECUn mera (ECM antagligen). Dongeln jag vanligtvis använder är en kina ELM327, vilken har fungerat klockrent i åratal.
Nu plötsligt säger "DPF info" "CONNECTION ERROR: Please turn the car's ignition ON to power up the ECU".
Likadant med en annan ELM327 dongel som tidigare också testats med appen och skall fungera (ligger vanligtvis i andra bilen)

Båda donglarna har jag även testat med "Torque PRO" och där är inga problem. Får kontakt, visar data och hittar inga felkoder.
Har även testat med OP-COM och den får läst saturation etc för DPF filtret, så inget direkt problem där heller.

Har även haft BlueTooth logging aktiverad på telefonen (android) sedan appen blev installerad och loggen visar att appen får BUS_INIT som respnose på första request av data vilket är RPM.
Vanligtvis frågar den först RPM och sedan DPIDn som innehåller DPF informationen.
Men när man läser med Torque PRO visas RPM utan problem, med samma dongle.. ?!

Någonstans i samma veva har även vänster fram xenon och höger bak led ljus slocknat. Har troligtvis inte med saken att göra, men..
Bilen: Saab 9-3 MY07 (-06) Tid med Z19TDH motorn.

Tacksam för hjälp!
Hade för några år sedan problem med en matning till ECM som hade ärgat av innuti isoleringen, vilket INTE var ett angenämt problem. Hoppas detta beror på annat, men känslan är inte bra.

/Janne