Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Höger parkeringsbroms ur funktion og9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -

    Höger parkeringsbroms ur funktion og9-3

    Hej!
    Har en og9-3 som underkändes på besiktningen för att det är noll bromsverkan på höger handbroms. Har testat kika in i navet men kan inte hitta kuggen man ska snurra på. Tänkte börja med att kolla det i varje fall. Hur ska jag hitta den? Vad kan det annars vara som är fel?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Justerskruven är rakt ner, dvs kl6 på OG9-3. Men finns det ingen bromsverkan alls så kan man nog behöva ta loss skivan och inspektera. Löper wire fritt?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Nu har jag skruvat i kuggen, bromsen tar bättre men den tar ändå för lite. Bestämmer att jag lämnar in till verkstad istället. Vad ska jag be dem göra? Ska jag be dom byta backar och skivor?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Det enklaste är väl att du beskriver felet för verkstaden. Det är inte alls säkert att det är slitna backar eller skivan som är problemet. Det skulle t.ex. kunna vara de rörliga delarna som kärvar.
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Ja, den ledade hävarmen som vajern är kopplad till brukar ju kärva ihop.
    Detta brukar medföra att bromsbackarna rör sig felaktigt inne i trumman.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Tog loss bromsskivan och tog en titt på hur det ser ut. Den ena bromsbacken är helt slut och i bromsskivan har det nött ett spår på ca 2mm. Den andra backen var det ändå mycket kvar på. Misstänker att det har kärvat på ena sidan(?). Har iallafall beställt nya skivor, backar och en sats med fjädrar som jag ska byta till. Däremot känns det ju som att något annat har kärvat. Exempelvis hävarmen som flaset var inne på. Är det bäst att byta den också då kanske?

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Byta kanske du inte behöver men de ska alltid demonteras från bilen och putsas till och smörjas. Vill man göra det enkelt för sig så köper man nya.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Okej! Är det hävarmen som fjädern sitter fast i? Hur demonterar jag den?

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Man tar bort backarna.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Nu är allt bytt. Fjädrarna till pinnarna som fäster backarna var inte kul att få fast med brickan kan jag tillägga!
    Nu kommer jag till att justera vajer och backar. Hittade en annan tråd där det stod:

    Lossa vajer under bilen
    Spänn bromsbackar tills de är stumma
    Lossa på justerkransen tills de snurrar relativt obehindrat
    Dra handbromsen två klick och spänn vajer tills hjulet är stumt.

    Gjorde detta, men jag får fortfarande olika bromsverkan på de olika sidorna. Vänster tar mindre än höger och minsta lilla justering på kransen i oket gör den antingen för lös eller alldeles för hård så den inte snurrar fritt när handbroms är av. Vad ska jag göra?

  11. #11
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Jag har exakt likadant som du beskriver på min, tar mig genom besiktningen på nåder varje gång...
    Jag har inte stångat mig blodig för att få till det, men några gånger har jag varit på det och det vill inte.
    Säger inte att det inte går bara för att jag inte får till det, men det är ingen bra konstruktion...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Citat Ursprungligen postat av ejoh9 Visa inlägg
    Nu är allt bytt. Fjädrarna till pinnarna som fäster backarna var inte kul att få fast med brickan kan jag tillägga!
    Nu kommer jag till att justera vajer och backar. Hittade en annan tråd där det stod:

    Lossa vajer under bilen
    Spänn bromsbackar tills de är stumma
    Lossa på justerkransen tills de snurrar relativt obehindrat
    Dra handbromsen två klick och spänn vajer tills hjulet är stumt.

    Gjorde detta, men jag får fortfarande olika bromsverkan på de olika sidorna. Vänster tar mindre än höger och minsta lilla justering på kransen i oket gör den antingen för lös eller alldeles för hård så den inte snurrar fritt när handbroms är av. Vad ska jag göra?
    Jag hoppas du bytte på båda sidorna bak? Du bytte väl även till nya belägg också när du bytte skivor?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Löper wire lätt och är den utan skador? Det är ju olika dragning.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Citat Ursprungligen postat av ejoh9 Visa inlägg
    Nu är allt bytt. Fjädrarna till pinnarna som fäster backarna var inte kul att få fast med brickan kan jag tillägga!
    Nu kommer jag till att justera vajer och backar. Hittade en annan tråd där det stod:

    Lossa vajer under bilen
    Spänn bromsbackar tills de är stumma
    Lossa på justerkransen tills de snurrar relativt obehindrat
    Dra handbromsen två klick och spänn vajer tills hjulet är stumt.

    Gjorde detta, men jag får fortfarande olika bromsverkan på de olika sidorna. Vänster tar mindre än höger och minsta lilla justering på kransen i oket gör den antingen för lös eller alldeles för hård så den inte snurrar fritt när handbroms är av. Vad ska jag göra?
    Den beskrivningen är inte korrekt. Gör som WIS säger istället: https://saabwisonline.com/a2/9-3/199...ndbrake-shoes/
    Allt är bytt. Betyder det att även vajern är bytt. Hyvens har skrivit flera gånger att du ska kontrollera att vajern löper fritt. Har du kontrollerat vajern? Är den bytt så ska den gå väldigt lätt. Konstruktionen är kanske inte den bästa men min har i alla fall fungerat utan problem förutom att jag ryckte av vajern när den rostat nära hävarmarna där bak.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Höger Xenon ur funktion, OG9-5
    Av Baconboll i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-03-19, 20:29
  2. Parkeringsbroms bromsverkan vänster ur funktion
    Av Saab_9-5 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 19:54
  3. [LÖST] Höger halvjus ur funktion.. NG9-3
    Av RilleW i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-28, 12:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •