Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Insexstorlek spännrulle OG9-5 B2x5

  1. #1

    Insexstorlek spännrulle OG9-5 B2x5

    Hej.
    Jag undrar vilken insexstorlek det är till spännrullen (nr 7 i länken, https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...2004-2010.html ) på en 9-5 från 04. Hann påbörja arbetet och insåg att jag inte får plats med mina bits mellan plåten och rullen och behöver därför köpa och kapa några insexnycklar, vill helst inte köpa/kapa fler än nödvändigt för att gissa mig fram till rätt svar.
    Har sökt omkring på forumet men inte hittat något om storleken eller alternativa metoder att få loss rullen.

    Mvh.

  2. #2
    Sugmotor jerry32s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    56
    Medlem#
    8853
    Den är 8mm om jag inte är helt fel ute. För att få plats brukar jag använda bara bitsen och sedan en ringspärrnyckel på den så går det fint att komma till.

  3. #3
    Löst!
    Det var en 6mm, behövde kapa ned en bit så att den fick plats och sen var det bara tvinga dit den så att den satt ordentligt, därefter gick det lätt att ta loss bulten.

    För det som tänker göra det längre framöver är mitt tips: lätt kapad insexnyckel, något slags rör du kan trä över skaftet på nyckeln för att få en längre hävarm och lättare lossa bulten i början. Strax efter det går det att lossa resten med fingrarna (i mitt fall åtminstone).
    Kruxet är sen när man ska dit med den nya rullen. Jag löste det genom att sätta rullen först och sen med många försök få dit bulten någon gånga, kan tänka mig att det är lättast att sätta bult och rulle samtidigt istället för det rulle först och bult sen som jag gjorde.
    Hoppas ni som krånglar med det i framtiden löser det utan vidare bekymmer!

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    6mm 1/4" långhylsa och förlängare funkar fint som "dragskaft" på insexnycklar

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Ni pratar olika saker..........ts har nog missat att det hade varit hundra ggr enklare att montera bort hela spännaren från blocket och sen bytt rullen separat.

  6. #6
    Sugmotor jerry32s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    56
    Medlem#
    8853
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Ni pratar olika saker..........ts har nog missat att det hade varit hundra ggr enklare att montera bort hela spännaren från blocket och sen bytt rullen separat.
    Tyckte det verkade konstigt, var bara ett par dagar sedan jag plockade ut spännrullen ur en 9-5:a och nog tusan var skruven som häll spännaren 8mm i skallen.
    Blir ju som sagt mycket enklare att ta ut hela spännaren.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Det är mindre insex-storlek på skruven som håller löhjulet i spännaren, än den som håller spännaren mot motorn.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Jo så är det ju men man byter ju normalt inte rullen på plats. Inte skulle jag göra det iallafall.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Nej, jag har heller aldrig kommit på tanken att ens försöka.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Jag har bytt löphjulet flera ggr på plats. En kapad 6mm insex behövs. För montering är ju skruven lite krux. Jag har löst det med att lägg löphjulet ned lägg i skruven och bricka i hålet där den ska vara. Lägg en remsa tejp över skruvskalle och att resten över hjulets hela diameter. Inte för spänt dock. Lite flex behövs för att skruven kan åka 3-5 mm ut in.

    Sätt dit hjulet och när skruven är i hålet på fästet vrid då hjulet medurs så tar skruven gäng och skruvas då in i fästet. Ta bort tejp vrid åt med insexnyckel. Klart.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Ja såhär i efterhand känns det som att det hade varit klart lättare att ta bort hela spännaren istället, då det inte var något jag hade gjort tidigare tänkte jag aldrig ens på det.
    Hursomhelst löste det sig smidigt i vilket fall, tack för tipsen!

  12. #12
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Sen så finns det ju spärrnycklar i 1/4-tum om man börjar kika på imperial-storlekar. Det är ju samma storlek som bitsen har i änden där man fäster in dem. Har löst problemet för mej många ggr. Bland annat vid löphjulet (ej spännaren) på nio-femman.

Liknande ämnen

  1. Diameter spännrulle NG9-3 TTiD
    Av Glader9991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2021-03-17, 21:31
  2. Verktyg till spännrulle, var att köpa?
    Av Dorian i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-09-07, 22:02
  3. Vilken spännrulle skall inhandlas?
    Av Schwalan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-02, 18:23
  4. [LÖST] Byta remspännare och spännrulle B2x5
    Av bullfisher i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 23:14
  5. kan inte få loss spännrulle..
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-17, 22:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •