Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Rost i motorrummet 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    40

    Rost i motorrummet 9000

    Har precis köpt mig en Saab 9000 2,3t -97:a.
    Kommer ha den som projekt i sommar/vinter och kommer antagligen snart starta en projekttråd.

    Det står klart redan nu att jag kommer få behöva byta slangar och slangklämmor i motorutrymmet då de överlag är i dåligt skick.

    Och det finns en del rost. Ingen allvarligt vad det verkar men en del rostfläckar jag gärna vill ha bort så det dels inte blir värre och dels ser bättre ut.

    Men här skulle jag behöva lite hjälp.
    Är det den "vanliga" proceduren som gäller med grovrengörare, slipa, rostskydda och sen lacka. Eller kör man på nåt helt annat när det gäller just motorutrymmet? Tänkte främst på temperaturen.
    (Rostätare?)

    Bifogar en bild och har ringat in lite vad jag menar.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Det behöver inte vara nå speciella färger med tanke på temperaturen där. Det mesta du ringat in är samma lack som på utsidan ändå.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Det behöver inte vara nå speciella färger med tanke på temperaturen där. Det mesta du ringat in är samma lack som på utsidan ändå.
    Så bara rensa till ren plåt sen på med rostskyddsprimer och färg då? Det borde gå ganska snabbt då det mest är ytligt. Har inte hittat nåt värre där inne än.

Liknande ämnen

  1. Kontroll av rutram, rost? 9000 A50
    Av jem i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-03-27, 02:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •