Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Trim B284 2007

  1. #1
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400

    Trim B284 2007

    Hej,

    Tycker att jag har sökt men... hur mycket trim tål en V6 från ca 2007? Till min bil finns nämligen +29hk/96Nm hos BSR men jag tycker mig ha läst nånstans om att grenrören är begränsningen?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Du menar "trim utan att byta hårdvara"? Då kommer du väl upp till 280-290hk-ish.

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Ja jag menar enbart mjukvaruuppdatering. 0-10 hk mer är ju inte lönt men för de 90-100 Nm mera kanske det vore värt pengen.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Sthlm/Tungelsta
    Inlägg
    629
    Maptun steg 1 ger 40hk ca.
    9-3 OG Montecarlo*9-5 -07,2,3t Biopower

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag kan lova att det inte är hästarna du märker, utan vridet. För med steg 1 blir B284 något helt annat än den sölkorv den är original.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Kan bara hålla med Bollman.

    Dottern tog min V6a med Maptun steg 1 och är mycket nöjd med den.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Nu har ju jag 280 hk original i Opeln. Maptun har endast steg 1 till denna men upp till 340 hk/480 Nm till Saaben så det verkar inte vara grenrören som hindrar. Lustigt att det bara skiljer 20 Nm mellan steg 1 och 4 med värre turbo. Jaja får fundera på't.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Nja Bollman, min bil var inte någon sölkorv innan. På tvåans växel ramlade man ur recarostolen om man trampade på ordentligt, och detta inte ens med sportknappen intryckt.

    Men nu har jag kört in steg1 med PPC i den. Första gången för mig på detta sätt. Dessvärre kunde ej förstahandsvalet Maptun leverera så det fick bli BSR denna gången, funkar inte detta klockrent så får jag väl byta. Liten överraskning att man måste koppla in batteriladdare. Eluttag i garage är ingen självklarhet numera så jag fick ta mig till en av få (den enda?) kvarvarande gds-hallar härikring för att koppla in den, förmodligen onödigt då programmeringen tog mindre än en minut och det var inte fasligt mycket som tändes under processen. Men det visste jag ju inte innan.

    Denna skall ha 300hk/482Nm och visst är det skillnad, om än jag inte har hunnit prova så mycket. Om det är värt pengarna är en annan sak, det är ju folk i vägen överallt alltid så man kan ju inte köra som man vill...
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  10. #10
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Om du inte blir nöjd med BSR så är EDS-Motorsport att rekommendera, dom är mycket djuktig på Opel, jag har körd mycket med mjukvara från dom i dom OPC modeller jag har haft.

    https://www.eds-motorsport.de/produc...-1-z28neh.html
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  11. #11
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Dock känns det lite tryggare för en svensk med välkända svenska företag som funnits på banan i många år. Emellertid har EDS tretums downpipes till min bil... nu börjar det klia i fingrarna igen.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  12. #12
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Jaha, första dagen på semestern, man ska köra Malmö-Karlskrona. I höjd med Hörby börjar motorn misstända och motorlampan börjar blinka. Misständningarna blir ganska rejäla och motorlampan förblir efter en stund helt tänd.
    Vad göra, PPC-n är naturligtvis inte med. Bestämmer till sist att köra hem till Malmö och köra in originalprogget igen. Sagt och gjort, sen är det samma misständningar förvisso men motorlampan är släckt. Den blinkar till någon gång i början men är sen helt släckt ända till Nättraby där vi stannar för att shoppa på Coop. Dock går bilen ganska dåligt men över 3000 varv går den jämnt och nästan fint men kraftlöst. De sista kilometrarna in till Karlskrona är dock motorlampan tänd hela tiden igen. Ganska besvärligt att köra på 3000 varv hela tiden.

    Kan det vara tändspolar? Är ju inte säkert att det har med trimmet att göra, även om det är misstänkt eftersom detta började 4-5 mil efter att det kördes in. Tändstiften vet jag är fräscha. Hur artar sig tändspoleproblem på dessa V6-or?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Nu har jag inte varit utför det själv med min B284R V6. Men de gamla modellerna av tändspolar är ju kända för att spricka, vilket ger misständningar, Check Engine, dålig motorkraft och kass tomgång. Läs ut felkoder, och kolla misständningsräknaren, lämpligen med Tech2.


    Det nya SAAB/GM art.nr. 12629037 = Bosch 0 221 604 112

    https://www.motointegrator.de/artike...-0-221-604-112
    41,29€
    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2020-07-04 klockan 19:19.

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Jag har råkat ut för det 2ggr på min -08. Första gången var det på främre raden, bytte lätt själv. Andra gången var det på bakre, då fick Maptun byta alla 3. Då åkte original programmet i tills dom hade tid. Men jag kollade felkoder med Maptunern varje gång så jag visste ju att det bara var tändspole hela tiden.

    Kan inte PPC kolla det?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Tack för svar! Då är det förmodligen tändspolar, jag är ju inte van vid dessa motorer men jag vet att en kass DI-kassett ger liknande symptom.

    Huruvida PPC kan kolla upp vet jag inte ännu, men måste man annars ha Tech2 till detta? Funkar det inte med en ODB-läsare?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Det fungerar med mycket, använd det som någon har.
    Felkoden säger vilken spole.

    Men om du bytt program så har du väl ingen felkod kvar?
    Senast redigerat av RZ den 2020-07-04 klockan 22:26.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Vad tror ni, är det en slump att dessa problem uppstod 4-5 mil efter att BSR-trimmet lästes in? Eller att det kan ha med trimmet att göra?

    Har läst på lite mer på Opel-forumet (saknar behörighet att posta där) och det tycks som om BSR och dessa V6-or har råkat ut för en del problem, oklart vad dock.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  18. #18
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Svårt å säga. Men antagligen så har du väl belastat maskineriet lite mer än normalt efter uppdateringen? Några kraftiga accelerationer m.m.? Med mjukvara som ger mer effekt, så kan detta bidragit till att något som var på gränsen (tändspolarna) att ge upp, gav upp.

    BSR eller ej, inte mitt förstahands val. Men problematiken skulle ju kunna ske även med Hirsch, MapTun, Nordic, m.fl. om det nu är ovan scenario med redan dåliga tändpolar, att trimmet påskyndade haveri av dessa.

  19. #19
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Glömde skriva att jag verkligen INTE gasat hårt efter inprogrammeringen.

    Har läst på opel-forumet att det inte är så säkert att man får ut felkod på tändspole, men men jag får prova när jag kommer hem. Felkoden torde dock kvarstå trots byte av program eftersom misständningarna är kvar.
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  20. #20
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Och hur fan vet man cylinderföljden? Jag har läst ut misfire cylinder 3 men vilken är det? (har googlat)
    Senast redigerat av cedete den 2020-07-16 klockan 16:09. Anledning: felstavning
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. B284 och E85 Etanol
    Av MicEE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2022-11-24, 01:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •