Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Rost runt rutram, utan min kännedom. 9000

Trådad visning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    40

    Rost runt rutram, utan min kännedom. 9000

    Hoppas ni orkar läsa, behöver hjälp.

    Köpte en Saab 9000 på Blocket för två veckor sedan lite drygt.
    Eftersom jag inte har körkort än och skulle ha den som projekt nu under tiden jag fixar körkortet så skötte jag förhandlingen via Blocket-chatten, men den hämtades av sambon 15 mil härifrån. Jag blev således kvar hemma pga barn och så vidare.

    Det första jag frågade (har kvar chatten på Blocket) var hur det ser ut med rost, främst runt rutram. Till svar fick jag att det var på vänster framskärm, i övrigt nästan ingenting.
    Han nämnde varken rosten runt rutram eller sprickan i vindrutan. Men annat som att stötdämparna kanske behöver bytas innan besiktning.

    När min sambo kom hem med bilen så märkte jag vindrutan ganska omgående, och sa att detta har han inte berättat. Men sen stod bilen nästan en vecka innan jag hann provköra. Finner då fler fel. Bland annat stereon som inte fungerar. Detta problem skiter jag i (men självklart skulle han sagt nåt) iom att jag ville ha den som projekt. Det som var viktigt för mig var min första fråga. Rost i rutram. Märkte sedan samma kväll att det var en hel del rost runt om. Sånt som inte går att missa om någon ber dig kolla.

    Bytet av vindrutan går inte på försäkringen pga att skadan fanns där innan köp. (kollade med köpare om han, helt lagligt, kunde anmäla sprickan till sitt försäkringsbolag. Rådet kom från mitt försäkringsbolag). Men köpare meddelade att den fanns där innan han köpte den. Därför tog det stopp där.

    Glasfirman ska ha 7400 kr att byta och fixa rosten runt rutram om det inte är så att alla frisk plåt är borta. Då går inte det heller.

    Jag försöker sälja bilen på Blocket. Men jag är tveksam. Jag är ju brutalt ärlig med alla problem så jag tvivlar på att någon vill ta över den.

    Frågan är. Har jag någon chans att få tillbaka en del av pengarna på köpet eller att han köper tillbaka bilen?
    Jag frågade ju om rutramen, samtidigt kanske köpare menar att min sambo skulle sett. Jag bad ju henne kolla och känna massa saker, men inte rutram då jag fått bekräftat av köpare att den var felfri.

    Jag vet inte vad jag ska göra. Nu står jag här med en Saab 9000 som är i ganska bra skick men med detta enorma problem.
    Jag vill gärna tro att han missade rutramen bara. Men man vet ju aldrig. Men samtidigt läser jag ju i efterhand i chatten att han tryckte på ganska rejält att han inte kunde hålla den och han blev nerringd etc. Någon erbjöd 15 (låg ute för 10). Så jag borde kanske förstått.
    Men aja. Någon som har en idè?

    *fick råd från en erfaren herre här på forumet att kontakta lite ställen för att se över priser. Men då det kommer kosta runt 7000 kr så är det uteslutet tyvärr.
    Senast redigerat av Cirree den 2020-05-28 klockan 13:48.

Liknande ämnen

  1. Kontroll av rutram, rost? 9000 A50
    Av jem i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-03-27, 02:58
  2. Mycket rost runt rutan - Med bilder!
    Av Zingo i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 20:30
  3. Rost runt vindrutan
    Av Tobias1984 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 09:40
  4. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-11-05, 18:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •