Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 53

Ämne: Ny mobil, Oneplus eller Samsung?

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Vi har avverkat ett stadigt gäng xperia i familjen (7-8 stycken totalt i mellanprissegmentet runt 3500kr). I grunden gillar jag telefonerna, bra funktionalitet, bra interface, prestanda för pengarna o.s.v. men hårdvarukvalitén har varit bristfällig. Jag vet inte hur många garantiärenden vi haft där t.ex. kameran slutat fokusera, mikrofoner som sprakat, högtalare som inte funkat, laddkontakter som glappat o.s.v. Så efter många år med xperia gick vi över till samsung och sedan dess har vi inte haft ett enda garantiärende utan när telefonerna har gått sönder så har det berott på att vi varit för våldsamma mot dem.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Gryt
    Inlägg
    171
    Medlem#
    7435
    Är novis på "smarta" telefoner använder fortfarande min Nokia 3510i men det är väl dags att uppgradera. är det någon som vet/har erfarenhet av Blackview som Ginza säljer de verkar ju tåla det mesta!
    Aktuella SAAB:ar: nr. 22 ng 9-3 ss 2,0T Aero XWD Biopower 210 2010; nr. 21 Og 9-3 SE 2,0T 200 cab 1999; nr. 19 9000 CSE 2,3t 170 (250+ E85) 1998

  3. #23
    Håll dig till kända märken är min rekommendation!

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  4. #24
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Kommer att försöka laga den. Kostar 699kr. Men den är tydligen limmad så man får hoppas att dom inte spräcker skärmen.

    Dottern beställde en Samsung S20 5G idag efter att jag fått veta att det fanns en kampanj på att spara en bit över 5000kr på ett 24-månaders abonnemang i Telias nät.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #25
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Du vill inte ha iPhone. OK. Vi glömmer Apple i fortsättningen.
    När man kollar globala marknadsandelar för smartphones finns inte Sony med på listan. Det finns nog någon anledning. Samsung, Huawei, Xiaomi, Oppo (OnePlus), och Vivo är de i ordning största. Ingen annan (utom Apple) har över 2% av marknaden. Samsung är störst, men de övriga i toppen tar andelar. Det finns en viss logik i att välja någon av dessa stora. Utvecklingen går fort. Vilken som är "bäst" ändrar sig snabbt. Priser oxo.
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Ni som rekommenderar vissa lurar, har ni såna själva just nu?
    Ja, naturligtvis!
    Omgivningen har haft OnePlus sen tiden de endast såldes via inbjudan. Diverse olika modeller/generationer inkl några MacLaren. Hittills har ingen gått sönder. Ännu vet jag ingen som bytt till annat märke. En och annan Sony, iPhone och Samsung har passerat, jobbtelefoner. Men sedan OnePlus införde dubbla SIM-kort används de andra knappt. Det som jag tycker är det bästa med OnePlus är att de har stort primärminne (Samsungs bästa är i samma klass), och därmed bra prestanda samt vettigt pris.
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    5G? Känns inte det lite onödigt i nuläget?
    Det beror väl snarare på vilket behov man har av kapacitet än "nuläget". "nuläget" förändras dessutom med tiden. Men det är ju vettigt att kolla om det finns någon operatör som har 5G-täckning där du bor/finns. Det är inget man skall räkna med finns i hela landet på länge...
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det brukar sällan vara de bästa lurarna som kommer med den senaste radiotekniken, om inte annat för att det hela inte har "satt sig", och man riskerar att ha köpt en lur som inte funkar när man sen "tweakar" nätet.
    Vad är det för snack? Antingen har den man köper 5G eller inte. Det finns ju garantier att det man köper skall fungera som utlovat? Fö är radiotekniken standardiserad.
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Kineser=no go.
    Inte för att jag känner mig så värst orolig att bli spionerad på, utan mer att USA när som helst kan tvinga Google att sluta leverera Android till dem.
    Källa på att USA kan det?
    Android är open source och fritt för vem som helst att använda. Just för att hindra denna typ av påverkan. Någon leverans från Google behövs inte. Har jag missat något?
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Visst, de kan säkert hacka ihop något själva, Huawei är väl på god väg, men hur kompatibelt kommer det bli med BankID och dylikt?
    Jag köpte en S10 förra sommaren, jag har varit hur nöjd som helst med den.
    Android följer ju med vid köpet av telefonen. Så naturligtvis funkar "BankID och dylikt". Är man tveksam kan man ju fråga. Eller testa. Men att det existerar någon smartphone på den svenska marknaden som ej klarar något så vanligt som BankID förefaller otroligt.
    Samsung S10 kan säkert vara ett (dyrare) alternativ till OnePlus

    Att det skulle vara någon som helst nackdel med att köpa en telefon tillverkad i Kina från ett kinesiskt företag tycker inte jag, snarare tvärt om. De flesta telefoner tillverkas ju i Kina, vad jag vet. Kina leder utvecklingen!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #26
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Att USA kan strypa tillgången till Android till USA är på ingalunda vi konstigt. Du såg ju själv att Huawei hotades med det. Bara för att något är open source innebär det inte att det är exkluderat från exportrestriktioner på innehållet i koden. Dessutom krävs ju Play Store för att kunna installera de vanligaste apparna och det är inte open source och Google kan stoppa det om de vill.
    Bara för att en telefon kör Android innebär det inte att BankID och sånt kan installeras, just på grund av Play Store. Visst, i de flesta fall kan man ju pilla in det i efterhand manuellt, men kom igen, den typen av pill vill man ju inte hålla på med.

    Vad gäller 5G så var det ju så att de första LTE-telefonerna som kom inte alls hade alla de frekvenser som behövdes. iPhone 5 (Apples första 4G/LTE-telefon) var ju ett exempel där 4G-funktionaliteten inte fungerade i Sverige under många år och är fortfarande mycket sämre än på 5S av den anledningen att 5 inte hade alla de frekvenser som till slut kom att användas för LTE i hela världen. Av den anledningen menar jag att det kan vara vanskligt att investera i en 5G-telefon nu, innan näten är så värst utbyggda, för det kan mycket väl hända att man kommer ändra de frekvensband som används för 5G och att då en tidig 5G-telefon kommer ha mycket sämre täckning på grund av att den då inte har support för alla frekvenser som i slutändan kommer användas.

  7. #27
    Enheter som kommit med Playstore kommer fortsätta ha playstore, nya enheter kommer inte ha det. Så var fallet för Huawei.

    När det gäller oneplus så har jag haft ett par, alla har funkat riktigt fint och yppligt. Rekommenderas starkt som sagt

    När det gäller sony, de har ingen marketing för sina mobiler, gammal design och introducerar inget nytt direkt...

    När det gäller Xiaomi, vill ni vara beta testare som rekommenderar jag dessa org programvaran är buggig

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  8. #28
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Har en Sony Xperia "någonting" Compact.

    Har bytt kameran i den då fokuseringen slutade fungera och även batteriet.
    Köpte reservdelar från UK + ett litet "CellPhone Repair Kit" för motsv. 250 pix
    innehållande de flesta specialskruvmejslar för alla j-a miniatyrskruvar som används
    med lika många olika specialskallar...

    Det STORA problemet med i alla fall Xperian är att inte kunna (= våga "rota" den )
    är att bli av med alla skitprogram som jag inte använder eller vägrar använda.

    Finns det NÅGON telefon som är tom vid leverans och till vilken man kan hämta dom appar
    man vill ha efter eget val utan att tvingas på all skit vars säkerhet/integritet
    kan ifrågasättas?

    Som tidigare inlägg gäller: Kinesiskt = NoGo!
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  9. #29
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Xperia är nog bara att glömma är känslan.


    Oneplus oxå No Go?

    Finns det skal och skärmskydd till dessa?


    Google Pixel.

    Skal och skärmskydd?


    När jag var inne på Telia så sa alla, ej Xperia och samtidigt att Samsung var lite ohållbara.
    Sen sa dom att min XZ2 var sjukt hållbar.

    För stor som dom nya Samsung S20 Ultra mm är inte intressant, man skall ju få med sig dom utan handväska ((=

    Köpa loss rent utan abb kan det mycket väl bli så slipper jag låsa mig.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #30
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Att USA kan strypa tillgången till Android till USA är på ingalunda vi konstigt. Du såg ju själv att Huawei hotades med det. Bara för att något är open source innebär det inte att det är exkluderat från exportrestriktioner på innehållet i koden.
    Android källkod behöver inte exporteras från USA. Den finns redan Globalt. OnePlus och den som vill har den.
    Fö är denna typ av tomma hot mot ett enda företag inget man bör ta på allvar. Inte vid val av telefon. Men visst vill man vara försiktig så kanske man skall skippa Huawei då. Fast skall man verkligen ta det som skäl till att undvika alla kinesiska produkter? Det komplicerar reparation av Saabar i så fall, eller hur?
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Dessutom krävs ju Play Store för att kunna installera de vanligaste apparna och det är inte open source och Google kan stoppa det om de vill.
    Det varken kan(?) eller vill Google, för de vill naturligtvis sälja sina produkter!

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Bara för att en telefon kör Android innebär det inte att BankID och sånt kan installeras, just på grund av Play Store. Visst, i de flesta fall kan man ju pilla in det i efterhand manuellt, men kom igen, den typen av pill vill man ju inte hålla på med.
    Självklart säljs ingen modern smartphone som inte kan köra BankID i Sverige!

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vad gäller 5G så var det ju så att de första LTE-telefonerna som kom inte alls hade alla de frekvenser som behövdes. iPhone 5 (Apples första 4G/LTE-telefon) var ju ett exempel där 4G-funktionaliteten inte fungerade i Sverige under många år och är fortfarande mycket sämre än på 5S av den anledningen att 5 inte hade alla de frekvenser som till slut kom att användas för LTE i hela världen. Av den anledningen menar jag att det kan vara vanskligt att investera i en 5G-telefon nu, innan näten är så värst utbyggda, för det kan mycket väl hända att man kommer ändra de frekvensband som används för 5G och att då en tidig 5G-telefon kommer ha mycket sämre täckning på grund av att den då inte har support för alla frekvenser som i slutändan kommer användas.
    LTE har väl inte med 5G att göra! Visst vissa upprepar sina misstag, men de flesta försöker undvika göra om dem. Största risken med 5G här helt säkert att det är nytt. Så visst kan det finnas nya misstag. Helt enig. Dock skulle jag vara betydligt mera oroad över om det inte finns täckning på alla platser i Örebro med omgivning där man önskar. Jag tror det är smart att kolla upp detta. Utan täckning hjälper det ju inte om det är snabbt och felfritt...
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Har en Sony Xperia "någonting" Compact.

    Har bytt kameran i den då fokuseringen slutade fungera och även batteriet.
    Köpte reservdelar från UK + ett litet "CellPhone Repair Kit" för motsv. 250 pix
    innehållande de flesta specialskruvmejslar för alla j-a miniatyrskruvar som används
    med lika många olika specialskallar...

    Det STORA problemet med i alla fall Xperian är att inte kunna (= våga "rota" den )
    är att bli av med alla skitprogram som jag inte använder eller vägrar använda.
    Har man rejält med minne och prestanda i telefonen blir detta problem med "onödiga" appar mindre.
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Finns det NÅGON telefon som är tom vid leverans och till vilken man kan hämta dom appar
    man vill ha efter eget val utan att tvingas på all skit vars säkerhet/integritet
    kan ifrågasättas?
    Sannolikt inte. Om man undantar vissa entusiasttelefonet för tekniknördar eller gamla telefoner utan appar. Men då blir problemet istället antagligen att man inte får in det man VILL ha.
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    Som tidigare inlägg gäller: Kinesiskt = NoGo!
    Verkligen? Jag trodde Xperian tilverkades i Kina. Man överväger flytta produktionen till Thailand i framtiden.
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Xperia är nog bara att glömma är känslan.
    Antagligen. Men Sony lever kvar på den japanska marknaden. Så letar man finns det kanske något som passar. Men du har nog rätt.
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Oneplus oxå No Go?
    Det verkar vara en fråga om överkänslighet, precis som när det gäller vissa äpplen. Funkar för de flesta, men tål man dem inte, undvik eller gå i terapi.
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Finns det skal och skärmskydd till dessa?
    Kolla t.ex. här Cases & Protection
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    När jag var inne på Telia så sa alla, ej Xperia och samtidigt att Samsung var lite ohållbara.
    Sen sa dom att min XZ2 var sjukt hållbar.
    Sannolikt okunnigt struntprat. Men nu gissar jag bara.

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    För stor som dom nya Samsung S20 Ultra mm är inte intressant, man skall ju få med sig dom utan handväska ((=
    Jo, jag förstår. Men det ger fler möjligheter med stor skärm. Fast det tar ett tag att inse och att vänja sig. Tillvänja sig?

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Köpa loss rent utan abb kan det mycket väl bli så slipper jag låsa mig.
    Smart. Det blir betydligt billigare! Sedan finns det beg telefoner, om man är ekonomisk.
    Anledningen att säljaren måste låsa upp kunden är alltid att det är en deal kunden inte vill behålla när man inser hur lite man får och hur mycket man betalar...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #31
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Gapps (Google apps) är Googles kod och deras att göra vad de vill med. Android är fritt och du kan göra vad du vill med. Det finns open gapps. Kommer inte ihåg om det slutade funka i o med att Google ströp det... Men men... Jag kör en OnePlus 6T och är sjukt nöjd. Kan roota den om jag vill och installera vad jag vill på den.

    Är så sjukt trött på att inte längre äga mina produkter. Sista telefon jag köpte var en Samsung S5. Tog mig 2 veckor den rootade jag den och slängde in CyanogenMod. Samsung's jävla TouchWiz kräktes man ju av...

    /Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  12. #32
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Har ännu inte fått min XZ2 lagad ännu, väntar på reservdel.

    OM det blir en ny så blir det med all sannolikhet en Oneplus 8 Pro 8GB + 128GB tack vare detta forum.
    Mycket hänger på vilken deal man kan få.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #33
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Varför byta om man kan laga?

    Har nu en One+ 6 McLaren med 10Gb + 256GB prestanda räcker långt för mig i alla fall. Var även nöjd med föregångaren en One+3. Behövde inte byte. Men tips är att prioritera primärminnets storlek framför senaste modell om du vill kunna köra nya system & appar (de blir större och större). Om man inte köper den senaste versionen får man bra deal.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #34
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    10Gb
    10 Gb (Gigabit) = 1.25 GB (GigaByte) Viktigt med skillnaden på b & B

  15. #35
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Mobilen blev lagad, men när jag kom hem så gick det inte att koppla upp sig med SIM-kortet. Antennen trasig efter lagning. Skulle dom laga den igen så blev den borta en längre tid. Så jag fick pengarna tillbaka och vi var överens om att inte hålla på mer med denna mobil. Wifi funkar så surfar på denna tills ny är inhandlad.

    Så nu står det mellan Oneplus 8 Pro som jag är toksugen på och Samsung S20+.
    Men båda är dyra och ingen bra drive nu.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Vänta på google pixel 4a om den nu släpps i Sverige vilket jag inte inte tror riktigt på.

  17. #37
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Helt krasst kan man säga att det spelar egentligen någon roll vad man köper. Den S10 jag har duger otroligt långt, till och med aå jag skulle kunna sträcka mig att säga att den är onödigt bra. Jag använder helst en dator, telefonen är mest för lite mindre surf och kommunikation.

  18. #38
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Gillar era kommentarer skarpt.

    Ska kolla in Pixel.

    S10 och S10+ måste jag läsa in mig på. Men dyra är väl dom oxå så man kan sikta högre.

    Just nu måste jag släpa med Z5 för att svara i mobilen och svara på sms. XZ2 för att kunna kolla mail, bank-id, swish mm.
    Måste alltid kunna nås på mobilen för familjens skull.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #39
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Kan du inte göra dom sakerna på samma telefon idag? Antingen på Z5:an eller XZ2:an?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #40
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Många byter sin smartphone till en nyare långt innan de behöver. Bollmans beteckning "onödigt bra" gäller även min OnePlus 6. Ja, faktiskt även den OnePlus3 den fick ersätta. Så det är inte det minsta konstigt att man vill reparera den man har. Det är nog en fråga om inställning hos ägaren, snarare än telefonen. Dvs man behöver garanterat inte den senaste modellen... eller den näst senaste... heller...

    Man kan köpa begagnat istf laga. Antingen samma man har eller något annat. Det funkar när det gäller Saabar man gillar. Och det funkar när det gäller telefoner man gillar.

    Alternativt spelar kostnaden ingen roll. Vem vill inte ha den bästa som finns? Då kan man ju satsa på den bästa som finns att köpa. Eller så kan man vänta på den som är ännu bättre och snart skall komma. Om 6mån finns det garanterat en betydligt bättre. Helt oavsett när man köper... Exakt detta beteende skapar en marknad av bra begagnade produkter. Exakt som med bilar.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Shell Helix ultra 0-40 eller Mobil 5-40 ??
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 10:07
  2. köpa mobil, samsung lr SonyEricsson?
    Av SaabTurbo95 i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-10, 00:36
  3. Svar: 46
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 15:27
  4. Ny mobil, Samsung Omnia, SE X1 or what?
    Av Stoffe #2959 i forum Off Topic
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 18:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •