Hej alla,

Jag har en OG95 från 03, 2.3t (bytte nyligen från GT17 till 15T, så 2.3T nu?). Bilen har gått cirka 26500 mil och går förövrigt bra. Chippad sedan 2004-2005 (BSR steg 1, ej Aero).

Här om dagen var jag ute och körde och provade trycka på gasen lite, vid 4800-5000 varv så börjar bilen rycka/hosta och vill inte accelerera mer, växlar givetvis då.. Detta var på tvåans växel.

Är det någon här som vet vad det kan vara? Som jag ovan skrev går det förövrigt bra, jämn tomgång och för någon helg sedan uppkom inte detta fenomen, då gasade jag betydligt hårdare än nyligen. Innan detta har den låtit annorlunda (ibland) vid tomgång, t ex vid rödljus eller när man parkerat. Förutom ljud så vibrerar den även mer än den bör.


Turbon byttes för drygt 1 månad sedan, vevaxelgivaren byttes också nyligen, vakuumslangarna är bytta till silikon och sitter på plats, tändstiften är cirka 3 månader gamla (NGK), oljan byttes i samband med turbobytet likaså med kylvätska, tryckslangar in och ut från intercoolern/laddluftkylaren sitter på plats (nya klämmor dessutom), luft- och oljefiltren byttes i höstas, tändkassetten är drygt 2 år gammal, vevhusventilationen uppgraderades för 6 månader sedan. Bränslefiltret byttes förra sommaren.

Subframe bussningar ska bytas, avgassystemet ska även det bytas både för ljud men även pga rostskador och ett trasigt flexrör. Kan flexröret påverka att det rycker/hostar vid höga varv eller att vi fortfarande kör på original rör? Bilen läcker en del olja från oljetråget och ventilkåpan, packningar och silikonpackning ska bytas.