Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Motorn tvekar/hackar ibland på OG9-3 2,0T

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Motorn tvekar/hackar ibland på OG9-3 2,0T

    Hej!

    Ny på forumet här. Har alltid varit fascinerad av SAAB men aldrig ägt någon men blev av en slump ägare till en gammal pärla för någon vecka sedan. Kollade bara efter en sommarbil eftersom jag nyligen flyttat hem till Sverige efter att ha bott och jobbat utomlands i många år och därmed inte ägt och kört någon egen kärra på nästan 8 år. Men en SAAB 9-3 2.0 T 185 HK dök upp för en sportstyver och kunde inte låta bli. Ok skick, knapt någon rost (men lite smådetaljer som är skit) och går bra för dess för ålder med normala 24000 mil på mätaren.

    Nu till problemet. Har mest kört stadtrafik och märkt att den hackar till vid sälsynta tillfällen, liksom nästa dör i någon tiondels sekund för att sedan gå normallt. Jag har upplevt det som att det mest varit när den inte är helt genomvarm, men efter att ha kört kanske 12 mil på motorväg i 110-120 så började den hacka till när jag låg med farthållaren. Jag blev orolig men den gick tillbaks till det normala och körde ytterliggare 12 mil eller så och den gick normalt. Drar om fint vid omkörningar och varvar ut. Först tänkte jag bränslefilter men det känns inte som att det skulle bete sig så.

    Så vad kan det vara. Jag har läst lite om liknande fall och fått olika ideer om allt från, backventiler, oringar, luftmassemätare m.m.

    Någon som har erfarenhet med samma beteende på denna bil och motor??

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Välkommen hit! Och grattis till kärran!
    Tändstift, tändkassett är alltid potentiella felkällor i sådana här fall. Kolla vad du har för versionsnummer och ev datumstämpling på tändkassetten. Tändstiften skall vara NGK av rätt sort.
    /Johan

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tack så mycket!

    Körde en Ytterligare resa på totalt 30 mil motorväg sent på natten och då märkte jag inte av problemet alls så det är väldigt sporadiskt. Tändkasset ser ut att vara svart vilket väl skulle innebära B205 motor som jag fattat det. Skall testa kolla tändstift och byta till nya NGK stift om nödvändigt.

Liknande ämnen

  1. 9-5:a som hackar/tvekar vid gaspådrag och pendlar/dör på tom
    Av Leverpastej i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-06-19, 02:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •