Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bussningar bakvagn, 9-3 - 05.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Bussningar bakvagn, 9-3 - 05.

    Hej! Jag upplever ett klonkande ljud från bakvagnen på min 9-3 av årsmodell - 05 då vägen är ojämn. Därför tog jag av däcket för att försöka hitta något som potentiellt kan orsaka detta. Jag är verkligen en novis på bilar, försökt titta lite och luska ut vad dessa bussningar heter så jag kan byta dem men jag går bet. Därför tänkte jag kasta upp några bilder här och be expertisen om hjälp så jag kan införskaffa dem och byta dem. Tack på förhand!

    Bifogat bilder.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Skuggo den 2020-05-27 klockan 04:14. Anledning: Förbättring av rubrik samt inlägg.

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Självklart ser "expertisen" direkt vad du har för bil. Noviserna får dock inte mycket hjälp av bilderna ens...
    Du är helt rätt ute. De bussningarna bör bytas.
    För att novisen skall lära sig detta ordentligt är det alltid bäst att ta reda på saker och ting själv. Så jag nöjer mig med att tipsa om var du hittar svaret. Kolla på Speedparts hemsida, själv. De har väldigt fina bilder, skisser där man kan klicka i bilden på bussningarna och få upp bra info.

    Berätta vad du kommer fram till, så blir det säkert mer respons.

    Men innan någon undrar vad du har för bil, kan du ju gå in och editera ditt inlägg och informera om det. Du kan även ändra i rubriken. Så man direkt ser viken bil och vilka bussningar tråden handlar om.

    STCS-medlemmar har bra rabatt hos Speedparts.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Självklart ser "expertisen" direkt vad du har för bil. Noviserna får dock inte mycket hjälp av bilderna ens...
    Du är helt rätt ute. De bussningarna bör bytas.
    För att novisen skall lära sig detta ordentligt är det alltid bäst att ta reda på saker och ting själv. Så jag nöjer mig med att tipsa om var du hittar svaret. Kolla på Speedparts hemsida, själv. De har väldigt fina bilder, skisser där man kan klicka i bilden på bussningarna och få upp bra info.

    Berätta vad du kommer fram till, så blir det säkert mer respons.

    Men innan någon undrar vad du har för bil, kan du ju gå in och editera ditt inlägg och informera om det. Du kan även ändra i rubriken. Så man direkt ser viken bil och vilka bussningar tråden handlar om.

    STCS-medlemmar har bra rabatt hos Speedparts.
    Editerat! Tack. Tycker det är svårt att se på skisserna. Kollade före jag skrev inlägget också. Get mig väl på att gissa att det är länkarmen den som sitter upptill. Nertill skulle det kanske kunna vara tvärstaget. Om jag nu har rätt i mina gissningar så verkar det som om man får byta hela delarna och inte bara bussningarna.

    Tack för hjälpen!

    Mvh Niclas.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Både novisen och experten har stor nytta av WIS. WIS var länge besvärligt att få tillgång till men nu finns WIS på nätet. För den som verkligen vill lära sig så gäller att investera många timmar i att läsa på och sedan praktisera. Den mesta informationen man behöver om mekandet finns där men det tar ganska lång tid att lära sig hitta. Observera pilarna i vänsterkanten som länkar till bilder på det som beskrivs.
    https://saabwisonline.com/b2/9-3/200...to-remove-519/

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Skuggo Visa inlägg
    ...får byta hela delarna och inte bara bussningarna.
    Den övre är snarare en led än en bussning, så där är nog bäst att byta hela armen.
    Nedre yttre däremot, den sitter i hjulspindeln och kan köpas "lös"..
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Både novisen och experten har stor nytta av WIS. WIS var länge besvärligt att få tillgång till men nu finns WIS på nätet. För den som verkligen vill lära sig så gäller att investera många timmar i att läsa på och sedan praktisera. Den mesta informationen man behöver om mekandet finns där men det tar ganska lång tid att lära sig hitta. Observera pilarna i vänsterkanten som länkar till bilder på det som beskrivs.
    https://saabwisonline.com/b2/9-3/200...to-remove-519/
    Tack! Mycket bra information, det har man nog otroligt mycket hjälp av vid bytet.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Den övre är snarare en led än en bussning, så där är nog bäst att byta hela armen.
    Nedre yttre däremot, den sitter i hjulspindeln och kan köpas "lös"..
    Då blir min högst okvalificerade gissning efter att ha försökt tyda bilderna att jag behöver följande:

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...gn/850274.html
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...ng-9-3-10.html

    Verkar ju som ett jobb man kan ge sig på själv. Tacksam för all hjälp! Vore jättebra om någon kunde bekräfta min gissning så jag inte sitter där med helt fel grejjer.

  8. #8
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Det var en väldigt bra gissning det, helt rätt.
    Antagligen skulle det vara fördelaktigt att byta fler bussningar när du ändå tar ner, men det är ju valfritt.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Det var en väldigt bra gissning det, helt rätt.
    Antagligen skulle det vara fördelaktigt att byta fler bussningar när du ändå tar ner, men det är ju valfritt.
    Ja förmodligen är det så, men ekonomin sätter lite stop ibland för allt man vill göra, men sommaren är lång. Har man väl lärt sig hur man får ner något och tillbaka det så bör det gå fort nästa gång! Tack så hemskt mycket för hjälpen.

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    När ekonomin är avgörande kan det vara läge att leta i Tyskland. Många delar är samma på Opel och Saab så marknaden kan var större på vissa grejer. På autodoc.de tex kan man söka när man har saabs artikelnr. Kan vara smart att kolla först, för att byta allt (som skall bytas) i ett svep. Man sparar fraktpengar om man bara beställer en gång...

    https://www.autodoc.de/search?keyword=13230274

    https://www.autodoc.de/search?keyword=24469643
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    När det gäller bananstaget så tycker jag allt utom lemförder är skit. Har monterat en del olika och ganska typiskt är att gummina på yttre leden är sönderspruckna ganska fort och så kommer det in vatten så är leden glapp snart nog igen.

Liknande ämnen

  1. Byta bussningar i bakvagn OG9-5
    Av han-s i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2010-07-15, 00:41
  2. Bussningar i bakvagn
    Av 9-5 halmstad i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 14:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •