Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

Ämne: Rostfix, Vad behöver man och vilka produkter rekommenderas?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769

    Fixa rost OG9-5 SC

    Hej!

    Jag har tyvärr sett att det har börjat rosta mellan bakhjulet och bagageluckan, om ni fattar vad jag menar? (inte hela vägen)
    Byta hela bakflygeln är jag inge vidare sugen på, utan såg av en slump att det finns nåt som kallas rostätare och rostomvandlare. Vad tror ni om det? Jag fattar att det inte kommer försvinna för alla evighet och mina krav är inte heller direkt skyhöga, jag vill få det att se helt okej ut.

    Jag tänkte mig typ nåt i stil med, måla på rostätare/omvandlare - rostskyddsfärg - bilens lack (några lager) - klarlack - polera

    Vad tror ni om det?

    Tack

    /R
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    286
    ..och rostskydda..
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    rostskyddet får jag väl i rostskyddsfärgen, eller tänkte du på nåt annat?

    men är min plan inte helt galen då?
    kan nån förklara skillnaden på rostätare och rostomvandlare? Vilken är bäst lämpad?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    286
    Rostskydd i form av nån typ av behandling... fett, olja.. dinitrol... anything...
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av ErikssonR Visa inlägg
    Hej!

    Jag har tyvärr sett att det har börjat rosta mellan bakhjulet och bagageluckan, om ni fattar vad jag menar? (inte hela vägen)
    Byta hela bakflygeln är jag inge vidare sugen på, utan såg av en slump att det finns nåt som kallas rostätare och rostomvandlare. Vad tror ni om det? Jag fattar att det inte kommer försvinna för alla evighet och mina krav är inte heller direkt skyhöga, jag vill få det att se helt okej ut.

    Jag tänkte mig typ nåt i stil med, måla på rostätare/omvandlare - rostskyddsfärg - bilens lack (några lager) - klarlack - polera

    Vad tror ni om det?

    Tack

    /R
    Jag tror du är på rätt spår. Rostätare ska göra det plåtrent, det har jag inte provat. Däremot har jag provat rostomvandlare. Den förutsätter att det är ytrost kvar. All lös rost ska bort. Rostomvandlaren reagerar med rosten och bildar järnfosfat som blir en bra grund för färg att fästa på. Jag har kört rostomvandlare två varv med 24 timmar emellan (enligt instruktion på burken). Därefter Epoxigrund t ex Hagmans CA-primer i två lager (ev räcker ett lager). Ovanpå det täckfärg och klarlack.

    Epoxin blir väldigt tät och används av många seriösa bilrenoverare. Jag fixade skärmkanterna på min 9-3 på det här sättet. Det var mindre än ett år sedan så jag vet inte hur bra det fungerar men det har klarat en vinter i alla fall så det finns hopp.

    Om man kan blästra bort rosten så fungerar det också bra. Då kan det bli bra med vanlig grundfärg. Man ska vara noga med skydd när man hanterar kemikalier. Epoxi är riktigt otäck. Använd bra andningsmask och täckande handskar. Det finns massor att läsa på nätet om rostlagning, både här och på andra forum. T ex http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=21452&page=5

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Helt OT, men lite roligt, om än inte oväntat att man får bra rostlagningstips på ett Alfa-forum... Det är skönt att veta att det finns andra märken som rostar värre

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Om det är några som vet hur man fixar rost så måste det väl vara Alfa-ägarna

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    För den som inte tänker göra en perfekt renovering så kan jag tipsa att om bilen har 289 silver så är hammarlack, blank silver det nästa man kan köpa. Färg,atchningen är bättre än saabs lackstift!

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Jag har köpt Biltema rostomvandlare som även ska funka som primer men ett extra lager är ju inte fel. Jag har en burk Turtle rost stopp, Biltemas rostskyddsprimer (http://biltema.se/sv/Bilvard/Rostsky...primer-361130/) och rostskyddsgrund (liknande den här http://www.jula.se/rostskyddsgrund-400ml-621008) hemma. Är det något att hänga i grannen? Ska man satsa på annat?
    Det är ju en del bubblor under ska man ta kniven o skära bort lacken först? Annars kommer inte rostomvandlaren åt?

    Jag har stålgrå, är det 289 eller kanske 298? Du tänkte att man målar direkt på rosten utan något arbete innan?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    hej igen.

    så här ser det ut man blir inte direkt lycklig... http://forumbilder.se/DCFQD/dsc-0764
    andra sidan är hur fin som helst, är det vanligt att det rostar där? när jag gått förbi nån 9-5 har jag sneglat lite och tycker inte att jag sett samma rost på andra?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Mycket vanligt. Tyvärr kommer rosten från bakom kjolen. Skall du fixa det där "på riktigt" så får du ta av kjolen och fixa till det där bakom.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Jaha alltså ta ner plastkjolen, typ som när man ska montera drag? Just nu tror jag det får bli tillfällig lagning och tanken är att montera drag nästa år och då får det bli riktig lagning.

    Hur mycket måste man egentligen skrapa fram för att rostomvandlaren ska ta?
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    så mycket som möjligt skrapar/slipar du bort
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    ok tack. vad är lämpligt att skrapa med? man vill ju vara så försiktig som det bara går
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  15. #15
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245
    Ta en Mora kniv och börja så får du se på kex. Sedan en roterande stålborste på en borrmaskin. Det där blir hål om du börjar. Rost är som isberg. 10% ser du, resten är gömt under ytan.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Tack! Då ska jag skaffa mig en stålborste till borrmaskinen sen blir det o testa
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Det var så jag gjorde, först bort med allt löst med en gammal morakniv och sedan roterande stålborste i borrmaskinen. Det fungerar bra och går ganska snabbt och smidigt. Det kan vara bra att skaffa ett par olika storlekar av roterande stålborstar. Vänta inte för länge med att fixa rosten som är dold för det rostar ganska mycket under en vinter när det har fått fäste ordentligt som på din bild.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 057
    Medlem#
    4097
    Det är nog hål rakt igenom där eller rostporer som är genomgående.
    lagom med jobb är nog det som är någon mening annars får du skära bort det dåliga och laga på riktigt.(även under kjolen)
    allt annat är nog bara fint en stund
    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Och när du väl börjat roa dig skulle jag nog om jag vore dig och skall ha bilen kvar, lossa innerskärmarna och sidokjolarna och undersöka där också.
    Är det fint, köp en näve lotter och rostskydd. Behandla innan du monterar tillbaka.
    "Hundbenet" är oftast hundkex tyvärr.

    Din bubbla på utsidan liknar min
    DSC_0914.jpg
    Och då finns risk att det ser ut såhär på insidan
    DSC_0915.jpg

    Så för att veta vad man bör göra så bör man som sagt plocka bort innerskärmar, sidokjolar och dessutom bakre stötfångarhölje samt i skuffen sidotäckning och förvaringsfacken samt inspektera reservhjulsbaljan, den får inte vara rostig om du skall ha drag.

    Under förvaringsfacken är det ganska utsatt av grussprut från hjulen och det kan snabbt sluta med att rostätaren behöver bytas mot vinkelkap och svets
    DSC_0916.jpgDSC_0917.jpg

    Jag jobbar hårt just nu på att byta ut plåt som inte finns längre mot ny, typ mycket av baljan och i bakkant av baljen/infästningen av draget.
    Sidorna på bilderna ovan, höger bakre skärmkant och båda trösklarna till viss del.

    Problemet verkar komma från att når väl rostskyddet på undersidan blir skadat och det kryper in fukt och börjar rosta så hålls fukten kvar då rostskyddet på undersidan är gummiaktigt och på insidan ligger asfaltsmatta limmad på plåten och det kan härja fritt ganska länge innan det syns och då är det försent. Att använda en vass pryl för att kolla så det inte gått för långt är nog en bra idé och att man återställer skyddet där man sticker/hackar om det är OK.


    Fråga: Vad är lämpligt rostskydd på underrede när man väl svetsat förutom grundfärg och täckfärg?
    Det bör väl vara något som passar ihop med original och inte en bitumenbaserad massa/spray!?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-05-02 klockan 11:36. Anledning: Lite bilder på hur det kan gå om du väntar..
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    Herregud... jag tog bort förvarningsfacken på båda sidor och det var väldigt fint, långt ifrån hur det ser ut för dig HeRmAN men kanske lika bra o måla lite primer och rostskydd där, just in case.

    Ni tror alltså det är stor risk att det går hål?! Då blir man ju inte så sugen på att börja skrapa och få ännu mer o göra...
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

Liknande ämnen

  1. 9-5 Hirsch - vilka bromsbelägg rekommenderas?
    Av JSN i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-12, 08:52
  2. Tips på vilka Smartab produkter ?
    Av Trollfar i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-05, 10:08
  3. Vilka produkter från Meguiars använder ni?
    Av ByggareB i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 19:22
  4. MrCap, Ditec m fl - vilken/vilka rekommenderas?
    Av turbo4ever i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-15, 16:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •