Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Ändra rubrik på sin tidigare skapade tråd?

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Ändra rubrik på sin tidigare skapade tråd?

    Lade till lite Gripen-bilder i min tråd med hjälp av ett nytt inlägg i tråden. Tänkte samtidigt ändra rubriken med att bilder lagts till 19/5, men får inte möjligheten till detta då "Redigera" inte finns som val på första inlägget i tråden. Kollat på några andra ämnen jag skapat och det är samma sak där, första inlägget i tråden går inte att ändra. Mina övriga inlägg i mina trådar kan jag oftast (men inte alltid) redigera, men inte det första där jag vill gå in under avancerad redigering och ändra trådens rubrik.

    Första inlägget i min SCC2019 http://forum.saabturboclub.com/showt...a-bilder-28-4) har jag ändrat rubrik på tidigare genom att redigera första inlägget 2020-04-28 klockan 20:25. Nu finns inte det någon redigera-knapp på det inlägget längre.

    Vad gör att det går, eller inte går, att redigera ett inlägg? Gissade först att det berodde på om någon gillat inlägget, men det verkar det inte vara.

    Kan redigera
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1529703

    men inte t.ex.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1528221


    Någon som har koll? Kanske beror på att det är skit bakom mina tangenter som ställer till det.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Troligen.

    Inställningar/Allmänna inställningar och där bocka i utökad redigering.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Antagligen något virus på tangenterna. Använd munskydd och testa igen!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Redigeringsgränssnitt: Utökad redigering - Fullständig WYSIWYG-redigering

    Redan markerad. Det lustiga är ju att några går att redigera, men inte andra.


    Normalt finns det ju tre knappar under sitt inlägg man gjort tidigare: "Redigera inlägg", "Svara", "Svara med citat" och den där lilla multi-citera-knappen. Men nu saknas "Redigera inlägg" lite varstans.

    Översta inlägget i denna tråd har en redigeringsknapp.


    Gripentråden
    Inlägget http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1529691 saknar redigeringsknapp.

    Inlägget http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1529703 har redigeringsknapp.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1530096 har redigeringsknapp.


    Saab CabrioChallenge 2019 tråden
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1527804 saknar redigeringsknapp.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1527808 saknar redigeringsknapp.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1528221 saknar redigeringsknapp.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1528675 saknar redigeringsknapp.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1528832 saknar redigeringsknapp.


    Tittar jag snabbt bakåt och tar stickprov bland mina gamla inlägg så hittar jag just nu inga fler redigeringsbara. Översta inlägget i denna tråd kan jag redigera och två av inläggen i Gripentråden, that's it. Loggat ut och loggat in igen utan någon skillnad.


    Mr.O - Har provat med munskydd och sedan spritat tangentbordet. Inte provat Vitryska metoden än, det vill säga bastubad och klunka i sig några liter starksprit. Efter det riskerar jag nämligen att inte nå upp till tangentbordet på ett tag...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Någon som har koll? Kanske beror på att det är skit bakom mina tangenter som ställer till det.
    Nädå, dina fingar är nog tillräckligt rena, rapportera första inlägget i tråden och skriv bara: Önskar ändra topic till "Xxxxxx" så löser vi det.

    Vi testar lite med inställningar efter som det förekommer att vissa användare raderar sina inlägg genom att redigera det de skrivit och trådarna bli meningslösa.
    Exempel i dessa trådar även om den första inte är så allvarlig, det finns de som gjort att värdefull information gått förlorad.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1157007
    http://forum.saabturboclub.com/showt...l=1#post501658

    Och "Svara med citat" kommer vi troligen göra någon förändring av då vissa citerar precis allt.
    Citat är till för att understryka att man svarar på en del av ett tidigare inlägg eller ett inlägg som ligger längre tillbaka i tiden än senaste post så det syns vad man syftar på när man svarar.
    Att alltid citera gör det väldlig drygt att läsa på liten skärm t.ex. i mobilen.

    Det är väl ingen som repeterar allt en person nyss sagt när man för ett samtal irl? Att man citerar ' det där du sa om ' är fullt naturligt för att diskutera i rätt kontext.
    Vissa andra är duktiga på att använda citat eller multicitat på ett korrekt sätt så det är lätt att följa och förstå konversationen.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Väl sammanfattat. Det där med fel användning av citat är en styggelse. Precis som du säger så ska man givetvis använda citat för att syfta på ett speciellt inlägg tidigare i tråden, eller ett visst specifikt stycke i valfritt inlägg (även det senaste), men man ska inte slentrianmässigt citera hela det senaste inlägget. Det står ju precis ovanför. Speciellt jobbigt blir det när man citerar inlägg med mycket bilder. Och sedan citerar någon dig igen...

    Problemet tror jag är att vissa forum har regler att man ska citera. Då citerar alla allting, oavsett om det inte är precis så det står i reglerna. Jag tycker absolut att vi ska ha tydliga regler för citering och se till att dom efterlevs.

    Ursäkta, nu driver ämnet på tråden iväg från det ursprungliga.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av Moderator Visa inlägg
    Vi testar lite med inställningar efter som det förekommer att vissa användare raderar sina inlägg genom att redigera det de skrivit och trådarna bli meningslösa.
    även om jag kan hålla med om att detta ofta är negativt så undrar jag hur det funkar med GDPR?

    jag har rätten att bli glömd, måste jag då be Moderator att radera allt jag skrivit nånsin eller kan jag sålla ut saker jag inte vill ha kvar?

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Jag gillar att redigera min rubrik, det huvudsakliga namnet står kvar tex Pelles bilprojekt, och sedan kunna göra läsarna uppmärksammade på vad jag pillar med nu. Pelles bilprojekt - installerar stereo, redigeras till Pelles bilprojekt - turboras.

    Jag kan också köpa det kan för vissa skapa förvirring och se kladdigt ut i projektavdelningen på forumet ifall alla ändrar hela tiden, men är det inte också lite av tjusningen att få ha en egen projekttråd? Som man naturligtvis ska följa forumets övriga regler på när det gäller citat osv.

    2 användare gillar detta inlägg


    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  9. #9
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Det är väl lite av ett ge o ta, man får följa de regler som ägaren av forumet satt upp men även ge den som väljer att använda forumet tillräckligt med funktioner för att fylla det med bilder/info så att forumet lever. Jag har varit "kritisk" till SSK forum att moderaterna inte ens har kompetens nog att kunna radera bilder som (jag i detta fall laddat upp) blivit fel i min projekttråd. Inte heller jag kan ta bort bilderna på ngt sätt. Det var dock ngt år sedan man får väl hoppas de klurat ut det vid det här laget.

    Gällande GDPR och forum tja det beror ju lite på hur mkt info det finns öppet för att kunna identifiera dig som privatperson. Vem äger det material man har skrivit och bilder man laddat upp? Vad står det i det finstilta när man väljer att bli medlem i forum? Jag har aldrig fått svar på den frågan, det kan riskera bli en intressant fråga som kan kräva jurist kompetens att lösa.

    Kan tycka att i vissa forumdelar borde det finnas lite friare händer vad trådskaparen kan göra och inte typ som i projektdelen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Jag saknar möjligheten att ändra min rubrik till "[LÖST]... " nu när problemställningen jag startade en tråd med är löst.

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Vad står det i det finstilta när man väljer att bli medlem i forum? Jag har aldrig fått svar på den frågan, det kan riskera bli en intressant fråga som kan kräva jurist kompetens att lösa.
    "Forumets regler

    Att registrera sig på detta forum är gratis! Vi insisterar att du följer forumets anvisningar och regler angivna nedan. Om du accepterar att följa forumets regler, bocka i rutan att du har läst och accepterar att följa reglerna samt tryck på knappen "Slutför registrering" nedan.
    Om du vill avbryta registreringen, klicka här för att återvända till forumets index.

    Trots att administratörer och moderatorer på Saab Turbo Club of Sweden Forum kommer att försöka hålla alla oacceptabla meddelanden borta från webbplatsen är det omöjligt att granska alla meddelanden. Alla meddelanden uttrycker den enskilde författarens åsikter. Varken ägarna av Saab Turbo Club of Sweden Forum eller vBulletin Solutions, Inc. (utvecklare av vBulletin) kan hållas ansvariga för innehållet i något meddelande.
    Genom att acceptera dessa regler garanterar du att du inte kommer att posta några meddelande som är obscena, vulgära, sexuellt orienterade, uttrycker hat eller hot mot andra, eller på annat sätt bryter några lagar.
    Ägarna av Saab Turbo Club of Sweden Forum reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga en innehållstyp av vilken anledning som helst.
    "


    detta är all text som möter en när man registreras, eftersom man då inte har förhandlat bortupphovsrätten så författaren till texten samt då fotografen bakom bilderna ha upphovsrätt och äger texten/bilderna.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Kortfattat då om man vill avsluta sitt konto har man rätten att be om att alla sina spår raderas? (Även om det skulle skapa stor oreda i trådarna man skrivit) om jag förstår dig rätt? Eller rätten att vilja ändra sin rubrik eller liknande som visserligen påpekades innan bara var att skicka en notis till moderatorn.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    "Forumets regler

    Att registrera sig på detta forum är gratis! Vi insisterar att du följer forumets anvisningar och regler angivna nedan. Om du accepterar att följa forumets regler, bocka i rutan att du har läst och accepterar att följa reglerna samt tryck på knappen "Slutför registrering" nedan.
    Om du vill avbryta registreringen, klicka här för att återvända till forumets index.

    Trots att administratörer och moderatorer på Saab Turbo Club of Sweden Forum kommer att försöka hålla alla oacceptabla meddelanden borta från webbplatsen är det omöjligt att granska alla meddelanden. Alla meddelanden uttrycker den enskilde författarens åsikter. Varken ägarna av Saab Turbo Club of Sweden Forum eller vBulletin Solutions, Inc. (utvecklare av vBulletin) kan hållas ansvariga för innehållet i något meddelande.
    Genom att acceptera dessa regler garanterar du att du inte kommer att posta några meddelande som är obscena, vulgära, sexuellt orienterade, uttrycker hat eller hot mot andra, eller på annat sätt bryter några lagar.
    Ägarna av Saab Turbo Club of Sweden Forum reserverar sig rätten att radera, redigera, flytta eller stänga en innehållstyp av vilken anledning som helst.
    "


    detta är all text som möter en när man registreras, eftersom man då inte har förhandlat bortupphovsrätten så författaren till texten samt då fotografen bakom bilderna ha upphovsrätt och äger texten/bilderna.
    Upphovsrätten blir nog svår att förhandla bort och är nog inte heller möjlig, tänker främst på bilder.

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #14
    På tal om rubriker så händer det oftast att annonsrubriker i detta forum redigeras i samband med godkännande. Fick nyligen "MY2002 9-5 antracitgrå tygmattor" ändrat i samband med godkännande till "Tygmattor SAAB 9-5". Ingen kommentar eller annat från moderator kring varför. För mig är det märkligt då den önskade rubriken är (för mig) mer precis och därmed bättre (spekulanter som inte har en 9-5 av första generationen eller i annan interiörkulör behöver ej läsa vidare).

  15. #15
    Och rubriken du lade in idag var "MY2002 SAAB 9-5 antracitgrå tygmattor (4 st) Lund"
    Då behöver ännu färre läsa din annons om de endast vill ha 2 mattor eller inte bor i Lund?

    Det förekommer onliners där allt står i rubriken som på vissa plattformar trunkeras och i annonstexten står det endast "enligt topic".


    Annonstorgens regler

    § 1 - Skriv en tydlig rubrik/topic så att man vet vad det är som annonseras.
    Det finns gott om plats för annonstext så håll rubriken kort och sammanfattad.
    Detaljinformation, pris, miltal etc. hör hemma i textfältet.

    § 2 - Beskriv objektet i annonstexten (ej rubriken) så tydligt som möjligt i annonsen (tex färg, ålder, modell, osv). Tänk er in i vad som är intressant eller kanske rent av avgörande för den som tittar på annonsen att veta. (Vad vill annonsintressenten veta?).
    Bilder laddas med fördel upp här på forumet.
    Rubriken används lämpligtvis till att locka läsaren att läsa vidare i hela annonsen.
    Då ser du dessutom som annonsör hur många som varit intresserade av att läsa annonsen och visst intresse har funnits.

    Det är omöjligt att få alla helt nöjda oavsett hur man gör.
    Om man kan inte meddela annonsörer för varje liten ändring , många uppger inga kontaktsätt alls.
    Är det bättre att avskaffa Marknadsplatsen och hänvisa till Blocket som verkar godkänna vad som helst?

  16. #16
    Då behöver ännu färre läsa din annons om de endast vill ha 2 mattor eller inte bor i Lund?
    -Ja, naturligtvis. Spar tid och energi för alla.

    Tolkning av tydlig kan innebära informationsrik. En fördel hade varit om STCS forums regler avseende annonsrubrikerna omformuleras.

    Är det bättre att avskaffa Marknadsplatsen och hänvisa till Blocket som verkar godkänna vad som helst?
    -Tråkig attityd till svar. Det är upp till STCS. SAAB-klubben har en friare marknadsplats och det är inget problem med annonser eller annonsörer där.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    En fördel hade varit om STCS forums regler avseende annonsrubrikerna omformuleras.
    Konstruktiv kritik, i detta fall i form av förslag är välkommet.
    Tydliga regler gör det enklare för samtliga.

    4 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. Byta lambdasond från 4-tråd till 3-tråd 9000 2.3t
    Av EPG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2017-08-23, 13:55
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2012-06-29, 00:23
  3. Komfort, vägegenskaper vid sänk (Tidigare hjulinst.tråd)
    Av Tjonge i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 17:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •