Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: P0101, ryckig gång och dör OG9-5 Aero steg3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    P0101, ryckig gång och dör OG9-5 Aero steg3

    - Bilmodell
    Saab 9-5 Aero (2.3T 260hk från början)


    - Modellår enligt Saab (MY)
    2006 OG MY06?


    - Modifikationer på bilen
    Mappad till ca 290hk bensin och 315hk etanol. 630cc spridare, 3” downpipe med racekat och 2,5” rostfritt system. Har varit mappad sen ca 14000mil


    - Miltal
    Ca 24000Mil


    - Hur yttrar sig felet?
    Hände när frugan hade bilen under en långkörning (som tur var nästan hemma) i samband eller precis efter en omkörning (hon låter lite osäker). Då började den tappa effekt och fart för att sen dö. Hon lyckades starta bilen igen men den gick fortsatt dåligt och dog snart igen. Ingen motorlampa tändes så jag sa att hon skulle prova att fortsätta. Bilen gick ok upp till 40km/h sen ville den inte mer så jag misstänkte att Limp Home aktiverats. Dock släpte det efter ett tag och hon kunde långsamt öka till 90km/h med en väldigt lätt högerfot.
    Väl hemma läste jag av felkoder och fick ”P0101 Mass or volume air flow a circuit range/performance”. Hittade att bägge slangklämmorna till röret efter LMM satt ordentligt löst, drog åt dessa och nollade felkoderna men ingen skillnad under provkörningen. Kollat över vad jag tror är samtliga vacumslangar men jag kan inte se något. Dock tycker jag det är ett tydligt pysande ljud bland slangarna framför gasspjället men jag inte lyckas hitta vart det kommer ifrån. Kanske ska vara så, flöde i bränslerailen eller olje flöde runt ventiler? Tycker dock det låter mer än innan, men kan inbilla mig också...
    Motorlampan tänds inte för övrigt


    - Är felet permanent eller intermittent?
    Om man kör försiktigt och inte gasar för mycket (ca 2000rpm utan att veta exakt) går den, dock har den en tendens att rycka när kopplingen trycks ner och ibland dör den men går att starta igen


    - Vilken felsökning har redan gjorts?
    Som jag skrev ovan har jag läst felkoder samt nollat, kollat slangar, dragit åt slangar, kontrollerat om Limp Home gått in, men om jag fattat rätt så rör sig bara den ena delen vid spjället så då borde så inte vara fallet?
    Misstänker något läckage på trycksidan eller att bränslepumpen håller på att ge sig?
    Laddtrycket verkar gå upp som det ska tills den börjar rycka, tycker ändå att det finns lite klipp i den innan den rycker till...
    Senast redigerat av JonasZa den 2020-05-25 klockan 22:19.

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Kolla backventilen under kåpan vid oljepåfyllningen , den har en tendens att gå av precis vid ventilen (Hårdplast) med kraftigt luftläckage som följd.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Nu är problemet löst!!

    Fick tipset av den lokala bilmeken att en kund precis haft en bil med samma symptom fast värre och då var det slangklämmorna till intercoolern som rostat sönder och mycket riktigt var så faller även för mig! Pillade lite på den och fick hela slangklämman i handen, tyckte att jag lyckades få tillbaka röret och skulle handla en ny slangklämma men då gick den riktigt dåligt, så frugan måste haft tur att den bara läckte lite. Den gick riktigt ryckigt, gick knappt att gasa och dog nästan hela tiden. Så nu har kanske någon annan nytta av dessa felsymtom om det skulle inträffa!

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ryckig gång OG9-5 Aero -06
    Av andyyy_87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-02-22, 06:57
  2. Laddtrycksproblem(översläng) 9-5 Aero steg3(GLT samt P0101?)
    Av Magnus Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 13:11
  3. Ryckig gång OG9-5 B2x5
    Av Günter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2005-08-26, 17:31

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •