Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 52 av 52

Ämne: Omlackering 9-3 Aero -05

  1. #41
    Jag betalar 280:- per gång jag byter

    - - - Uppdaterad - - -

    Har ju glömt att lägga upp förebilder på det som var anledningen till att jag lackerade om.
    Här är bilderna jag skickade till dom jag inte kunde åka och visa upp bilen för.










    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2022-02-12 klockan 12:52. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  2. #42
    Nu är även det keramiska lackskyddet på.
    IMG_1425.jpg

    5 användare gillar detta inlägg



  3. #43
    Tack för att du delar med dig. Hur används bilen (som bruksbil eller står den mest inomhus)?

    Passa på att fråga lackeraren vilka fabrikat han använde på primer/grundlack, lack samt klarlack. Har du verifierat att det var desamma som SAAB använde (för just din bils exteriöra färgkod)?

    Blir intressant att se lacken igen om tio år.

  4. #44
    Den används året om som bruksbil (ca 4-500 mil per år), på bilden sitter vinterdäcken på. Fabrikaten på vad som används har jag inte frågat om men vet att det inte var av den miljövänliga sorten av färg. Ska jag gissa så kommer den nog se likadan ut om 10 år :-) Från -07 till lackering så såg den nog likadan ut förutom det som syns i inlägg #41.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-01 klockan 10:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #45
    Vill bara säga en sak om det här med "miljövänlig färg". Det är nämligen en sak man som lackerare hör titt som tätt och att det skulle påverka kvaliteten på lacken på något vis. Det som jag tror att det syftas på när man pratar om miljövänlig färg är vattenbasen. Alltså själva kulören/färgen på bilen. Basen appliceras alltså mellan slipgrunden och klarlacken. Vattnet dunstar ur och sen är det dags för att lägga på klarlacken över. Du har kvar ungefär samma sak på bilen som om du skulle ha lagt en lösningsmedelsbas efter att lösningsmedlet dunstar bort. Den har alltså ingenting med varken rostskydd eller yta att göra (förutom att en bra yta på basen ger bra förutsättningar för att få klarlacken slät och snygg) Alla produkter runt omkring detta har det inte hänt så mycket med på många många år. Allt utom just basen (där i stort sett alla större lackeringsverkstäder använder vattenbas) är lösningsmedelsbaserat. Glasurit som är en stor färgtillverkare har en produktserie som är klimatneutral. Men det innebär inte att den är miljövänlig, utan bara att den är klimatkompenserad genom att man planterat träd nånstans eller snarlikt. Så till sist, är förarbetet korrekt och ordentligt gjort så spelar det ingen roll kvalitetsmässigt om man sätter kulören på bilen med en vattenbas eller lösningsmedelsbas.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #46
    Retat mig länge på att plastskydden till slutblecken saknas från och med årsmodell -04 så jag hitta 4st i nästan perfekt skick.
    Slutblecken och även skruvarna är nya även fast man inte ser skillnad på dom gamla och nya, men ungefär där ligger nivån på hur jag håller bilen i skick.
    slutbleck.jpgskydd.jpg

    Passar även på att byta torkararmarna till -08 och nya spolarmunstycken och en heldrös med nya clips och skruvar.
    Byter pryttlar lite pö om pö när jag ser att nått inte är 100.
    torkare.jpgplastpluppar.jpgreggbelysning.jpg
    spolarmunstycken.jpgskruvar.jpgskruvar2.jpgclips2.jpg

    Lite knepigt när jag bara vill ha original grejer och 2st clips till huvisoleringen kostar 90kr och det ska vara 11st men köper man bara några åt gången är det inte så dyrt tänker jag
    Lite värdelöst vetande så sitter skydden för blecken även på Cadillac och Corvette. Corvetten har även samma oljeplugg

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Hamilton den 2022-02-12 klockan 07:29.

  7. #47
    Blev kontaktad av en medlem här på forumet som hade en flång ny TurboX ratt och ratt var något jag aldrig funderat på att byta men är det nya grejer och en så sälsynt ratt så kunde jag inte låta bli.
    Med nya knappar från Speedparts blev det riktigt bra man får modda lite för att dom äldre -03-05 knapparna ska passa.
    SAAB 12783363.jpgrattknappar.jpg

    4 användare gillar detta inlägg



  8. #48
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Den där ratten är ju hur goo som helst

    2 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  9. #49
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Visst är den. Jag eftermonterade den i min 9-3SS.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #50
    Så där nu sitter ratten på plats med även helt nya knappar för -05 och allt funkar klockrent.
    TurboX ratt.jpg

    3 användare gillar detta inlägg



  11. #51
    Oj vad tiden går 3 år sedan omlackeringen och det ser fortfarande ut som nytt. Bytt tillbaka till röda lampor är nog det enda som hänt, jag velar fortfarande om jag ska riva solfilmen eller inte.

    IMG_3115.jpg

  12. #52
    Jag hade behållt solfilmen, tycker de gör mycket på en bil

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •