Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Saab 9-5 Aero A-Traktor

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    308
    Medlem#
    9999

    Cool Saab 9-5 Aero A-Traktor

    Hej. Har aldrig startat en projekttråd innan men tänkte att nu kan vara ett bra tillfälle.
    Kanske inte uppdaterar ofta och skriver mycket men tycker ämnet kan vara intressant för fler än mig och jag tar gärna in förslag och idéer från andra i detta bygge.

    Jag har en dotter som snart fyller 15 år. Vi bor på landet ca 6km från närmsta busshållplats så ett fordon hon kan ta sig runt i själv skulle ge mycket frihet.

    Hon har själv varit inne på mopedbil, ett alternativ som går ganska billigt, är väderskyddat och säkert helt okej för en femtonåring.

    Jag tycker dock att mopedbilar är osäkra och har en åkkomfort som inte är jättebra (har dock inte kört en själv ska sägas, har sett andra köra och åka med på nätet). Att de dessutom kostar mer än en fin Saab cabriolet har gjort att vi sett oss om efter andra alternativ.

    Jag har också sett att det dykt upp fler och fler A-Traktorer med karosser som är okapade vilket fått mig att undersöka det som ett alternativ.
    Jag har dessutom alldeles nyligen förstått att man kan ansöka om dispens för att slippa ha 2/3 av motorns maxvarv vid 10km/h på första växeln om man har en växellåda med momentomvandlare.

    Detta har gjort att jag har funderingar på om man kanske kan bygga en A-traktor av en Saab och i detta fallet en Saab 9-5 med automatlåda.

    Sagt och gjort så har nu ett objekt inhandlats.

    Det blev en 9-5 Aero med NAV, ventilerade elstolar och annat mysigt. Den är besiktad med lite tvåor som jag kommer behöva rätta till, bland annat spindelleder båda sidor ett tankband och avgasläckage. Inga speciellt betungande saker.
    Sedan är det lite rost att fixa till men jag tänker att jag i första hand ska få bilen ombyggd och besiktad innan sånt fixas. Troligen hinner jag fixa det ändå innan besiktning för nu har vi en väntetid på dispens från Trafikverket innan det är helt bestämt att vi får bygga på denna bilen. Hoppas och tror inte att det är något bekymmer då jag vet liknande bilar som fått dispens.

    Jag har ikväll provat att lägga in ett första test av mjukvara i bilen. (Ska begränsa hastigheten i bilens motorstyrdon)

    En A-Traktor får gå i 30km/h +- 10% alltså 33km/h. Begränsade bara max hastighet som ett första test. Aktiverade också open SID, vilket kan vara bra ta ha om man behöver plombera OBD uttaget för att försvåra förändring av mjukvaran. Kan bli svårt att få ut felkoder och värden om OBD är obrukbart tänker jag.

    Har sparat original motorstyrdon oförändrat (har alltid en box som bilen startar med om något går fel) och lägger in mjukvaran i ett annat styrdon.
    Använder T7 Suite till detta. Är ingen expert på det men har modifierat lite boxar till 9-5 tidigare själv. På hobbynivå och endast till mig själv ska tilläggas. Tycker om att göra saker själv i den mån man kan. Går det inte så får man krypa till korset och betala någon annan :-)

    Första provkörningen:

    Eftersom bilen har hela effekten kvar och bara är begränsad i hastighet så bar det ju iväg ganska duktigt på första växeln (automat), den accelererade så fort att den kom upp i nästan 50km/h innan hastigheten minskade om man planterade gaspedalen.

    Har satt begränsningen på 33km//h och vid lite långsammare gaspådrag så begränsar den hastigheten bra utan ryck.

    Om man ligger med relativt lite gaspådrag så går den behagligt i rätt hastighet, men om man när man kör ger full gas så blir det något ojämnt den hostar till eller kväver sig).
    Min gissning utan att ha tittat på det är att hastighetsspärren begränsar / stänger av bränslet. Ska undersöka det.

    Jag ska försöka göra begränsningen lite mer förfinad men tar gärna emot lite tips på vad jag kan kolla på för parametrar.

    Min första tanke är att begränsa luftmassan över hela registret, det är väl ändå lite overkill att ha hela motorns effekt bara för att dra bilen med en passagerare upp till dryga 30km/h. På det viset skulle det bli en mjuk och fin acceleration oavsett gaspådrag.

    Om hastigheten begränsas genom bränsleavstängning så är ju det även kvar om bilen går i limp-home vilket ju är bra.
    Om man bara har en begränsning i luftmassa i programmet så skulle ju bilen dra iväg något alldeles herrejösses om limp home aktiveras. Något jag vill bespara min dotter :-) och säkerligen något som bilprovningen eller polisen inte heller tycker om.

    Ett alternativ som jag sett är annars att man kan få bilen att stanna om limp home går i genom att man drar ur en säkring. Det tycker jag inte heller är bra och kan ju bli direkt trafikfarligt om det sker i exempelvis en korsning. Bättre då att begränsa med bränsle eller tändning. I alla fall som backup om man väljer att begränsa hastigheten med luftmassa på något sätt.

    Någon kanske vet eller kan ge ledtråd till hur farthållaren håller och begränsar hastigheten? Det sker ju väldigt mjukt. En tanke är ju att göra hastighetsbegränsningen likadant.
    Jag ska kolla lite på det själv men lite tips gör ju att man kan komma till målet fortare.

    Jag kommer bygga igen baksäte och bagage med lådkonstruktioner. I kupén blir det en låda upp till fönsterhöjd och sedan har jag tänkt att ha plexiglas upptill för att minska instängdhet och öka syn bak och åt sidorna. Måste ta kontakt med någon tekniker på en besiktningsstation så att man inte bygger på ett sätt som inte blir godkänt. (Någon som kan tipsa om en besiktningsstation i Jönköping som är bra att ha med att göra i sådana här frågor?)

    Har iaf tänkt ha både baklucka och bakdörrar öppningsbara.

    Har även i helgen plockat ut baksäten, nackskydd och bälten, såg då att det sitter CD växlare och AS3 ljud med Harman Kardon i bilen med. Smutt.... Sparar allt så att bilen går att återställa om det skulle bli aktuellt i framtiden.

    Har tänkt ta bygga en ram av 45*45 reglar som kläs med träskivor som sedan kläs i tyg. Hade först tänkt bygga med fyrkantsprofil i metall, men trä är lättarbetat och blir säkert stabilt det med. Jag har ännu inte riktigt bestämt mig i den frågan men tänker att det ska vara ganska lätt att återställa bilen om dottern vill ha kvar den som vanlig bil när hon fyller 18.

    Bifogar några första bilder på objektet i fråga. Kan det kanske bli landets första Saab 9-5 Aero A-Traktor?
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Rogerleon den 2020-05-17 klockan 23:53.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Rogerleon Visa inlägg
    Kan det kanske bli landets första 9-5 Aero Traktor?
    Med vad det ser ut som en Hirsch grill, inte illa om så är fallet.

  3. #3
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Kul projekt.
    Jag ska också bygga traktor till dottern.

    Hur ser det ut med viktfördelning på Og95 sedan respektive kombi?
    Kan ju vara matnyttig info för flera som läser denna tråd och vill bygga egen traktor.

    1 användare gillar detta inlägg


    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  4. #4
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Min vägde 1035 och 685 så det gick precis på gränsen med en sedan. Jag plockade dock ur baksätet.

    2 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  5. #5
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 725
    Medlem#
    6850
    Med full tank + förare eller bara fri vikt?
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  6. #6
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Full tank och beräkning på förare 70 kg.

    Bara full tank 1000 fram och 650 bak. Sen delas förare 70 kg på fram och bak

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    308
    Medlem#
    9999
    Har fått dispensen godkänd nu och är nästan klar med byggnationen.
    Registreringsbesiktning är bokad till början på Juli.

    Har fått till mjukvaran (med lite hjälp) så att den begränsar både med luftmassa och varvtal.
    Varvtal som backup om hastighetssignal försvinner eller om bilen går i limp-home.

    Några bilder. :-)
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Rogerleon den 2020-06-18 klockan 00:36.
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Du får bygga en enorm subwofer i baksätes lådan

  9. #9
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Hur har du det med vikten?
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    308
    Medlem#
    9999
    Citat Ursprungligen postat av Slave_joe Visa inlägg
    Hur har du det med vikten?
    Inte helt säker på det än. Ska se om jag kan åka och väga nästa vecka.
    Sedanen ska väl väga 60/40 std om jag förstått det rätt..

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    232
    Hej, nyfiken på om den är besiktigad och godkänd nu?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Tjena
    tänkte med på en Saab 9 5 Aero 06a Taklucka. Hur gjorde du med spänningen? Vet att nordic gör det.

Liknande ämnen

  1. A-traktor Saab 900 och 9000, mot framtiden
    Av montecarlsson i forum A-Traktor
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-11-01, 21:27
  2. Saab 9-5 2,2 tid motor i A-traktor bygge!
    Av B-motor i forum A-Traktor
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 03:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •