Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ojämn kompression B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Ojämn kompression B2x5

    Tjenare,

    Gjorde ett kompressionstest idag på min 9-3og AERO och fick följande resultat:

    cyl 1: 12,0bar
    cyl 2: 10,3bar
    cyl 3: 10,6bar
    cyl 4: 11,0bar

    testade sedan att ha i en tesked motorolja i varje cylinder och fick följande resultat:

    cyl 1: 13,0bar
    cyl 2: 11,8bar
    cyl 3: 11,9bar
    cyl 4: 12,0bar

    Har läst någonstans att kompressionen ska ligga på 12 bar för dessa bilar, och i manualen för kompressionstestaren stod det att detta resultat tyder på dåliga kolvringar.

    Är det wd-40 metoden som gäller då? Om så är fallet, hur mycket kommer jag att tjäna i effekt förutsatt att det lyckas och cylindrarna hamnar på avsedda kompressionen igen (om det ens ger en effektökning). Vad händer om jag annars bara skulle låta det vara?

    Kan vara värt att tillägga att bilen är trimmad till 315 hästar från 205.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Mina erfarenheter kommer från standardmotorer. Om 315 hk ställer högre krav får andra svara på.
    Generellt sett skulle jag inte hetsa upp mig inför dina siffror. Inom 10% brukar man tycka är normalt och dina ligger lite utanför. Det kan ju bero på att bilen gått långt. Den är ju minst 17 år gammal och lär väl ha gått 20-30.000 mil antar jag
    Du har väl tagit proven med varm motor och gasspjället öppet?

    Har du använt en vanlig kompressionsprovare för hemma-mekare kan det vara idé att prova med en annan mätare också. Jag har flera och dom visar rätt mycket olika. Det är väl bla därför som man brukar säga att själva trycket är mindre intressant än hur mycket det skiljer mellan cylindrarna.
    Tvivlar starkt på wd-40-metoden kan avhjälpa dålig kompression. I alla fall om bilen är någorlunda regelbundet körd. Har den stått i flera år kan kompressionsringarna fastna i sina spår men dom brukar släppa efter några varmkörningar.

    Sedan är ju också frågan vad du menar med "tjäna i effekt". Jag antar att du menar att du tex kan få 320 hk isf 315 men det är ju i så fall toppeffekten det är frågan om. Och hur ofta har du användning av den? Jag hade en BMW M5 med ca 350 hk vid 7200 varv och jag varvade nästa aldrig 7200 varv. Så vilken nytta hade jag av alla dessa hästkrafter. Inte mycket. Jag tycker att min 9-3Aero från 2000 har mycket bättre körbarhet än M5an till vardags. Men det är klart vid dom få tillfällen jag hade gasen i botten ett längre tag gick det undan och det var förstås kul. Men att ligga i 100 på 6e växeln och vilja göra en rask omkörning krävde nerväxling till 3an och det kändes inte lika kul

  3. #3
    Jag hade inte kört 315hk utan att inte ha bytt kolvar...300+ hk på en 9-5a utan nya kolvar är inte frågan om de kommer paja utan när...

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Mina erfarenheter kommer från standardmotorer. Om 315 hk ställer högre krav får andra svara på.
    Generellt sett skulle jag inte hetsa upp mig inför dina siffror. Inom 10% brukar man tycka är normalt och dina ligger lite utanför. Det kan ju bero på att bilen gått långt. Den är ju minst 17 år gammal och lär väl ha gått 20-30.000 mil antar jag
    Du har väl tagit proven med varm motor och gasspjället öppet?

    Har du använt en vanlig kompressionsprovare för hemma-mekare kan det vara idé att prova med en annan mätare också. Jag har flera och dom visar rätt mycket olika. Det är väl bla därför som man brukar säga att själva trycket är mindre intressant än hur mycket det skiljer mellan cylindrarna.
    Tvivlar starkt på wd-40-metoden kan avhjälpa dålig kompression. I alla fall om bilen är någorlunda regelbundet körd. Har den stått i flera år kan kompressionsringarna fastna i sina spår men dom brukar släppa efter några varmkörningar.

    Sedan är ju också frågan vad du menar med "tjäna i effekt". Jag antar att du menar att du tex kan få 320 hk isf 315 men det är ju i så fall toppeffekten det är frågan om. Och hur ofta har du användning av den? Jag hade en BMW M5 med ca 350 hk vid 7200 varv och jag varvade nästa aldrig 7200 varv. Så vilken nytta hade jag av alla dessa hästkrafter. Inte mycket. Jag tycker att min 9-3Aero från 2000 har mycket bättre körbarhet än M5an till vardags. Men det är klart vid dom få tillfällen jag hade gasen i botten ett längre tag gick det undan och det var förstås kul. Men att ligga i 100 på 6e växeln och vilja göra en rask omkörning krävde nerväxling till 3an och det kändes inte lika kul
    Ja, bilen har gått en bit, passerade 222222 km häromdan. Jag tog testerna med varm motor, men har däremot inte testat att göra testerna med öppet gasspjäll. Vad gör det för skillnad? Har inte sett det steget i någon instruktion
    jag tidigare läst.

    Det kanske var lite felaktigt formulerat av mig med "tjäna i effekt". Det jag egentligen menade var om det går att vinna tillbaka eventuellt förlorad effekt. Antog att effekten vid ojämn/låg kompression kanske minskar till lägre än 315hk och jag hoppades på att kanske kunna få tillbaks en del av det och i bästa fall landa på 315hk igen med hjälp av WD-40 metoden.

    Är medveten om att det inte är sagt att WD-40 etoden kommer att fungera, men tänkte att eftersom kompressionen blev bättre med lite olja i cylindern, att det då kanske är kolvringarna som är lite igenkoksade.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Jag hade inte kört 315hk utan att inte ha bytt kolvar...300+ hk på en 9-5a utan nya kolvar är inte frågan om de kommer paja utan när...
    bilen är dock en 9-3:a. vet inte om det gör någon skillnad?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Simon000331 Visa inlägg
    Ja, bilen har gått en bit, passerade 222222 km häromdan. Jag tog testerna med varm motor, men har däremot inte testat att göra testerna med öppet gasspjäll. Vad gör det för skillnad? Har inte sett det steget i någon instruktion
    jag tidigare läst.

    Det kanske var lite felaktigt formulerat av mig med "tjäna i effekt". Det jag egentligen menade var om det går att vinna tillbaka eventuellt förlorad effekt. Antog att effekten vid ojämn/låg kompression kanske minskar till lägre än 315hk och jag hoppades på att kanske kunna få tillbaks en del av det och i bästa fall landa på 315hk igen med hjälp av WD-40 metoden.

    Är medveten om att det inte är sagt att WD-40 etoden kommer att fungera, men tänkte att eftersom kompressionen blev bättre med lite olja i cylindern, att det då kanske är kolvringarna som är lite igenkoksade.

    - - - Uppdaterad - - -



    bilen är dock en 9-3:a. vet inte om det gör någon skillnad?
    Allmänt T7 motorn bör kolvar bytas när man går över 300

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Apropå "öppet gasspjäll" när man tar kompressionsprov borde fler personer tycka till.

    På den "gamla goda tiden" var "öppet gasspjäll" alltid en rekommendation när man tog kompressionsprov. Jag antar att orsaken var att med stängt gasspjäll har luften "svårt" att komma in i cylindrarna eftersom lufttilloppet är "stängt" och denna risk för felvisning vill man undanröja genom att öppna gasspjället så att luften har lätt tillträde till cylindrarna

    På moderna motorer (tex SAABs T7-motorer) har, vad jag vet, inte gaspedalen någon direkt koppling till gasspjället. Gaspedalen talar bara om för motorelektroniken hur mycket "effekt" man har tänkt att motorn skall utveckla. Motorelektroniken bestämmer sedan hur mycket gasspjället skall öppna mht olika parametrar (gissningsvis tex lufttemperatur, varvtal mfl). I praktiken borde detta betyda att om man trycker gaspedalen i botten på en motor som inte startats så öppnar gasspjället inte alls. Det går ju i och för sig att tvångsöppna gasspjället genom att tex sticka ner skaftet på en skruvmejsel i spjällhuset så att gasspjället inte kan stänga.

    Kontentan av detta (om jag har rätt här ovan) är i så fall att jag är osäker på hur ett kompressionsprov skall/bör tas på en "modern" bilmotor!

    I denna film från Nobelgymnasiet i Karlstad visar man hur ett kompressionsprov går till. Här pratar man bara om "full gas" som underförstått någon som trycker på gaspedalen. Och man nämner inget om att detta inte behöver betyda att gasspjället därmed öppnas. Så man kan ju fråga sig om jag har fel i mina funderingar!?
    https://www.youtube.com/watch?v=dpeWlXPIfiQ
    Senast redigerat av Per L den 2020-05-27 klockan 08:51.

Liknande ämnen

  1. Normal/acceptabel kompression i B235R m.fl.
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2018-12-06, 14:51
  2. [LÖST] Kompression ok? B234R
    Av CosWorTh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 15:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •