Kan detta hjälpa dig?
Kan detta hjälpa dig?
Tack! Hittade själv sedan också här på forumet. Ska vara ett Saab-forum för att få svar.
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
Nu har jag problem på riktigt. Tror jag.
Eftersom den felindikerade på cylinder 3 så beslöt jag att skicka in bilen till Mechanum i Malmö. Nu ringer de och säger efter felsökning att om de byter plats på tändspole+tändstift till exvis cylinder 2, så fortsätter den att felindikera på cylinder 3...
Vad kan nu detta bero på? Det skall sägas att jag hann köra ganska många mil med misständningarna, var ju tvungen att ta mig hem från Karlskrona, dessutom gick motorn hyfsat jämnt över 3000 varv.
Vad tror ni?
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
Har dom Tech2 och kan Saab?
Isåfall skulle jag satt i nya tändspolar på alla bakre och 6 nya stift och sparat dom gamla spolarna.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Nu ringde knatten från verkstaden tillbaka. Vafan allting ska man tydligen göra själv...
De hade inte fattat att bakre banken är cyl 1-3-5 och främre banken 2-4-6, så nu har de fattat att det är tändspole på bakre banken är fel på. De hade flyttat plats på grejer på främre bara...
Ska tilläggas att Mechanum säger sig vara auktoriserade för Saab och Opel med mera.
Senast redigerat av cedete den 2020-07-20 klockan 16:02. Anledning: tillägg
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
Tyvärr är det så att även om en verkstad har "auktorisation" för ett specifikt märke så som SAAB, så behöver det inte betyda att de har speciellt mycket kunskap. Det är ju mekanikerna i grunden som har den specifika kunskapen. Försvinner de, så blir det tunnt. En SAAB med V6 gör inte saken enklare. Antagligen har du fått en "sommarjobbaralltiallo" som kollar på din kärra. Så man behöver verkligen försäkra sig vid verkstadsuppdrag om att det finns någon med specifik SAAB kunskap som får uppgiften.
När en av mina bakre gick sönder så fick Maptun byta alla 3, dom är ju proffsen och jag riskerade bara att ha sönder något om jag skulle bytt själv. Dom främre byter man ju lätt själv. På min gick 5+6 sönder i olika intervall.
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Ja det är riktigt att man riskerar att ha sönder saker om man håller på för mycket med bakre banken och inte är van vid motorn. Därför valde jag att lämna in bilen, men man frågar ju inte direkt en "auktoriserad verkstad" vet ni vilken cylinder som är nummer 3?
Nu ska jag beställa ett gäng tändspolar till (tack för tipset @Fredrik / 1941), sen sade verkstaden också att det inte var original tändstift. Killen jag köpte bilen av var bilmek som uppenbarligen hade koll och hade precis bytt kamkedjan och stiften bl a men kanske hade han snålat med stiften, vilket kan eventuellt förklara att det blev problem när trimmet kom på.
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
Vilka stift satt i och vad blir det nu? Man har olika tändstift beroende på årsmodell och effektuttag.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Att få en SAAB fixad med av kunnigt folk borde snart kvala in som OS-gren...
Det är över 15 år sedan jag besökte en verkstad. Det är en stor befrielse att slippa chansa på proffsen. Det enda som proffs helt säkert betyder är att dom kan ta betalt. De duktiga är numera svåra att hitta. Finns många orsaker till det.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Jaja, detta kostade en vacker slant, men nu går bilen bra igen.
Stiften som satt på var Bosch R6 Double Platinum, nya stiften är jag lite osäker på men på fakturan står 55564748 vilket indikerar några andra NGK-stift tror jag. Kostade i alla fall 1305 kr för alla 6.
På den defekta tändspolen står Bosch nr 0 221 604 104, GM-numret är väl 12583514 tror jag. Jag kan inte se några sprickor eller andra yttre skador, bara att den var lite skitig, har säkert suttit där sen fabrik.
Trevligt att det står Saab Original på förpackningen till nya tändspolen, sitter numera i en Opel...
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
55564748 ska vara NGK DILFR7B-10G
Hur många byttes?
Lagt in trimmet igen?
Mechanum?
Kan du inte säga vad kalaset gick på?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Alla 6 stiften byttes för man kan ju inte köra med olika stift, men bara en tändspole. Nej jag vågar inte köra in trimmet för nu ska vi köra till Göteborg 5 dagar sen kör jag nog in det igen på prov.
Mechanum tog 6256 kr för detta. Då var det ändå en ganska tidsödande felsökning (fast pris) plus 6 tändstift och en tändspole, och att byta på bakre banken är väl inte det roligaste, så jag tycker kanske att det är "okej".
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
Motointegrator är en "doldis", som inte verkar göra mycket reklam för sig. Men prisnivåerna är riktigt trevliga, samt snabba leveranser. Undar vad de har för recept i sin affärsplan?
- - - Uppdaterad - - -
Kan tillägga att nu i sommar när jag beställt endel grejor från dem så har deras leverans gått på max tre dagar till sverige, men när postnord tagit över "last mile" leveransen, har det gått upp till en vecka extra utöver.
Nu har jag låtit byta resterande 5 tändspolar. Jag är så jäkla lat numera så jag bytte inte ens de främre. Detta plus byte av olja, 6 liter Castrol Edge 5w-30 + originalfilter kostade 3713 kr.
Detta på annan verkstad, Sven-Olles på Rantzowgatan i Malmö, skröfsig och skrotig verkstad av gammalt snitt men bra jobb gör de.
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje