Hej!
Skall börja fixa rost för första gången(Hundben...) och skulle behöva lite hjälp med vad man skall använda, i vilka steg de skall användasSamt vilka produkter ni rekommenderar!
Hej!
Skall börja fixa rost för första gången(Hundben...) och skulle behöva lite hjälp med vad man skall använda, i vilka steg de skall användasSamt vilka produkter ni rekommenderar!
Kap, ekonomiplåt, svets, slip, primer och till sist lack...
Lite skämtsamt uttryckt kanske, men byter du inte hundbensplåten (eller som strikt minimum blästrar helt plåtrent och verkligen får bort all rost, även i porerna - vilket är mycket svårt) så kommer rosten tillbaka snabbt. Hur snabbt beror lite av produktval, men att bara köra olika geggor löser inte problemet.
Det är jag med på! Ska fixas temp tills jag lämnar in plåten att kapas![]()
https://webshop.saabparts.com/9-5-ge...at-hundben-052
Om det bara är en temporär fix för att det ska se anständigt ut ett tag skulle jag säga slipa, rostätare, hagmans rostskyddsprimer och lack. Håller kanske något år.
Några produkter som rekommenderas ?
Senast redigerat av Moderator den 2020-10-04 klockan 13:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Jag lyfter tråder för en följdfråga: om jag inte bryr mig om det kosmetiska, utan bara vill få lite hejd på rosten, räcker det med rostskyddsprimer eller behöver den lackas för att hålla tätt? Jag vill mest få bakluckan att överleva ett par år till utan att det börjar rosta igenom.
9-5 Aero SC MY05 steg 3
Det beror nog på primern, men normalt sett så måste den lackas över.
Problemen med hundbenen är väl mest att det kommer innifrån, även om man blästrar där man ser och rostskyddar enligt alla konstens regler så kommer rosten tillbaka![]()
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Hej, det finns en primer som verkar fungera ganska lång tid utan övermålning och det är Hagmans 2k epoxyprimer. Har provat den på en slit och släng-bil som jag inte orkade måla färg på. Funkade med bara primern i ur och skur i 3-4 år innan det hände något.
Dom andra 1k primers måste lackas över på en gång då dom inte är lika täta som epoxyprimers.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och...lplast-504766/
Det där är inte riktigt sant, om geggan man kör är rostätare baserad på fosforsyra (eller syrabadar plåten) och man låter den ta allt nere i porerna fungerar det. (Rostätare baserade på andra syror ger inte bra passivisering som sidoeffekt och fungerar inte lika bra.)
Problemet är att väldigt få personer har tålamodet att låta en rostätare äta igenom allt, eftersom det tar många påläggningar under lång tid - räkna med dagliga behandlingar under en månad. Men på vissa ställen är det ändå det enklaste sättet (men förutsätter nästan att bilen står i garage man kan titta till åtminstone dagligen). Resultatet, rätt gjort, är en yta som är lika bra som ny.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag gav upp igår efter att jag hittade gott om rost även bakom regskyltshållaren. Lyckades inte ens få av listen med regskyltsbelysningen då ena skruvhuvudet va helt sönderrostat. Det jag redan sett utvändigt var i sig tillräckligt för att göra mig tveksam till om den var värd att lägga tid på.
Slipade och primeade det som gick att komma åt utan för mycket bök, och ska börja kolla efter ny baklucka i mer hoppfullt skick.
9-5 Aero SC MY05 steg 3