Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 22 av 22

Ämne: Rost runt rutram, utan min kännedom. 9000

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Var bilen varudeklarerad, och i så fall vad framkommer där? https://teknikensvarld.se/varudeklar...gagnade-bilar/
    Jag utgår från att det hela handlar om ett privatköp, då gäller såklart inte kraven på varudeklaration. Om det handlar om köp hos en bilhandlare, ja då förändras reklamationsmöjligheterna radikalt till det bättre!

    Överlag ger köplagen, inklusive konsumentköplagen, mycket mer skydd när du som privatperson köper av ett företag än när du köper av en annan privatperson. Skälet är att företag förväntas vara proffs på sitt område, så en bilförsäljare förväntas förstå skicket på bilarna medan en svensson inte kan förväntas vara bilkunnig och därför alltid kommer undan med ett "jaha, men det kunde jag inte veta".

    Därför innehåller lagtexten formuleringar såsom "han måste antas ha känt till" eller "med fog har kunnat förutsätta", man tar helt enkelt hänsyn till både säljares och köpares förväntade kompetens.
    Senast redigerat av jellybear den 2020-05-29 klockan 14:16.

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    Är bilen köpt av en privat person eller en firma?
    Det svåra är nog hur man ska hantera sina känslor, när man kommer underfund med att en säljare har blå ljugit om något.
    På något vis måste man komma vidare. Hur vet jag inte.
    Har mer än en gång åkt iväg från bilar där jag efteråt har förbannat mig själv för att jag inte var riktigt elak mot säljaren medans jag kikade på bilen när någon ljugit för mig.
    Hoppas att det löser sig på något vis, samt att du fortsätter att vara ärlig, sådana människor är det tyvärr bristvara på.
    En liten avsteg från tråden.
    Det kan bli åt andra hållet också när man köper en bil . Jag visste att det behövdes broms ok runt om, ny koppling plus en massa annat . Var inget fel på oken, en beg slav cylinder så var kopplingen frisk.
    Tillbaka till tråden
    Göran i Björnarbo
    Privatperson.
    Jag förstår. Ja det är ju just det. Blev lite vilsen. Först la jag ut den på Blocket (med korrekt info såklart om felen) - sen tog jag bort den - sen ut här på Köp & Sälj - sen bort med den. Jag förstod nog inte själv hur jag skulle gå vidare riktigt.

Liknande ämnen

  1. Kontroll av rutram, rost? 9000 A50
    Av jem i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-03-27, 02:58
  2. Mycket rost runt rutan - Med bilder!
    Av Zingo i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 20:30
  3. Rost runt vindrutan
    Av Tobias1984 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 09:40
  4. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-11-05, 18:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •